äter jord

Svårt att säga exakt vad det är som saknas men förmodligen mineraler troligen natrium (salt). Fri tillgång på saltsten är ofta inte tillräckligt så hästen inte får i sig så mycket som de behöver, speciellt vid hård ansträngning och/eller värme. Här är en artikel men det finns många fler

Hästar med saltbrist kan ibland slicka eller tugga på krubbor, staket, jord, stenar och andra föremål.
http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/sa-fungerar-hastens-saltbalans.htm
 
Min häst äter jord, vad är det han saknar? Ge vad?
Det behöver nog inte vara så att de saknar något men du kan väl testa att ge nåt mineraltillskott om hn inte redan får det. Däremot finns det ju risk att han samlar sand i magen och får kolik, så psyllium några veckor är inte fel. Jag ger det en vecka i månaden till mina eftersom de gärna pillar i sig allt möjligt från marken. Den ena röntgade jag för ett par år sen eftersom hon var lite taskig i magen och hon hade 5 liter sand! Pigg och glad trots det men har man otur blir det kolik.
 
Instämmer om att det kan vara salt/jod-brist. Oavsett så rekommenderar jag en kur med loppfrön i några veckor för att rensa magen
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
4
· Visningar
159
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
398
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
918
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 746
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp