Är min gjutjärnspanna förstörd?

kolblakkur

Trådstartare
Vet inte riktigt vad som hänt med min gjutjärnspanna. Som om det finns en film som släpper? Är den bortom räddning? Har försökt fetta om den, men blir likadan efter användning ändå. Steker man så bränns det ofta fast.
 

Bifogade filer

  • IMG_1281.jpeg
    IMG_1281.jpeg
    520,2 KB · Visningar: 314
En riktig gjutjärnspanna som inte är behandlad med någon extra beläggning är omöjlig att förstöra. Den kan diskas med vad som helst, rosta mm och ändå återställas.
Min far som var kock lärde mig att steka in dem på svag värme en längre stund med olja och salt och sen bara torka ur när den kallnat. Var pannan riktigt uttorkad så kan man behöva upprepa några gånger.
 
Vet inte riktigt vad som hänt med min gjutjärnspanna. Som om det finns en film som släpper? Är den bortom räddning? Har försökt fetta om den, men blir likadan efter användning ändå. Steker man så bränns det ofta fast.

En riktig gjutjärnspanna som inte är behandlad med någon extra beläggning är omöjlig att förstöra. Den kan diskas med vad som helst, rosta mm och ändå återställas.
Min far som var kock lärde mig att steka in dem på svag värme en längre stund med olja och salt och sen bara torka ur när den kallnat. Var pannan riktigt uttorkad så kan man behöva upprepa några gånger.

Påminner lite om mitt ex. som slängde både min gjutjärrnspanna och gryta för att det fans lite rost spår längst upp mot kanterna, fattade inte alls att järnet i rosten var bra för hennes hälsa (natuligt järntillförsel) eller att man kunna olja in igen och undvika rosten...
 
Ska tillägga att det ser exakt ut som de två non stick kastruller där beläggningen flagnade som jag kasserade för ett par månader sedan. Det är verkligen en exakt kopia.
 
Den väger vääääldigt mycket, vet inte vilket material man använder till stekpanna som väger så mycket?
 
Det ÄR gjutjärn.
Jag har även stekgrytan, den är fortfarande fin.
 

Bifogade filer

  • IMG_1283.png
    IMG_1283.png
    28,8 KB · Visningar: 229
Du får kanske slipa ner ytan, det är kanske nog mer något vidbränt som sitter kvar i s fall, och olja in på nytt efter slipningen.
 
Så där såg min gryta (av annat fabrikat) ut efter ett tag, tror det är fabriksinbränningen som börjar nötas bort. Har försökt återinbränna, men inte lyckats särskilt bra
 
Vet inte riktigt vad som hänt med min gjutjärnspanna. Som om det finns en film som släpper? Är den bortom räddning? Har försökt fetta om den, men blir likadan efter användning ändå. Steker man så bränns det ofta fast.
Med såpass rundad botten skulle jag hellre säga att det är en kolståls wok eller liknande, Bara att rengöra ner till rent stål/järn och olja in igen. Inga konstigheter, glöm bara att inte att rengöring efter bruk endast skal med rent vatten och diskborste eller trasa/pappershanduk som vevas runt. Alla typer diskmedel förstör egenskaperna hos kolstål och gjutjärns redsakp.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterade över en sak när dottern skrek över en spindel och en insekt på studsmattan. Jag var likadan när jag var liten fast 10...
Svar
7
· Visningar
385
Senast: warg
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
634
Senast: Glimra
·
IT & mobiler Vad har ni för mobilhållare till bilen, som ni tycker är bra och funkar bra? Jag har haft lite olika genom åren, någon som man fäster i...
2
Svar
27
· Visningar
881
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Jag har börjat vakna tidigt (ofta mellan 4 och 5) på morgonen, av att jag mår illa och/eller är hungrig. Det är så pass att jag inte kan...
2
Svar
27
· Visningar
1 207
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp