äta spån

B

BeastieBabe

någon annan som märkt av att spånet försvinner ur hästens bädd? där jag jobbar lägger vi alltid in ett jämnt lager på 17-20 cm spån till en häst.. på morgonen är halva bädden 15 cm hög och halva är 2-3 cm hög.. när man mockat bort bara bajset och kisset (inte spec mycket) så finns det bara 1/5 av ströet man lade in dagen innan kvar..
ska man tilläggsfodra med halm till natten kanske??
 
Det blir ju hoptryckt jämfört med när man lägger in det, kan det inte vara det? Sen iaf här så kryper en del av spånet på något mystiskt vis ut på stallgången :devil:
En del följer med hösilage som kastas ut med.

Mina hästar äter INTE spån, de står på bädd där bara skithögarna mockas ut, och kiss som når ytan. Trots detta får jag lägga in en bal/häst och vecka. Men om jag skulle ta och FLUFFA UPP allt spån (går inte iom att jag har bädd, men OM) så skulle det med all säkerhet bli flera decimeter mer än vad det ser ut att vara.
 
Min häst käkar av spånet som är nyinlagt men om man ger henne lite hö så slutar hon, det är iallafall inga större mängder. Men hon gillar trä helt enkelt! En riktig bäver! :crazy: Gnager på allt hon kommer åt..
 
dom kan väl inte mocka ut en hel kärra åt bara henne heller.. det kanske finns nån som gör det men inte alla.. det är juh sådär varenda morgon i hennes spilta..
 
nja tror inte det blir så ihoptryckt att 2 kärror spån bara blir en halv kärra.. och då är hälften bara skit.. sedan är det bara i framkant det försvinner, det mitt under magen ligger kvar.. :confused:
 
Och det är inte så att hästen krafsar ut det ur spiltan och det sopas bort på kvällen? Dessutom suger kisset upp mycket spån, speciellt om det är fluffigt, så att det inte verkar som så mycket.
Det låter helt normalt att det är lite spån kvar framtill på morgonen, jag har nog mockat flera hundra spiltor på GPK vid det här laget, och det är snarare regel än undantag...
 
maria jobbar på grs... å ja e juh mockare på tisdagskvällar å ja vet att de slarvas med spån de flesta andra dagar..

Beastiebabe: är de min darling som äter spån eller?? hur e magen på henne?? pussa henne från mig
 
Varför skrev du inte det med en gång istället? I vissa stall gör man ju faktiskt så :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp. Min häst dricker ganska mycket och därav så kissar han också rätt mycket. När jag ska mocka så är nästan hela boxen...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 548
Senast: tanten
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 815
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 346
Senast: Calmiche
·
Hästvård Måste få skriva av mig lite ang hälsoproblemen med min häst... goda råd mottages gärna. Jag importerade ett Lusitanosto från Portugal...
2
Svar
21
· Visningar
3 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Aggressiv/rädd hund
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp