Äta vid tv:n

Status
Stängd för vidare inlägg.

gulan

Trådstartare
Jag hade en föreställning om att kvällsmaten skulle vara som en slags sammling. Man äter, samtalar och har trevligt. Frågar varann vad man gjort under dagen och är allt är lungt och trevligt..........Pyttsan!!
Vi äter kvällsmat mellan 18.00-18.45, och då är det nästan alltid något barnprogram som barnen vill se. Då betyder det att dom måste avbryta tv:n för att komma och äta. Villket gör att det absolut inte blir lugnt och trevligt vid matbordet. Det hände ofta att dom inte ville ha det, eller det......bara det. Snabbt i med maten och sen iväg. Så kom dom sen 1 timme senare och var hungriga. Precis då allt är undanplockat och uppstädat och jag själv ska sätta mig en stund framför tv:n. Ibörjan var jag körde jag lite med.........nänänä..inge mat vid middagen, inge mat nu. Så har jag en son som ser ut som ett snöre och verkligen behöver fett på benen och fick grymmt dåligt samvete.
Nu har jag börjat med att vi äter kvällsmat framför Tv:n. OCH det funkar hur bra som helst. Vi umgås och pratar under programmet, dom frågar, vi svarar, dom äter av allt i normala portioner i lugn och ro, och vi har en trevlig middag tillsammans. Jag tycker att det är rätt kul och se barnprogrammen ochså......avkopplande. Och det bästa av allt är att barnen hjälper till med avdukningen och undanplockningen sen efteråt.
Jag ångrar att jag inte införde det här tidigare.
gulan fd.gulla
 
Sv: Äta vid tv:n

Fast jag skulle nog hellre lagt om mattiderna så att man sitter vid matbordet utan att tvn är på... Men visst händer det att även vi äter vid tvn men det kanske händer en gång varannan vecka ungefär... Fast våran dotter är ju så pass liten att hon inte har koll på när barnprogram och dyl börjar...
 
Sv: Äta vid tv:n

Vi kör middag så den är färdigäten till 18. Vill inte ha ätande barn i sofforna ;)
 
Sv: Äta vid tv:n

Eftersom jag är ensam med min dotter och vi spenderar all fritid ihop (nåja, nästan) så pratar vi så mycket ändå, så vi äter faktiskt framför tvn. När stallet och annat är klart är det oftast tv-tid så då äter vi där.

Men som sagt, vi umgås och pratar väldigt mycket ändå.
 
Sv: Äta vid tv:n

Jag tycker det låter som en bra lösning! Lugn o ro vid matbordet (eller soff-) o att barnen hjälper till plocka undan.

Just att man pratar med varandra, att måltiderna sker i lugn o ro tycker jag är otroligt viktigt.
 
Sv: Äta vid tv:n

Jag och sambon äter alltid middag framför tv:n och det ändrades inte när dottern kom :o Jag hade väl en tankte om att ändra det. Hinner sällan göra maten innan 18, då dottern hämtas vid 16.

Tycker dottern kopplar av och äter på ett ganska bra sätt. Vi har en speciell barnstol som hon sitter på vid soffbordet.
 
Sv: Äta vid tv:n

Vi äter innan bolibompa.

Under barnprogrammet är 4-åringen helt uppslukad av det och totalt okommunikabel. "Småprat" framför TV:n är uteslutet ;)

Jag hatar f.ö. när TV:n är på som någon bakgrundskuliss. Antingen tittar man på ett program man är intresserad av (och har då rätt att göra det ostörd vare sig man är 4 eller 40) eller så är den avstängd.
 
Sv: Äta vid tv:n

Jag och min sambo äter alltid i soffan framför TV, nu har vi ju en dotter på snart 5 mån. och det känns som om det snart är dags för att duka matbordet istället så att hon lär sig hur middagen går till

Hur gjorde ni eller ni kanske alltid har ätit vid matbordet? :o
 
Sv: Äta vid tv:n

Du är lyckans ost som får hålla på istallet tillsammans med din dotter.
gulan fd.gulla
 
Sv: Äta vid tv:n

Innan barnen satt jag och sambon nästan alltid vid matbordet, och det även när barnen blev så stora att sitta med oss där.
Anledningen till att det har blivit så här är att vi för ca 1½ år sedan fick alla svenska kanaler, tidigare hade vi bara tv4. Barnen upptäckte bolibompa och även barnprogrammen för dom lite äldre, typ Rea och hjärnkontoret och ville inte missa det. Att äta tidigare än 18.00 var svårt att få ihop eftersom dom går på träningar fram till 18.00 ibland 18.30.Är hungriga då dom kommer och vill gärna äta direkt, annars är det risk för småätande.
Jag ville hålla på reglen att man äter vid matbordet och HAR trevligt.....men ofta så blev det allt annat än trevligt. Dom är 8 och 10 och kan sitta i soffan utan att slabba, men visst händer det att det spills lite här och var......
gulan fd.gulla
 
Sv: Äta vid tv:n

Jag hatar f.ö. när TV:n är på som någon bakgrundskuliss. Antingen tittar man på ett program man är intresserad av (och har då rätt att göra det ostörd vare sig man är 4 eller 40) eller så är den avstängd.
Igår 10:40
:D Här står Tv.n på som bakgundskulliss hela kvällen.... Annars skulle det bli eviga på och av slagningar.
gulan fd.gulla
 
Sv: Äta vid tv:n

Vi äter kvällsmat innan Bollibompa om vi hinner.
Annars sitter vi tillsammans och tittar och äter.

Jag och sonen umgås så mycket ändå så jag känner inte heller att vi behöver sitta och prata när vi äter kvällsmat.

Personligen har jag ingenting emot ätande barn i soffan. Kanske är det för att han är så försiktig och har bara spillt en enda gång (5,5 år). Dels gillar jag själv att äta framför TVn. Kvällsmat. Allt annat äter vi vid bordet.

/Åsa
 
Sv: Äta vid tv:n

Vår son går och lägger sig vid 19 så vi äter ju middag betydligt tidigare än så, vid 15 tiden oftast. (det är ju alltid någon hemma med honom då så därför kan vi lägga upp det så)
Däremot får han äta sin kvällsmacka och sin kvällsvälling framför barnprogrammen.
Vi gillar själv att äta något framför tv:n senare på kvällen och nu kan han leka fram tills 18 och sen börjar nervarvning med smörgås och barnprogram :) .
Ett tag fick han äta middag framför tv:n också, bara för att han äter så dåligt så testade vi med allt för att han skulle börja äta, men eftersom vi märkte att han inte åt bättre där så blev vi kvar vi bordet.

Han är dessutom nästan okontaktbar om det är ett bra barnprogram så att sitta och prata med honom då vore inte kul varken för oss eller honom :D !
 
Sv: Äta vid tv:n

och vi sitter framför TVn och äter för att JAG oftast vill titta på TV då :o

sonen har ALDRIG tittat på Bolibompa - här är det disneychannel som gäller och den stängs av (om det inte är ngt speciellt sonen vill titta på) när vi ska äta...
 
Sv: Äta vid tv:n

Vi tittar aldrig på TV om vi äter tillsammans. Möjligen kan vi ta kaffet efter maten framför TVn om vi har hyrt nån film vi vill se. Annars är middagen den tid vi har tillsammans, så då sitter vi och pratar.

Fast om jag är ensam hemma så äter jag ofta framför TVn. Antar att de känns lite som sällskap då. Eller så läser jag en tidning medans jag äter. Sambon sätter på text-TV eller Discovery så fort han har en stund över, men det vill inte jag titta på.

Fast generellt tror jag att vi tittar ganska lite på TV (?). Jag tittar väl kanske 1-2 timmar i veckan. Vet inte hur folk hinner se på TV? Fyra kvällar i veckan kommer jag hem mellan 21-23, och sen ska man laga middag och koppla av lite. Sen kanske man träffar en kompis nån kväll till i veckan, på helgen vill man kanske laga lite roligare mat, så då tar det tid - det blir ingen tid över, helt enkelt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 817
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Har en liten DSG-kille på drygt 7 månader, en sprallig, glad och trevlig krabat som gillar att mysa och hitta på bus. Allt frid och...
2
Svar
22
· Visningar
3 313
Senast: GardenAngel
·
Småbarn Hur gör ni med era barn när det gäller mat och annat ätbart som godis, glass, chips osv? Hur gammalt ditt barn är är väl oxå nått som...
2
Svar
30
· Visningar
6 649
Senast: Sandra78
·
Hästvård nu kanske jag är gnällig men jag vet inte.. :( har hästen inaccorderad i ett mindre stall. min häst kan inte gå på fri tillgång på...
Svar
11
· Visningar
1 387
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp