Ägaren kräver nu pengar!

Sv: Ägaren kräver nu pengar!

Slutfaktura

Stallhyra 2 manader a 1500 kr = 3000 kr
Hovslagare 890kr+530kr = 1420 kr
Kraft Groov 2x199kr = 398 kr
Fenylbutazon = 745 kr
Equiterapi = 500 kr
E vit = 185 kr
B vit = 135 kr

summa = 6383 kr

Syna den fakturan lite i sömmarna.
Var har Fenylbutazonet kommit ifrån då det inte nämns några veterinärkostnader?
Vitaminerna - varför behövs de?

I de flesta fodervärdskontrakt brukar det stå vem som ska hålla hästen försäkrad - står det verkligen inget om det i ert kontrakt?

Du har hamnat i en tråkig sits, och jag hoppas det löser sig.
Det blir annars en dyrköpt läxa: hästen skulle varit besiktigad i samband med att du tog över den, och du skulle sett till att den verkligen var försäkrad.

.

AVTALETS UPPHORANDE

For den handelse agaren eller fodervarden av vasentlig betydelse bryter mot detta avtal ager den andra parten omedelbart bringa avtalet till upphorande.

Ja, då ansvarar fodervärden - enligt kontraktet - för hästens kostnader till dess avtalet löper ut, d v s 2010-01-01.

Vad står det om försäkring?

FORSAKRING

Det aligger fodervarden att halla hasten veterinarvardsforsakrad under avtalsperioden.

Jag fixar over vetvardsforsakringen pa dig

Hon har sagt till mig flera flera ggr innan kontraktets skrevs att hon ska fixa över försäkringen till mig..

Ansvaret ligger på dig. Du borde nog ha tecknat en egen veterinärvårdsförsäkring för att vara säker. Av det som är skrivet hittills ansvarar du för hästen till 1/1-2010, och eftersom du inte har någon veterinärvårdsförsäkring (vilket du enligt avtalet är skydlig och ansvarig att se till) får veterinärvårdspengarna komma ur egen ficka.

Enligt det du skrivit ut här är det faktiskt DU som i väsentlig betydelse brutit mot avtalet genom att inte ombesörja veterinärvårdsförsäkring.

I ditt fall hade jag nog faktiskt betalt de 6000 kr, det är billigt i jämförelse med vad som kan komma...

Såg att det kommit massa inlägg medens jag skrev detta.

Och ja du är betalningsskyldig!

Senast ändrad:

Står det i kontraktet att hästen är försäkrad och den sen visar sig inte vara det så är det kontraktsbrott. Nu är jag ingen jurist och har heller inte sett kontraktet, men jag anser personligen att när det är ägaren som brutit kontraktet så har du heller ingen betalningsskyldighet då det inte är du som brutit det. Jag hade skrivit ett rekommenderat brev som jag tagit bevittnad kopia på och hänvisat till kontraktsbrott och att du därmed inte är skyldig ngt utan tvärt om ska ha ersättning för transporten! :idea:

Ok, såg det senaste nu och håller tyvärr med Lovisaeleanora_, fast jag hade nog skickat ett rek med motiveringen att eftersom ägaren inte fullföljde sin del av avtalet så bestrider du kravet iaf. :cool:

Senast ändrad:

Det står i kontraktet att FODERVÄRDEN ska hålla hästen försäkrad.

Jag kan hittills inte se att ägaren har brutit avtalet (av det som framkommit) om det inte finns skriftligt sidoavtal som gör gällande att ägaren ansvarar för förskringen. Det som är skrivet är ju att FODERVÄRDEN ska ansvara för försäkringen.

Jag ändrade ju inlägget och håller med, så vad finner du för anledning att påpeka ngt som jag inte sagt emot? :confused:

Ägaren bor i Thailand och allt skrev via mail idag.. Jag har väl inte direkt fått någon bekräftelse utan hon skrev sms om att jag kunde lämna honom på en gård i stlm dagen efter och det va en tjej som skulle ta ansvar för honom då..

Jag hoppas att du sparat detta SMS (och även de andra smsn du fått.)
Här skriver hon att ansvaret lämnas över på någon annan.

Likadant med försäkrings SMSet, (fast där tycker jag ändå att du borde kollat upp vilket försäkringsbolag och ringt dom, tyvärr även en del annat du borde kollat upp) Tyvärr hade nog det bästa varit om du behållit hästen för då hade du själv kunnat bestämma tillvägagångssätt vid utredning.

Tror nog du bör kontakta en jurist och kolla igenom kontraktet och alla mail och SMS. För att få råd hur du ska göra härnest.
Annars kan ägaren som sagt fortsätta kräva pengar av dig.

Efter vad du skrivit här gällande kontraktet så anser jag att du är betalninsskyldig fram tills kontraktet går ut. Om dessutom ägaren befinner sig i thailand fram tills dess så tycker jag att du är fruktansvärt oansvarig som säger upp kontraktet med omedelbar verkan så fort hästen blivit halt.

Det kan mycket väl vara så att det är du som orsakat skadan, utan en ordentlig undersökning vet ingen när skadan uppkom och om eventuell gammal skada kan ha någon betydelse för den nya. Eftersom du inte besiktigade hästen får du stå ditt kast!

Jag tycker att du ska vara glad om det bara är den räkningen på 6000kr du behöver betala. Har du godkänt kontraktet på ett år så har du faktiskt skyldighet att försörja hästen fram tills dess. Dessutom ska du stå för veterinärvården under tiden, speciellt för den skadan som uppkom i din vård.

Eftersom det står i kontraktet att det är du som fodervärd som ansvarar för försäkringen så ligger det på ditt ansvar att se till att fixa en försäkring också. Du kan inte lasta ägaren för något eftersom du även här godkänt kontraktet. Ska ägaren lastas för det så bör det stå i kontraktet att hon skriver över försäkringen på dig. Jag förstår faktiskt inte varför du inte brydde dig om att kolla upp det tidigare, du borde ju märkt att du inte betalade någon försäkring eller ens fick ett brev från försäkringsbolaget.

Det är så typiskt fodervärdar att skicka hem hästen så fort den blir skadad och sedan vägra betala något för det. Har hästen blivit skadad så har den och fodervärden betalar, ÄVEN om det inte är fodervärdens häst på pappret. Jag har råkat ut för 2 liknande fall som ditt där jag stod som ägare. Jag ångrar faktiskt idag att jag var så feg och inte gick upp till tingsrätten i detta ärende då jag antagligen skulle vunnit. Min häst var besiktigad innan överlämnadet och kom hem halt efter några månader. Jag fick stå för hela kalaset! Därför kan jag hoppas att denna ägare verkligen tar ut sin rätt på dig som fodervärd. Det ska inte vara så lätt som det verkar vara idag att bryta mot ett kontrakt och sedan inte kunna betala för sig.

knapplån... jag undrar hur gammal hästen var när du tog emot den på foder...

En tanke bara...

Om den var 16 år eller mer går den ju inte att nyförsäkra och i sånt fall visste ju ägaren att det inte skulle gå att försäkra hästen när den nu tydligen inte var försäkrad sedan innan.

Är det så är det hästägaren som gjort ett kontraktsbrott i första hand genom att kräva en försäkring som inte går att genomföra.

/KT

i ts andra trådar står det om en 3åring...

Står det att det åligger dig som fodervärd att ha hästen försäkrad, ja då är det så dessvärre. När du märkte att ägaren aldrig fixade det så skulle du egentligen ha tecknat en egen, bara för att gardera dig.
Det stod inget om i kontraktet att ägaren skulle skriva över den på dig?
Ingen vet bes är gjord innan du tog hem hästen?
Då är det omöjligt att veta om hältan fanns innan eller under din tid.

Du har sannerligen skitit i det blå skåpet:crazy:

Ägaren garderade sig att skriva kontraktet till 2010 iom utlandsvistelse.
När du då säger upp hästen med omedelbar verkan så är hon ju tvungen att ta den tillbaka, så hon löste väl det så gott hon kunde ifrån utlandet.

Varför avvaktade du inte och kollade upp hältan mera?
Vad sa vetrinären egentligen? Var ni på klinik?

Även om ägaren inte varit schysst och fixat försäkringen åt dig så låg ändå
det ansvaret på dig, med tanke på formuleringen i kontraktet.
Som jag tolkar det.

Med tanke på det som står här så skulle jag nog betala de 6000:-
i samband med att hon godkände din uppsägning av kontraktet.
Det kan bli den billigaste utvägen för dig.
Och samtidigt en dyr läxa.

/J.

Om ägaren har skrivit i avtalet att hon fixar över vetförsäkran på dig så ska det gälla. Har ägaren inte fixat över den så är det ägaren som brytit kontraktet.

jo men nu var det väl så att det inte stod något om det...?

Men TS skrev ju det under försäkringen med samma text som avtalet. Dvs utan åäö:n och det tyder ju på att texten kommer från utlandet.

"FORSAKRING

Det aligger fodervarden att halla hasten veterinarvardsforsakrad under avtalsperioden.

Jag fixar over vetvardsforsakringen pa dig"

Eller har jag tolkat det fel TS?

AVTALSTID

Avtalet galler fran 20081106 till den 20100101 och forlanges med 2 manader i sander efter avtalad tid savida uppsagning ej skett senaste 2 manader fore avtalsperiodens utgang.

Det bästa du kan göra är att ta kontakt med jurist som kan hjälpa dig, första kontakten brukar vara gratis.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka