Äter inte linfröoljan

Limelight

Trådstartare
Jag ska börja ge min häst linfrö och köpte hem en flaska linfröolja. Men hon vägrar äta all mat i krubban när oljan är i :crazy:.
Kan kanske förstå det då oljan luktar skunk enligt mig ;).

Ni som har hästar som vägrat äta oljan, äter de av linfrökakan om ni testat det då?
Eller är det att koka linfrö som gäller ?

Annan fråga angående linfrön: Linfrökaka finns det både i pellets form och någon sorts kaka?
Köper man det på granngården ?

Har aldrig haft funderingar över linfrö, men nu när min häst haft kolik har jag blivit rekommenderad att ge linfrö, därför jag undrar lite olika saker ;)
 
Sv: Äter inte linfröoljan

Den luktar inte så mycket. Din har väl inte härsknat?
Mina gillar både oljan och linfrökakan. (är smulor och bitar egentligen efter pressningen)
 
Sv: Äter inte linfröoljan

Min luktar massor tycker jag :crazy:. Köpte den i fredags på granngården, har ju inte kollat datumet men tog för givet att den inte är gammal. Men det ska ut och kollas innan fodringen ikväll !
Inte ens tänkt att den kan härskna :(.

Kan det kanske vara så att vissa sorter av linfröoljan luktar mera än andra ?, bara en tanke sådär..
 
Sv: Äter inte linfröoljan

Den är inte gammal, kollade datumet och den går ut 12feb 2013. Så inget fel på den, bara ja som inte gillar lukten.
 
Sv: Äter inte linfröoljan

Hon äter efter ett tag, ge det tilll kvällen så har hon hela natten på sig, är de kvar på morgonen så kan du ta ut det så de inte blir dåligt, sen gör du samma procedur igen. Min ena åt inte betfor när han fick det, jag blandade i lite betfor o blötte upp med hans pellets några dar, men han vägra äta, men bara tröka på, nu älskar han det.
 
Sv: Äter inte linfröoljan

Men då frågar jag följande, är det kallpressa olja eller är det Kentucky Karron Oil. Om det är den sistnämnda så behövs det inte mycket för att den ska bli dålig trots att datumet inte har gått ut. För den härskanr innan man ens hinner blinka. Jag köpte en sådan flaska för några år sedan, och den var härken innanan jag öppnade den.
 
Sv: Äter inte linfröoljan

Enda sättet att få i min häst linfröoljan är att blanda den med lite vetekli. Har provat blanda den i betfor och ge tillsammans med vanliga maten, urk säger hästen...
 
Sv: Äter inte linfröoljan

Jag har en häst så får mellan 1-3 dl lilnfröolja per dag, det är sällan problem faktiskt. Det största problemet är nog att man inte tar sig tiden att introducera nya matsorter.;)
 
Sv: Äter inte linfröoljan

Jag har hört att det är rätt vanligt att hästar inte gillar linfröolja på grund av smaken... Inga problem med mina dock, dom äter det så glatt så, då var dom bra mycket mer fundersamma när dom fick vitlök för första gången :D
 
Sv: Äter inte linfröoljan

Min ena är lite småskeptisk till oljan, men linfröpellets tycker han är jättegott. Det är dock inte tillräckligt med Omega 3 i den så han får snällt äta oljan också. :p

Börja med en väldigt liten mängd så den vänjer sig vid smaken! Och den skall inte lukta illa, det kan vara tecken på att den härsknat.

Jag ger en ekologisk kallpressad olja från et sted i Skåne (kommer ej i håg namnet), den har tillsatt E vitamin och kommer i en stor bag in box dunk. Häller upp i 1 liters flaska (brun). Har inte härsknat!
 
Senast ändrad:
Sv: Äter inte linfröoljan

Jag ger hästen bara en liten skvätt, just för att hon ska få chansen att vänja sig. Kanske 25ml eller något sådant. Men hon bara fnyser när hon känner att det är oljan i maten.
De andra två stallet äter för fulla muggar när jag testat nu att ge dem.

Dum fråga kanske, men hur vet man vad som är skillnaden mellan kallpressad olja och Kentucky Karron Oil.
Stod inte på flaskan.

Hur mycket Omega 3 är det i linfrökakan ?

Vetekli vet jag inte om jag vill testa ge henne då hon haft problem med magen och kolik, kanske tänker väldigt dumt där.

Vad tror ni om H**ks kallpressad linfröolja, Vimital tror jag den hette, något att ha ?
Skiljer sig smaken och näringsämnena i olika fabrikat på linfröoljan ?
 
Sv: Äter inte linfröoljan

Det ska stå kallpressad olja på flaskan, annars är den inte det. I övrigt så spelar märket ingen roll, däremot kommer du att upptäcka att priserna skiljer sig markant. Ett tips är också att kolla på Willys etc, för där kan du också finna olja i dunkar i vissa butiker.
 
Sv: Äter inte linfröoljan

Har du smakat linfröolja?
Det är INTE gott !

Jag ger mina ca 1-2 msk / dag blandat i övriga krafftfodret, för att pälsen blir så fin :)
 
Sv: Äter inte linfröoljan

Har suttit och googlar runt på linfröolja och precis som du säger så skiljer sig priserna sig oerhört mycket för samma produkt..

Tack för tipset, ska kolla Willys.
 
Sv: Äter inte linfröoljan

Jadå jag har testat och smakat på det och jag kan faktiskt förstå varför mitt sto vägrar äta det för fytusan vad äckligt det var ;)
Jag vill ge det mest för magens skull så tarmarna smörja ordentligt så kolik kanske kan undvikas så långt som möjligt :)
 
Sv: Äter inte linfröoljan

Om det är "slemmet" du vill åt så är det bättre att ge krossade linfrön. :) Kostar ca 12 kr för 330 g ekologiska i mataffär. 150 g/dag kan man ge.

Linfröpellets blir också ganska slemmiga, men de måste ligga ett tag i vatten för att få ut slemmet sas. :p

Mina hästar gillar att äta pelletsen torr också men jag tror inte man får samma lenande inverkan om man ger det torrt, det bör göras någon sorts soppa av det. Jag blandar dem med betfor eller uppblött lusern.

Vetekli är fint för magen (måste ges blött) btw.
 
Sv: Äter inte linfröoljan

Den olja som motverkar kolik och går osmält genom matsmältningen är paraffinolja.

Linfröolja är bra för pälsen och för energin (som all olja), men att den skulle smörja tarmarna? Nä, då är linfrön ett säkrare tips.
 
Sv: Äter inte linfröoljan

Nja det veror ju på voilket skydd man är ute efter, för linfröolja kan visst ge ett skydd för magen och tarmen men fullständigt skydd har man först efter 120 dagar med linfröolja.

Om man ger oljan dagligen så kommer fettlagret i magen och tarmen succesivt byggas/bytas så att den blir med motståndskraftigt för störningar, men om det skulle ge ett skydd mot kolik är jag väl mera tveksam till däremot vet man ju att hästen får ett utökat immunförsvar samt bättre ledfunktion.
 
Sv: Äter inte linfröoljan

Intressant, det strider mot vad som sägs på stora djursjukhuset. Finns det någon källa att läsa mer?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har suttit och läst igenom massor med trådar om linfrö/linfrökaka, men det står så olika så jag känner att det är bäst att fråga i en ny...
Svar
14
· Visningar
7 222
Foder & Strö Efter två hembesök av distriktarna och en tids vistelse på djursjukhus pga kolik har min häst fått komma hem i veckan. Fick rådet att ge...
2
Svar
23
· Visningar
4 764
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp