äter ingenting

M

misterhultspyret

hej!
har en nordsvensk 1åring som jag har ägt i ungefär 1vecka som är smal inte riktigt äkligt mager men man ser 3 revben. och så tycker inte jag det ska vara på en 1åring.
så jag har provat att ge han krafft foder men han tycker inte om något hästfoder. jag har provat:
havre, havre+betfor
kornkross, kornkross+betfor
musli, musli+betfor
lucern, lucern+betfor
krafft grov, krafft grov+betfor
men han vill inte ha något...
vad ska man ge en sådan???
jag köpte honom av en gammal farbror som aldrig hade gett sina hästar krafft foder. han går ute hela dyngnen och jag ställer in mat till han i hagen men som sagt han äter inte...
 
Tycker då att du ska leta "fel" på honom. En häst som inte äter mår inte bra.
Ring veterinären!
Kolla munnen/tänderna.
Lät som han var ensam i hagen?? Hästar vill ha sällskap!
Han kanske är ledsen/deprimerad av att just ha flyttat från sina kompisar??
 
Håller med tidigare inlägg. Försäkra dig om att hästen är frisk och har kompisar.

Ifall den har skilt sig från mamman, lämnat sitt hem och sina vänner så kan sorgen och förändringen göra att dom tappar aptiten.

Gillar den frukt och grönsaker?
 
Nytt hem

Hej!
Tycker också som ovan att kontakta veterinär och gör en ordentlig kontroll på 1-åringen. Sen skulle jag vilja tillägga att en häst har som vi människor känslor. När vi köpte vårt kallblod som då var 10 år, mogen?, var väldigt orolig och sprattig hemma hos oss. Tills efter ett par månader och framåt har hon gett oss sin fina personlighet som hon inte haft tid till att visa förän då. Ge henne/honom tid.
Lycka till!
-Sara
 
Jag antar att han har gräs i hagen vilket gör att han får i sig en del mat, till detta kan du ge hö, det brukar de äta utan problem. Sedan är det mer ofta att en häst som flyttar går ner i vikt den första tiden än inte, stora som små.

Detta med kraftfoder kan för många ta tid att lära sig när de inte har fått det innan. Det är nytt för honom, stället är nytt för honom samtidigt som han äter gräs och kanske hö så jag tycker inte det är så konstigt att han inte vill äta kraftfoder.

Skulle han inte äta efter ens två veckor med dagligt försök av samma foder istället för att erbjuda nya sorter varje mål/dag då kan du börja oroa dig. Men nu har han fått sex olika fodersorter på en vecka och inget har han någonsin sett tidigare.
Så en sort tills han förstår och får smak på foder och ge det en vecka till i allafall.

Har haft tre sådana hästar på raken nu, stora och små så jag ser inget konstigt i det alls efter bara en vecka. Den längsta väntade i fyra veckor innan han uppskattade fodret och då var det i början av vintern, inget fel på någon av dem som gjorde att de inte åt, de bara inte uppskattade nyheten. Man kan även som så här års när det finns annat mumsigt servera fodret på silverfat och handerbjuda för att de skall prova på, har de väl fått smak så slinker det ner om det sedan ställs i hagen. Men samtidigt om du ställer in fodret i hagen äter inte hans kompisar upp maten eller går han själv?

MVH/
 
hej!
det är ju så här också att det är första gången han lämnar mamma, så han är orolig och går bara fram och tillbaka i hagen och gnäggar.men jag var där nu på kvällen och han stod stilla nu och åt gräs.så det är bättre innan var han inte äns lungn på kvällen...
han går i hop med shettisar och det är han som luktar på maten och sedan går utan att äns smaka.
men jag tror det blir bättre nu.bara han inte går ner ännu mer i vikt, tycker inte om när unghästar är smala.
 
Är han inte van med kraftfoder så är det inte så konstigt att han inte äter. Många av fölungarna vi haft har inte velat äta kraftfoder i början, men dom lär sig till slut tycka om det med. Prova igen och igen du. Tycker du gör rätt som provar olika sorter, men som någon sa tidigare kanske inte så ofta, gäller ju att lura honom äta. Gillar han inte morötter eller ngt liknande heller. Har du provat gammal hederlig melass, det är ju riktigt sött och gott. Något att blanda i menar jag.

Sen är han ju färsk hemma hos dig, låt det ta lite tid, att några revben syns är inget att bry sig om på en åring, så länge han äter gräs/hö och dricker och annars är pigg. Många åringar ser lite tunna ut, det kan ta upp till ett år till innan det ordnar till sig. Det är ju inte bra med för mycket kraftfoder heller på unghästarna. Alla småbarn ser ju inte heller ut som michelingubbar.

Verkar han däremot inte kunna äta så ska du givetvis ringa vet, eller om han tunnar ur kraftigt och det inte vänder uppåt igen.

Har han hästkompisar? Det är säkert lättare att göra som dom andra gör.
 
Om du har haft hästen i ca en vecka Så är det inte så konstigt att han inte äter. Han har helt enkelt inte vant sig vid det nya stället än.
Det tar olika lång tid för olika hästar.
Men när han börjar vänja sig vid den nya miljön så kommer han förmodligen att börja äta igen.

Jag tror åxå att du inte ska testa så många olika sorters mat. Hade själv en liten ettåring här i våras och han åt heller inget först. Han hade inte fått nått annat än stråfoder tidigare. men efter nån vecka då jag hade ställt fram samma mat framför näsan på honom varje dag så började han smaka och han tyckte att det vat riktigt gott.

Lycka till!!! :)
 
Om du ger honom enbart äpple eller morötter, äter han det då? Om han gillar äpplen så kan du ju prova att klyfta äppnen och blanda i en liten mängd ex müsli (det finns ju många sorter och den som jag tycker att min Nordsvensk verkar tycka allra bäst om är Spillers (Cool Mix).
Shy feeder (flytande b-vitamin) är också någonting som min häst älskar! Kanske skulle det fungera att hälla lite shy feeder över fodret och röra runt ordentligt?
Det blir ju dyrt att köpa hem en massa olika foder och testa sig fram men du kanske har folk i närheten som har olika foder till sina hästar och de är förhoppningsvis villiga att sponsra med lite smakprov till din häst.
En annan sak som jag inte vet ifall du redan gjort är att ta hästen från betet och ex gå ut och gå med den så att den får röra på sig lite och komma av betet någon timma eller så, då är den förmodligen lite hungrigare när den väl kommer in i boxen och då är det nog enklare att prova den nya maten.
Att ge honom mat i hagen kanske inte är det bästa ifall det går andra hästar där - Han kanske helt enkelt inte vågar ta för sig som nykomling i flocken? Försök att erbjuda honom mat i lugn och ro inne i stallet istället om du har möjlighet till det.

Att komma in i en ny flock kan ta tid och är det första gången han lämnat sin mamma så har han det nog inte så lätt och det är kanske en förklaringen till svårigheterna med fodret. Tillbringa mycket tid med honom så att han lär känna dig, börjar lita på dig. Äter han fortfarande inte mer än gräs efter en tid så be en veterinär komma ut och titta på honom.

Lycka till!
 
det är ju så här också att det är första gången han lämnar mamma, så han är orolig och går bara fram och tillbaka i hagen och gnäggar
Föl och åringar kan -och brukar, tappa vikt när dom skiljs på ett abrupt sätt ifrån sin mor och kommer till en främmande miljö.
 
Håller helt med!!
Dessutom tycker jag inte att man ska förlita sig på kraftfoder för hullet på åringen - den ska inte få så dåligt med grovfoder att hullet hänger på huruvida han får i sig kraftfoder eller ej.
Min åring var också svår med maten när jag fick hem honom. Han åt hö med mycket god aptit, så hullet var hela tiden fint, men han fick vänja sig vid kraftfodret. Bonden jag köpte honom av hade haft annat foder, så det här var nytt (havre soja mineraler). Han tog någon tugga i början bara, successivt åt han bättre och nu äter han för fullt.
Jag skulle råda dig att inte byta hela tiden, utan ge honom en chans att vänja sig vid det foder du tycker vore bäst. Äter han inte alls efter att ha fått samma foder i en vecka kan du ju fundera på att byta.

tillägg: prova ge honom fodret i stallet istället för i hagen. Om han går fram och tillbaks mycket i hagen är det möjligt att han inte får ro att äta.
 

Liknande trådar

Hästvård Pga pälsfällning har min häst gått ner lite i vikt och känts trött. Hon behöver mer energi, men inte så mycket protein eftersom...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Jojo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 070
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har fått upp ögonen för "foderindustrin" och insett hur vissa kraftfoder är uppbyggda....:crazy: Har aldrig sett några officiella värden...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 684
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp