Aerline H/Godkänd hingst Aer?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare benina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 2 182
B

benina

Har någon nån info om hingsten Aer. Står och är uppfödd hos Elise tror jag. Är intresserad av att betäcka med honom. Försvunnit från tävling och aveln helt? Isåfall varför? Tacksam för alla svar/spek.

Sv: Aerline H/Godkänd hingst Aer?

Aer godkändes som treåring.
Har inte återkommit till bruksprov som 4- eller 5-åring så han har inte fått förlängt tillstånd.
Vad han gör i övrigt har jag ingen aning om.

varför Aer aldrig visades igen vet jag faktisk inte, men när jag såg honom som 4 åring tyckte inte jag att han utvecklats åt det positiva hållet det sista året. Han hade grövnat rejält och var verkligen inte i fas med sig själv.

Jag har sett honom i lätta hoppningar med Sophie Karpe på ryggen, men numera (tror) jag att Max Ringbrant tagit över honom.

Om jag inte minns helt fel så deltog han i bruksprovet som 4-åring, men godkändes inte. Synd, han hade väl rätt bra resultat som 3-åring?
Hans avkommor borde väl bli 4 år i år. Ingen som sett någon på 3-årstest?

Aer har tävlat hopppning upp till medelsvår.
Han har samma mamma som godkände Lambourghini 1028.
Vet inte ifall han gick fler än ett bruksprov. Har för mig att han var anmäld som 4-åring men ströks:confused:
Anledningen till att han inte är godkänd längre är i alla fall att han inte gjort bruksprov som han ska. Vet du att om du betäcker med honom nu så får avkomman grå papper?

Har funderingar kring Lambourghini. Stammen ger fina hästar från Pascal (ville helst undvika Bellini, Ganesco, Unesco, Pompe.) Men man får ta det onda med det goda:).

Visa gärna avkommor efter Aer om ni hittar några och även avkommor efter Lambourghini!

Jag har dräktigt med Lambourghini men det är tre månader kvar innan jag kan visa avkomman;)

Aer har ett tiotal avkommor men jag har inte sett någon av dem.

Lambourgini avkommor har jag gott om lägger in ett par bilder. Den på en av komma från hans första årgång, den är tagen vid treårstesten. Han är e. Lambourgini u. Nexi (5) e. National Zenith XX. Han är fortafarande hingst och ägaren tävlar honom med sikte på att han ska kunna godkännas som prestationshingst i hoppning om några år.
Lexus025.jpg
[/IMG]

Ovenståendes lillebror som ett åring. Han gick senare som klass I i både sressyr och hoppning på sitt treårstest.

Lucifer.jpg
[/IMG]

Ett par unga Lambobarn.
Lightningmfl008.jpg
[/IMG]
Aurora Borealis e.Lambourgini u. Candle e, Falleur

061122manosvans026.jpg
[/IMG]
Lamona e. Lambourgini u. Stephanie e. Stanford

Ammi024.jpg
[/IMG]
Amazon e. Lambourgini u. Antonina II (20) e. Kaliber
Till sist en alldelse nyfödd som precis kommit upp på benen för första gången.
LightningII008.jpg
[/IMG]
Lightning e. Lambourgini u. Eclipse e. Krius XX

Måste bara få kommentera att de är jättefina allihopa och att jag hoppas på ett sto som liknar den översta:)

Måste bara få kommentera att de är jättefina allihopa och att jag hoppas på ett sto som liknar den översta:)

Det har jag hoppats på i över fem år nu.:crazy: Stoet i fråga producerar bara hingstar:mad:
Hoppas du har bättre tur.

Jag har inte för mig att kom upp till visning någon mer gång än den som 3 åring.(anmäld men struken)
Vore verkligen intressant att veta varför.

Jag har inte sett honom nyligen, kul att han tagit sig upp i MSV klass iallafall.
Med Max i sadeln, eller?

Jag har fött upp en Aer-xx, har bilder på henne som föl och åring - men var... ;)?

Den finns iaf i Skåne nu och har tävlat lätta dressyrklasser under 2007.

Den som söker ska finna. Här är hon som 1-åring. Bilden är inte så himla bra, hon står konstigt men det var den bästa jag kunde finna.

samba.jpg

Tog ju fel på år. Aer godkändes ju 2002 första gången. Sedan letade jag som galning på nätet efter bruksprovsresultat vilket inte var det lättaste. Aer deltog 2003 (minns nämligen att jag såg honom 2003) Här är ett utlåtande;

Aer 1014
Omdöme exteriör: Stor, maskulin, långlinjerad hingst. Något tung. Vackert huvud. Brett ansatt hals. Omarkerad
manke. Djup bog. Långt välmuslat något sluttande kors. Något gracil. Energisk men kort skritt. Taktmässig,
kraftfull och välbalanserad trav.
88778=38

Omdöme löshoppning: Hästen har dålig balans och är i för mycket framvikt. Dålig rytm och osäker taxering. Teknik
och förmåga: 6. Temperament och allmänt intryck: 6.

Här är omdömena från 2002;

Stor, långlinjerad och maskulin hingst. Något brett ansatt hals, låg manke, öppen ländrygg, välformat kors. Något knipt fram, nöjaktigt korrekta rörelser, Energisk men något kort skritt. Taktmässig, kraftfull och välbalanserad trav.
Poäng:88778=38

Hälsotillstånd

Uppdriven kotled framtill vänster bak, i övrigt utan väsentliga veterinära anmärkningar.

Gångarter

Ganska taktmässig och avspänd skritt. Ganska taktmässig, mjuk trav. Elastisk, rund, kraftfull och välbalanserad galopp, och i uppförsbacke.

7798 7,75

Omdöme löshoppning

Hingst med stor hoppkapacitet. Den har god rytm och balans. Den är säker i sin taxering och hoppar med god bakbensaktivitet. Den kunde vara bättre i sin ryggverkan och vara kvickare i sin hoppning. Den är uppmärksam, orädd, med gott förtroende och god samarbetsvilja.

98 8,5

År 2004 ströks Aer i sista stund.
Man kan ju undra hur hoppoängen 98 kan bli 66 på 1 år:confused:

Vad jag minns visade det sig efter bruksprovet att Aer hade något problem med sina tänder. Sedan på sommaren fick han en roterad testikel och blev kastrerad.

Hej,

Nej det var vår Di Caprio. Han blev ju godkänd som 3-åring med de kanske fortfarande högsta poängen. Som 4-åring låg han i topp i alla moment fram till att en testryttare gav honom 7 för att han reagerade i munnen och det var säkert helt rätt. Han var mitt i tandfällningsperioden och hade haft ont i munnen. Det gjorde att han inte klarade sig eftersom de var tvungna att ha 8 eller högre.

Hela den våren var han sig inte lik o kastrerades och då upptäckte veterinären att en testikel var roterad. Det var troligen det han mått dåligt av.

Han blev en mycket, mycket snäll, läraktig o positiv valack i stället. Exporterades nu i november till Danmark efter att ha haft ett väldigt framgångsrikt år med massor med championatspoäng o debut o andra plats i Int II så sent som i november också, endast 8 år gammal. Han var klar för Grand Prix men så kom det en stark köpare (Blue Hors...). Lite kul att de köper en svensk häst.

Hälsn Ann

Jag såg en -03 på treårstest. Stor rejäl med riktigt bra galopp och alldeles fantastiskt temperament. Fick hoppdiplom och klass I gångarter. Visades på Öland.

Jag har en 03a efter aer-chapman och jag bara älskar henne! Underbart temperament och en fantastik inställning, modig och övertalningsbar:) Supercool men ändå framåt och känslig. Hon är som en hund o bara vill bli klappad hela tiden o sådär :) fast man får passa sig så hon inte tar över;) hon är väldigt utvecklingsbar i dressyren o har ett stooort scoop o tar stora språng! ska se om jag hittar någon bild eller film

Stoet Cordiana e. Aer ue. Cantus
Som 3-åring visades hon i Linköping (maj 2006) och fick där diplom. Eller var det Lidköping???

Den 5 juni visades hon på Riksutställningen för 3-åriga ston på Strömsholm där hon placerade sig som 4:e bästa hopphäst.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Islandshäst En liten fråga bara, Har hittat en häst på WF.. På anteckningarna står det efter ej godkänd hingst.. Men eftersom denna svensk födda...
Svar
13
· Visningar
2 622
Senast: Niela
·
M
  • Låst
Avel Hej! Nu i vår så ska jag betäcka mitt sto med mammas föl (hingst) som hon fick förra året dvs att han snart är 1 år. Han är ogodkänd men...
2
Svar
27
· Visningar
3 761
Senast: Görel
·
A
Avel Behöver hjälp med att välja hingst. Jag har ett sto född 02, som aldrig har varit dräktigt. Hon reds in som 4åring (och hade bara gått i...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: angeeliicaa88
·
Ekonomi & Juridik Ca 10+ min promenad från var mina hästar står finns ett stall med 4 hästar, ägaren har nu lånat ett bete som ligger över 300 m bort från...
2
Svar
24
· Visningar
3 715
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka