Är grovfoderanalyserna tillförlitliga?

G

Gronda

Jag har under flera års tid skickat vårt hö på analys, och givitvis byggt upp hästarnas foderstater utifrån detta.

I år hade bonden vi köper vårt hö av redan en analys på höet, men eftersom han inte analyserat mineralerna valde jag att skicka höet på analys igen. Eftersom prisskillnaden inte var så stor på att analysera "allt" jämfört med bara mineralerna, gjorde jag ytterligare en analys på även energi och protein.

Bondens resultat var per kg foder: Energi 7,3 MJ/kg, Protein 56 g/kg.

Mitt resultat är: Energi 7,6 MJ/kg, Protein 34 g/kg.

Och det ska alltså vara SAMMA hö ?!?!

(Bonden har också analysresultat från en annan skörd som tagits in med några dagars mellanrum från denna och den har nästan exakt samma värden som hand första).

Hur sjutton vet jag hur jag ska fodra nu? Vad hade ni gjort?

Bondens prov är taget med en sådan där provtagningsborr medan jag handplockat mitt prov från 5-6 balar.

Är det meningen att man ska skicka ett tredje prov för att få ett tillförlitligt resultat? Några hundralappar är det ju värt, men inte hur många som helst...
 
Sv: Är grovfoderanalyserna tillförlitliga?

Har du varit noga med att ta ut proverna försiktigt så att du fått med alla blad och inte bara stjälkarna? Det är där mycket av proteinet sitter.
 
Sv: Är grovfoderanalyserna tillförlitliga?

Jo, jag har verkligen ansträngt mig för att få med allt. Delat på balarna och försiktigt tagit ut proverna... Men självklart kan jag inte lova att jag lyckats:crazy:
 
Sv: Är grovfoderanalyserna tillförlitliga?

Jag viste inte vilket företag bonden anlitat förrän idag, och nej det var tyvärr inte samma som jag.
 
Sv: Är grovfoderanalyserna tillförlitliga?

Det har varit på tapeten tidigare här på buke. agrilab använder kemiskanalys medans Eurofins använder NIR om jag förstått det hela rätt. Och ja! det diffar väldigt.

Jag har analys från båda på samma parti hö. Och som det verkar på hästarna är det den från förstnämda ovan som stämmer .
Det har varit disskutioner om NIR verkligen är tillförlitligt.
så här såg det ut från Agrilab
smrp 45
mj 8,7
Och från UF
mj 7,9
smrp 29
Viss skillnad!
 
Sv: Är grovfoderanalyserna tillförlitliga?

*KL*


Min bonde analyserade med Agrilab i år. Prov taget diagonalt över fält innan balning.
Analysresultat:
60 gr srp/kg TS
10,5 MJ/kg TS


Jag tog prov av 6 småbalar silage, försökte få provet så rättvisande som möjligt. Sen skickade jag till Eurofins.
Analysresultat:
68 gr srp/kg TS
10,4 MJ/kg TS

Som synes ingen skillnad på MJ, och minimal skillnad på SRP, men där eurofins har den högre proteinangivelsen.

Jag har ingen anledning att misstro ngn av analyserna, MJ är ju helt klart det analys visar, och vad gäller SRP så tror jag skillnaden helt enkelt ligger i provet, skillnaden är dock så liten att det eg är inom felmarginal.

En analys är ju aldrig bättre än provet, och är inte provet representativt och korrekt blir analysen fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Är grovfoderanalyserna tillförlitliga?

Tyvärr vet jag inte vart han skickade sitt prov. Han pratade om ngt i Östersund... ngn har kanske en aning om vad det är för lab?

Ngn som vet om det är ger säkrare prov med provtagningsborr än med handplockat prov?
 
Sv: Är grovfoderanalyserna tillförlitliga?

Tyvärr vet jag inte vart han skickade sitt prov. Han pratade om ngt i Östersund... ngn har kanske en aning om vad det är för lab?

Ngn som vet om det är ger säkrare prov med provtagningsborr än med handplockat prov?

I Östersund finns Hjortens lab som analyserar.

Mitt egna hö-prov är plockat diagonalt över fältet halvtimmen innan balning. SMRP var tämligen lågt men enligt hur hästen ser ut och hur det luktar i hans box känns det som om det protein hästen tillgodogör sig ur detta är är högre än det provet visar på. Tilläggsfodrar med lusern och Racing Protein för proteinets skulle och får nog dra ned lite på det.
 
Sv: Är grovfoderanalyserna tillförlitliga?

För mig känns det som om provborr skulle vara mer tillförlitligt faktiskt.
Ang mina siffror ovan så klurar ju även jag på hur bonden sitt prov och hur jag tog mitt eftersom det skiljde en hel del mellan de två analyserna så samma parti hö.Jag har inte haft möjlighet att prata med honom ännu om detta.Jag tror inte jag ska ropa hej ang NIR fören jag verkligen vet hur bonden tog provet han skickade.
 
Sv: Är grovfoderanalyserna tillförlitliga?

Jag tror inte jag ska ropa hej ang NIR fören jag verkligen vet hur bonden tog provet han skickade.
Ditt prov avviker för mycket jämfört med NIR:s kalibreringskurvor som finns på labbet. Därför blir det skillnad mellan NIR och kemiska analys.

Den vanlige lallaren tar ju sitt prov och anger namn o adress och säger att det är ensilage eller hö och sedan skickar iväg detta på analys. Då är det ju inte lätt för labbet att välja rätt kalibrering och då blir det ju liksom lall av alltihop.
 
Sv: Är grovfoderanalyserna tillförlitliga?

Den vanlige lallaren tar ju sitt prov och anger namn o adress och säger att det är ensilage eller hö och sedan skickar iväg detta på analys. Då är det ju inte lätt för labbet att välja rätt kalibrering och då blir det ju liksom lall av alltihop.
Förklara gärna närmre :)
 
Sv: Är grovfoderanalyserna tillförlitliga?

Jag fick ett rent av skitdåligt prov förra året som skickades till SVA ? som sedan skickade proverna vidare till Kalmars Lantbrukstjänst ?? Trodde att man gjorde detta själva på SVA ?
Så det kändes lite knepigt att dom sen skickade det vidare .....??

Eftersom provet var så fruktanvärt dåligt ett energivärde på 10 och proteinet på 18 har jag för mig så gjorde jag om provet och skickade detta till Agrilab och fick då ett värde på 6,7 i kvot dvs 67 gram smp prot per TS :confused:

Ringde då upp SVA för att fråga hur detta kunde komma sig och man gjorde om resultatet och fick ungefär samma värden och detsamma gjorde Agrilab med samma högre värde ....

Jag är övertygad att man blandade ihop proverna som jag skickade till SVA
med någon annans prover .

Det sjuka var att jag köpte hem 2 pallar Lusern för att klara vintern med SVA höanalys och dessutom blev jag förbannad och klippte ner hela vallen för det där skiten var ju ingenting att ta en andraskörd på:devil:

Deras misstag blev dyrt för mig....
Hästarna var runda och fina hmmm kanske lite för mycket av den varan .

Och även iår har jag fina värden och 1 åringen klarar sig på lite mineraler .

Vilket känns lysande ;)

Mia
 
Senast ändrad:
Sv: Är grovfoderanalyserna tillförlitliga?

Förklara gärna närmre :)

Tittar man på lantbrukets analysföljesedlar (av ngn anledning så är de som enbart för häst ofta förenklade) så får man ange t ex hur stor klöverinblandning det är i grödan (mer eller mindre än X procent) osv. Helt enkelt för att de ska ha lite hum om vad det egentligen är de får in, för det skiljer en del i analysmetod (och svarstid).

Man ska även ange när provet är taget och när det är skördat och bla bla. Vilket kan vara väldigt svårt att veta (förutom provtagningsdatum) för en slutkonsument av höet.

SKulle tro, men är inte säker, på att det är det som Gammeln menar.
 
Sv: Är grovfoderanalyserna tillförlitliga?

Tyvärr vet jag inte vart han skickade sitt prov. Han pratade om ngt i Östersund... ngn har kanske en aning om vad det är för lab?

Ngn som vet om det är ger säkrare prov med provtagningsborr än med handplockat prov?
Provtagning med borr är säkrare, dessutom har bonden säkert tagit prov från fler balar än du och då fått ett säkrare medelvärde. Jag föreslår att du går efter bondens resultat.
 
Sv: Är grovfoderanalyserna tillförlitliga?

Fast min leverantör, som använder eurofins, fick ungefär hälften så hög smrp som jag fick när jag "repade" i balarna. Och eftersom det skilde så mycket så gjorde jag om provet och fick ungefär samma resultat! Min leverantör sa själv när jag köpte att han inte förstod vad som gått fel, det borde ha varit högre värden...

Jag använde Hjortens.
 
Sv: Är grovfoderanalyserna tillförlitliga?

Fast hur många balar tog bonden prov av?

Det är ju det som är grejen, att böndernas prov oftast är på BETYDLIGT större del av partiet än det vi tar hemma i stallet. Dvs bondens analys är oftast mer rättvisande, då den visar på ett genomsnitt av hela åkern, jmf med ett genomsnitt på 5 - 10 balar som KAN utgöra 'ett litet hörn' av åkern.

Jag hade ju i princip ingen skillnad i min analys (5 balar) jmf med bondens. Jag fick något högre protein i mitt, men bondens proteinresultat är mest troligt mer sant. Han går diagonalt över hela fältet och tar prov, dvs det är extremt mkt mer representativt än mitt från 5 balar är.

Men som sagt, där avvek eurofins minimalt från agrilabs analys. Det diffade lite i protein till fördel eurofins, men det är knappast ngt annat än en spegling av provet.
 
Sv: Är grovfoderanalyserna tillförlitliga?

Min leverantör verkar ta provet ur färdiga balar, när de ligger på pall. Upptäckte i år en liten röd plugg ungefär i brösthöjd i en av balarna och frågade vad det var... Så jag vet inte hur många balar det blir, men jag vet att han brukar "delar upp" fälten för att få så enhetliga partier som möjligt (oj, hoppas du fattar, det gör jag knappt själv) och får därför måånga analyser. Men det här året var det överlag lägre proteinvärde än vad han räknat med.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 183
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 464
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp