Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det bestämmer man ju när man skriver avtalet. Men jag menar inte att man ska lämna tillbaka den på dagen. Ett par månader får man kanske samsas tills den blir hämtad. Det kan krävas långt mer än så om hästen ska säljas.Tyvärr är det oftast inte så enkelt att man kan lämna tillbaks om det inte funkar, det brukar vara en hyfsat lång uppsägningstid, eller så börjar uppsägningstid en gälla efter ett år.
Har man sådana krav på uppsägningstid så begränsas urvalet, folk lämnar på foder för att de inte har tid eller möjligen att ha häst. Det är ägaren som bestämmer, visst kan man förhandla men det är ingen garanti för att man hittar någon.Det bestämmer man ju när man skriver avtalet. Men jag menar inte att man ska lämna tillbaka den på dagen. Ett par månader får man kanske samsas tills den blir hämtad. Det kan krävas långt mer än så om hästen ska säljas.
Det betyder inte att det är bättre att köpa en häst än att hitta en att ta på foder.Har man sådana krav på uppsägningstid så begränsas urvalet, folk lämnar på foder för att de inte har tid eller möjligen att ha häst. Det är ägaren som bestämmer, visst kan man förhandla men det är ingen garanti för att man hittar någon.
Äger man kan man slakta hästen, låna ut den eller sälja den vid behov. Samma frihet har man oftast inte med foderhästar.Det betyder inte att det är bättre att köpa en häst än att hitta en att ta på foder.
Jo men i ett samarbete mellan två unga tjejer är det enligt mig lämpligare att inte ÄGA hästen. Någon annan har det uteslutande ansvaret och bestämmanderätten om samarbetet inte skulle fungera.Äger man kan man slakta hästen, låna ut den eller sälja den vid behov. Samma frihet har man oftast inte med foderhästar.
Äger man kan man slakta hästen, låna ut den eller sälja den vid behov. Samma frihet har man oftast inte med foderhästar.
Och vem har det uteslutande ansvaret och bestämmanderätten när två unga tjejer har en häst på foder?Jo men i ett samarbete mellan två unga tjejer är det enligt mig lämpligare att inte ÄGA hästen. Någon annan har det uteslutande ansvaret och bestämmanderätten om samarbetet inte skulle fungera.
Ägaren till hästen.Och vem har det uteslutande ansvaret och bestämmanderätten när två unga tjejer har en häst på foder?
Det är liksom det som är det stora problemet när man delar häst oavsett om man äger den eller inte, men när man äger den har man åtminstone en part mindre att ta hänsyn till.
Så enkelt är det inte, ägaren överlåter det mesta av ansvaret i och med fodervärdsskapet, och det till 2 unga tjejer. Ägaren är normalt inte ens närvarande och kanske inte ens bor i samma del av landet eller ens i landet. Det är liksom poängen med att lämna ut hästen på foder, att någon annan har ansvaret.Ägaren till hästen.
Så enkelt är det inte, ägaren överlåter det mesta av ansvaret i och med fodervärdsskapet, och det till 2 unga tjejer. Ägaren är normalt inte ens närvarande och kanske inte ens bor i samma del av landet eller ens i landet. Det är liksom poängen med att lämna ut hästen på foder, att någon annan har ansvaret.
Jag vet inte vilken typ av avtal du haft på dina foderhästar. Men hästägaren har alltid det yttersta ansvaret och bestämmanderätten för sin häst rent juridiskt. Så om fodervärden/arna inte får det att fungera med foderhästen eller sitt samarbete kan de lämna tillbaka hästen efter uppsägningstid i de allra flesta fall. Jag rekommenderar ingen att upprätta ett avtal där ägaren frånsäger sig allt ansvar och vägrar att återta hästen inom rimlig uppsägningstid trots skälig orsak. En sådan hästägare är inte seriös och ingen man ska göra affärer med enligt min mening.Så enkelt är det inte, ägaren överlåter det mesta av ansvaret i och med fodervärdsskapet, och det till 2 unga tjejer. Ägaren är normalt inte ens närvarande och kanske inte ens bor i samma del av landet eller ens i landet. Det är liksom poängen med att lämna ut hästen på foder, att någon annan har ansvaret.
Då delar inte tjejerna lika längre, en helt annan situation.Då får en familj skriva på foderkontraktet. Så är det löst.
Precis så vi hade tänkt det exakt så med träningarna.Jag hade nog tagit en häst på foder och sett hur allt fungerar.
Det kan vara otroligt avslappnande och tryggt att vara 2 om en häst, inte behöva åka till stallet varje dag och om ngt händer så finns ngn där att ta hand om hästen.
Hästen får omväxlande ridning osv.
Man kan ju göra som så att ni rider varannan dag och har en vilodag. Vars en träning i veckan där en hoppar och en rider dressyr.
Stall hyran delas på mitten och lika så nödvändig urustning så som täcken. Resten står man för själv så det inte blir bråk om mitt och ditt schabrak eller smutsiga träns .
Har ni hästen på foder ett halvår eller ett år så kan ni snabbt känna av om det är ett fungerande system eller om ngn vill mer eller mindre med hästen.
Ett fast schema, bra komunikation och en tydlig rid dagbok är en stor hjälp i det hela .
hej! Jag och en kompis har bestämt att skaffa en häst på foder. Vi är 14 och 15 år och har ridit i va 9 år, rider LB dressyr och 90 hoppning. Även varit medryttare samt skött om yngre hästar och påbörjat inridning. Dock har vi inga hästvana föräldrar, men ändå föräldrar som ställer upp, även lite annan häst intresserad släkt. Vi hade tänkt att ha hästen på ett stort stall där vi både kan träna och tävla. Där finns det många väldigt hästkunniga att rådfråga, vid behov.
tycker ni att vi är redo för foderhäst?
Vi är medvetna om kostnaderna.
Någon som har några tips om allt som i innebär att hitta och ha foderhäst?
Jag tycker att det skulle vara fruktansvärt sorgligt om någon tog min älskling ifrån mig. Är det lika bra att köpa en istället? Eller att ha en häst på foder för eventuellt senare köp?
Mina föräldrar tycker det skulle vara lite läskigt att äga häst, för det är ju trots allt dom som äger den.
Vi känner att vi verkligen har tröttnat på ridskole-livet. Vi vill ut och tävla! Medryttarhäst är otroligt svårt att hitta i våra stad, den mdryttar hästen vi haft är en fruktansvärt envis skogsmulle häst, inget för oss.
Tack för svar