Äter långsamt

Bison

Trådstartare
Min blivande fyraåring äter väldigt långsamt. Han går på lösdrift och får kraftfoder efter att ha jobbat och han kan stå och äta väldigt länge. Han tuggar och tuggar. Vi har kollat munnen och han ser jättefin ut.
För min del så gör det absolut inget att han äter långsamt, eller det än att han slänger i sig maten :smirk:
Men iaf jag undrar om det är vanligt. De andra hästarna i stallet får ungefär lika mycket mat och det är klara dubbelt så fort.
 
Senast ändrad:
Sv: Äter långsamt

Min häst står i box, ej på lösdrift, och han har ända sen jag köpte honom som 4-åring ätit sin kraft långsammare än de flesta andra på stallet. Hans tänder är regelbundet kontrollerade och det är inget fel på dem. Jag är bara glad att han inte slänger i sig kraftfodret. En annan 4-åring vi har på stallet är också måttligt angelägen att äta sitt kraftfoder han föredrar sitt hö. Jag tror inte det är onormalt men det är kanske vanligare att hästar kastar i sig sitt kraftfoder. En fundering: Kan det vara så att hästar som i princip har fri tillgång på silage/hö äter lugnare?
 
Sv: Äter långsamt

så kan det säkert vara Han äter allting långsamt, om man ger honom ett äpple vill han att man ska hålla det i handen så han kan ta en liten tugga i taget, det kan ta nästan 10 minuter för honom att äta upp det. Han är kanske en njutare :p
 
Sv: Äter långsamt

Vår vblvalack äter också väldigt långsamt.
Han tar lite kraftfoder, ställer sig vid fönstret och tittar ut, vilar på ett bakben, medan han tuggar ur munnen.

Lite variation skadar aldrig :D

Han har också jättefina tänder och helt frisk i övrigt.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 231
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 095
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Bet mig själv i kinden väldigt rejält för några dagar sen. Det är väldigt svullet och gör rejält ont. Har svårt sova pga smärtan, för så...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 357
Senast: VLMF
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 792
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Dejtingtråden del 38
  • Hemstädning - hiss eller diss?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp