är jag dum som tänker tanken?

F

Frieserhäst

som rubriken lyder, är jag dum om jag ens tänker tanken att betäcka min frieser
med något annat än en frieserhingst?
Att avel i sig kan vara/är väldigt komplicerat i sig vet jag, och att betäcka med frieserhingst
verkar minst sagt skrämmande komplicerat.
Jag vill ha en hingst som matchar min häst både i psyket och exteriör och det
enda jag hittar om friesen är bilder på hur dom ser ut i kroppen och avels/avkomma fakta.
Inget alls om temprament eller liknande.

Den andra hingsten jag har fattat tycke för är nobelman eller PRE hingsten Zagal XI.
Det finns många trevliga halvblod/fullblods hingstar men efter lite kikande är dessa favoriter.

Så vad tycker ni, ska jag få smäll på fingrarna av att jag tänker tanken på kosningshäst
eller ska jag bara köra på på känslan?

Ska kanske tilläggas att jag ska ha avkomman själv, så att priset för fölet blir
ordentligt sänkt av en icke renrasig stamm spelar ingen roll.

MVH Mia
 
Sv: är jag dum som tänker tanken?

bifogar en äldre bild
Full.jpg
 
Sv: är jag dum som tänker tanken?

Även om du vill behålla avkomman själv tycker jag du ska satsa renrasigt... Du vet aldrig hur din ekonomi ser ut om några år, och det kan ju bli en "kanonavkomma" renrasigt :)

Nu vet ju jag förvisso inte hur det ser ut med "partbreed" i de raserna du funderar på (tex pre) men tycker nog att man så långt det är möjligt ska avla enligt ursprungsrasen (renrasigt)...
 
Sv: är jag dum som tänker tanken?

Även jag räcker upp handen för renrasigt.
 
Sv: är jag dum som tänker tanken?

Finns ingen anledning att förstöra en fin ras med inkorsning,Holländarna snurrar i sina gravar bara vid tanken :eek:
 
Sv: är jag dum som tänker tanken?

Att avel i sig kan vara/är väldigt komplicerat i sig vet jag, och att betäcka med frieserhingst
verkar minst sagt skrämmande komplicerat.

Varför är det mer komplicerat att betäcka med frieserhingst än med en hingst av annan ras?

Jag vill ha en hingst som matchar min häst både i psyket och exteriör och det
enda jag hittar om friesen är bilder på hur dom ser ut i kroppen och avels/avkomma fakta.
Inget alls om temprament eller liknande.

Tips: Kontakta hingstägaren och fråga! Du kan säkert få komma och hälsa på också, så att du kan se och "känna" vilket temperament hingsten har och avgöra om det passar ditt sto.

För övrigt håller jag med resten av inläggen: Satsa på renrasavel. Jag vet inget om frieserhästar, men tycker att ditt sto är väldigt fint!
 
Sv: är jag dum som tänker tanken?

korsa
54 % av friesermärrarnhar problem med retained placenta.
Friesern är så inavlade at de blir sjuka.
PRE/fries kallar Warlander,sök på det.
Jag vet av erfarenhet attdet kan bli riktigt bra,du blandar upp så det förhoppningsvis blir friskae gener.
 
Sv: är jag dum som tänker tanken?

Jag ser inget fel i att korsa med PRE sålänge du väljer en hingst som passar ditt sto men det gäller ju oavsett ras. PRE/Frieser är en relativt vanlig korsning framförallt utomlands. Här finns lite info:

http://www.warlander.org/

Om du skall behålla avkomman själv så är det ju dessutom helt upp till dig vad du vill ha för egenskaper i den framtida hästen. Själv trro jag inte att korsningen du tänker på heller är alltför svårsåld. Båda raserna är eftertraktade och blir allt vanligare och även korsningar av alla de slag med PRE verkar fungera idag.

Nu är jag inte så insatt i frieservärlden men har förstått att det kan vara knepigt att använda frieser då man måste (?) betäcka med utlandsstationerad hingst. Vi har väl inga gk hingstar i Sverige? Rätta mig gärna om jag har fel.

Vill inte råda åt något håll dock utan det är ju slutligen upp till dig vad du vill få fram. :idea:
 
Sv: är jag dum som tänker tanken?

Jag måste vara ärlig......jag utgår i från att du köpte en frieser för att du gillar rasen, och dess egenskaper.
Men varför blanda in en annan ras om du är nöjd med ditt sto?

Du ökar ju trots allt ditt sto´s värde, när du visar henne med föl om fölet är rasrent.
Och det är inget som säger att din frieser hingst, som du skulle vilja betäcka med står i Sverige, rasen är relativ stor även i Tyskland.

Fölet blir lika dyrt att få fram som ett rasföl.
 
Sv: är jag dum som tänker tanken?

visst gillar jag rasen, absolut! Men har svårt att hitta en hingst som jag känner passar.
Många frieser har lång rygg, jag är ganska kort så jag får jobba på rätt bra
och jag hittar inga direkt hingstar med just det jag söker.
PRE tycker jag har en bättre kroppsform just med detta och en helt annan muskelmassa
(som min har väldigt dåligt med, i bak) och att hitta en hingst som gärna förärver
detta till sina föl hade jag tyckt varit toppen.

Jag tycker mitt sto är snygg i formen annars, långa fina ben och mycket lätt i typen.
Fick till och med frågan en gång vid uteritt vilken stamm hon hade då kvinnan tyckte
hon var jättetrevlig, när jag svarade brandus hade hon ingen aning om vem det
var. Jag menade på att det inte är så många som har koll på frieserhingstar
och fick till svar: FRIESER? jag trodde det var ett fullblod :grin:

Att det kostar lika mycket att hålla sto och föl vet jag mycket väl om, och just
den delen spelar ingen roll då jag vill ha en trevlig individ, sedan om det e frieser
eller något annat spelar ingen roll.
 
Sv: är jag dum som tänker tanken?

Det stämmer att inga godkända hingstar finns i sverige.
Finns en godkänd hingst i sverige men som jag förstått inte är AVELS godkänd.
Så om jag har förstått det rätt får fölet inga helt klara papper och kan inte bli godkänd?
snurrigt värre
tack för länken :D ska läsa på
 
Sv: är jag dum som tänker tanken?

det är oxå lite i det sättet jag tänker, att det kan vara nyttigt att få in lite rent blod?
Mitt sto står ju sig ganska bra i inavels procenten, men det gäller att vara noga
med valet av hingst så att inte den procenten höjs till otillåten gräns.

Detta med retained placenta, som för mig låter som att moderkakan har svårt att komma
ut efter fölningen? eller har jag helt galet? Kan inte detta undvikas genom att
medela veterinär i god tid att man har en häst med detta genetiskt och på så
sätt kanske få bättre hjälp snabbare? Hålla ordentlig koll själv och kanske
ringa och förvarna vet. om moderkakan inte kommit ut inom 1-1.5 timme?
Har för mig att det är viktigt att den ska ha kommit ut efter 6?
 
Sv: är jag dum som tänker tanken?

Endel som är komplicerat innom denna aveln är att du får inte gå över ett
visst antal procent i innavelsgrad. Då endast ett få hingstar i tyskland, holland
och USA (t.e.x.) är godkända används dessa hingstar oftare och blir på så sätt
att alla frieser är besläktade med varandra i stora drag.
Visningar på föl görs inte alltid i sverige och man måste ofta åka mycket långt
för att få visa sin häst och kraven är stora för att få bra betyg.
 
Sv: är jag dum som tänker tanken?

hehe, jodå jag vet! känner riktigt hur skammen kommer över mig :angel:
 
Sv: är jag dum som tänker tanken?

Nu harjag inte läst alla inlägg, men jaghar en fries-korsning.
dock är det pappan som är fries, mamman är danskt hbl (med 50% fbl).
en riktig korsning jag har mao :D

Men resultatet är underbart, och fyller de kriterier jag har letat efter hos en häst!

Bifogar några bilder, han är väldigt omusklad då jag inte haft honom så länge och han intehar gjort något vettigt på över ett år.
21984964.jpg

Bild
Bild

Såhär såg han ut när jag kikade på honom
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_27/21420000-21429999/640x480/21422117.jpg <-- enda vettiga nakna bilden...


oj, ursäkta bildbomb :o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: är jag dum som tänker tanken?

Nej du är inte alls dum som tänker tanken. Tvärtom tycker jag - den tanken har slagit betydligt fler än dig, speciellt utomlands där det inte är ovanligt att korsa frieser med arab för att få fram lite sportigare varianter med mer uthållighet, bättre lungkapacitet och mer motor. Korsningar med frieser och arab är dessutom i rätt kombination en egen godkänd ras - arabofrieser. Så varför inte satsa på en arab- eller kanske fullblodshingst? Då behåller du mycket av frieserns karaktär fast i smäckrare form.

Vill du avla renrasigt så finns det två avelshingstar i sverige - Melle och Darco v.d Zuiderwaard. Stamboksförda och godkända för avel i tyska FPZV.
 
Sv: är jag dum som tänker tanken?

Vill du ha fölet till dej själv så blanda .
Jag har själv planerat fram min avkomma efter mina önskningar .
Om man inte bryr sej om vad det ev ekonomiska värdet är på fölet i framtiden är så kvittar det väl.
 
Sv: är jag dum som tänker tanken?

Tycker att du ska se till vad du dels vill ha ditt föl till och dels vad för typ av hingst som kan passa till ditt sto.

Så länge hingsten kompletterar/tillför något vettigt tycker jag rasen är mindre viktig. Hittar du inte en Frieser med de egenskaper du vill ha så varför ta den rasen?

Bara du kan avgöra, men du måste göra det som känns rätt för dig, du känner ju antaglige till ditt stos styrkor/svagheter.

Vad andra säger är mindre viktigt.....
 

Liknande trådar

Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 616
Senast: Långnos
·
Hästmänniskan Jag håller på att gå under totalt. Jag har ett fantastiskt fint islandssto f -09 som jag köpte när hon var 2 mån gammal. Hon är helt...
2
Svar
21
· Visningar
2 679
Senast: elfi
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 330
Avel Jag fick lite funderingar runt avel på korsningar efter ha läst arab/frieserkorsningstråden. Vilka vackra hästar! :love: Jag är helt...
Svar
2
· Visningar
1 140
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp