Är soja lämpligt till växande unghäst?

lizzie

Trådstartare
Jag har idag hämtat årets höskörd. Tyvärr är det låg kvot mellan Mj/smbpr - den ligger på 4,3.

Jag har en växande unghäst som behöver ligga på en betydligt högre kvot och ska även fylla på med lucern, men för att det inte ska bli för mycket Mj så behövs ju ett proteinfoder.

Jag får till det bra om jag ger 4 hg soja och min fråga är då - kan man ge så mycket soja till en växande unghäst? Rasen är trakehner om det spelar någon roll, men det är alltså frågan om en varmblodig ridhäst.

/Lizzie
 
Man ska vara försiktig med soja i stora mängder, det kan störa tarmflora och matsmältning hos hästen. Annars är det ett bra proteinfoder även om man ska tänka på att det kan vara GMO (genmodifierat) eller för att odling och tillverkning har så stor miljöpåverkan så vill många inte använda det av de skälen.
Behöver du verkligen ge så mycket kan det vara bättre att titta på potatisprotein eller kraftfoder som innehåller både lusern och annat protein t ex Hippo Alfa eller liknade.
 
Man ska vara försiktig med soja i stora mängder, det kan störa tarmflora och matsmältning hos hästen. Annars är det ett bra proteinfoder även om man ska tänka på att det kan vara GMO (genmodifierat) eller för att odling och tillverkning har så stor miljöpåverkan så vill många inte använda det av de skälen.
Behöver du verkligen ge så mycket kan det vara bättre att titta på potatisprotein eller kraftfoder som innehåller både lusern och annat protein t ex Hippo Alfa eller liknade.

Ja kommer ge lucern också. Men kan inte ge för mycket då det blir för mycket Mj.

Tidigare har jag använt mig av Krafft Muskel när jag behövt ge extra protein. Kanske bättre att fortsätta med det än soja.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är det någon som har bra koll på vad en 1,5-åring växer (varmblodig ridhäst). Beräknad vuxenvikt är 600 kg, men hur mycket är rimligt...
Svar
2
· Visningar
2 515
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Nu har jag sökt överallt och frågat flera veterinärer med olika bud som följd... Behöver höra lite erfarenheter, ser gärna att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 790
Senast: axel
·
Foder & Strö I år trodde jag det skulle bli jättebra värden i höskörden. Det var torrt och soligt precis efter midsommar. Högre proteinvärden var vad...
2
Svar
29
· Visningar
3 331
Senast: Eme_liie
·
Foder & Strö Som rubriken antyder så har min höanalys gjort mig till mera kraftfoderduttare än vad jag var innan jag analyserade hö. Vi har ju en...
Svar
16
· Visningar
1 377
Senast: Ellyne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp