Är det verkligen för mkt begärt?

Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

KL

En undran jag har. Varför är det så att, så fort man är inhyrd och har en undran, en fråga, nåt man vill framföra för man kanske sett att: här kanske man kan göra annorlunda. Då heter det: ATT man klagar ! VARFÖR är hästfolk de enda folk som aldrig får framföra en åsikt utan att det heter man klagar ? Och hur kommer det sig att så många stallägare kan framföra hot i form av: duger det inte så flytta som ex ? Gör man så ute i arbetslivet med ? Gör man så med tex sina vänner, sin familj osv ? Hur kommer det sig att de som hyr stallplats för det mesta ska känna och stå i evig tacksamhetsskuld för att någon varit så snäll och hyrt ut ??

DOCK..viktigt att poängtera..jag säger INTE..jag upprepar INTE att ALLA beter sig så, men en hel hög av stallägare gör så ? Varför ? Är det någon slags makt man har att: Det här är mitt å det är JAG som bestämmer punkt slut ? Har man så taskig attityd som stallägare så kanske man borde överväga syssla med något annat än med människor. För det är ju människor man sysslar med, trots man håller på med hästar.

Sen finns det givetvis dåliga inacorderingar med, alla gånger. Men jag har många gånger funderat på vad det är som gör att många stallägare beter sig så jäkla illa mot sina inhyrningar.


Sen om nu TS skrev nåt på FB..jamen vadå. Kan man inte ta ett snack mellan fyra ögon och reda ut eller ? Är man då tvungen som stallägare sätta lås på spånboden, gå i taket osv ? Ingen jäkla männsika är ängel, alla gör fel, MEN nog tycker jag att man ändock kan prata om saken istället för att mobbas i det tysta..Fattar mig inte på folk.Herregud !
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Nej tycker du gör helt rätt i att säga ifrån. Det du skriver är en ren självklarhet i mina ögon!!!!
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Fast jag har å andra sidan inte skrivit illa om någon och jag var noga med att direkt skriva att ingen behöver känna sig utpekad och jag raderade även allting och ursäktade och förklarade mig i ett långt inlägg eftersom folk tog åt sig på ett sätt som inte var menat.

Men jag förstår absolut hur du tänker.

Tack.

Jag vet ju inte alls vad du skrivit eller hur det är i ditt stall, utan det blir bara rent allmänna reflektioner.

De krav du har på mockning osv är helt normala. Ingår sådant i hyran så ska det också skötas ordentligt. Inget konstigt krav alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Fast samtidigt ska man väl vara realist.
Om man ställer in en häst i en pedantisk mockad box, så tar det i allafall här kanske 10 min, så har hästen pissat en rejäl skvätt,och skitit ett par gånger.
Har det då verkligen så HIMLA stor betydelse om det råkar ligga några kluttar kvar sen tidigare?
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

För att det aldrig är okej att kritisera en hästmänniska?
Vad man än säger och hur man än säger det så kommer alltid många hästmänniskor ta det personligt.

Det där med att hota om saker (flytta osv) kommer alltid från folk som inte har några vettiga argument eller som inte kan ta konflikter på ett vettigt sätt.

Jag kan förstå att folk kan ta illa upp om de får kritik eller brusa upp om de hamnar i en konflikt, men om man inte kan hantera en sån situation som en normal människa så får man faktiskt gå därifrån tills man har lugnat ner sig och tänkt igenom saken.
Anser jag.
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

För att få lite perspektiv på det hela...
Nu när jag har skött min häst själv har jag på bara tre dagar märkt så extremt tydligt hur extremt slarvigt allt måste ha varit gjort innan.

Normalt sett så är jag nere och mockar vid 10-11 tiden.
Då ska det ha blivit mockat vid 7 tiden.
När jag mockar vid 10 (dvs 3-4 timmar efter att det ska ha blivit mockat) brukar jag få ta ut MER skit än vad jag nu tagit ut nu på morgonen när jag sköter allt själv och det har gått mer än 10 timmar. (slänger in bajset i hörnet på kvällen för att inte störa de andra hästarna för mkt). (!!!) :crazy:

Jag brukar dessutom få slänga ut ~en överfull kärra skitig mat om dagen normalt sett eftersom folk slarvmockar och "bara lämnar några kluttar" (där maten ska ligga) så hästen inte äter.

Häst äter nu 4 kg mer om dagen och jag slänger bara ut nån grep om dagen! :bow:
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Men då har de väl mest troligt inte mockat alls :confused: när går din häst ut i hagen då? På eftermiddagen lr står h*n inne hela dygnet? Eftersom du måste mocka igen vid 10:00 om inne jämt blir det väll uteliggare några mockningar
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Fast samtidigt ska man väl vara realist.
Om man ställer in en häst i en pedantisk mockad box, så tar det i allafall här kanske 10 min, så har hästen pissat en rejäl skvätt,och skitit ett par gånger.
Har det då verkligen så HIMLA stor betydelse om det råkar ligga några kluttar kvar sen tidigare?

Handlade det i detta fall om att skit hittades i boxen när hästen stod inne? Det har jag i så fall missat. Jag trodde att det inte var mockat när hästen kom in.
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Nej inte mkt iaf. :crazy: Det blir ju lite så att om man mockar slarvigt så får man ju ta ur mer iom att det blir smutsigare.

Hon står på boxvila just nu, det är lite därför jag inte tycker det är okej att slarva. Inte så trevligt för hästen att stå i piss o skit HELA tiden.
Det är också pga av boxvilan jag började mocka själv 1 gång/dag eftersom det självklart blir smutsigare. Antar att det är därför de börjat slarva.


Mellan klockan 7 och 13 lägger hon 3-4 skitar.
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Handlade det i detta fall om att skit hittades i boxen när hästen stod inne? Det har jag i så fall missat. Jag trodde att det inte var mockat när hästen kom in.

Nej. Det jag menar är att om hästen, direkt när den kommer in, skiter flera skitar plus pissar, kan inte jag se det hysteriskt upprörda i att det råkar ligga ytterligare en skit kvar sen tidigare.
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Nej. Det jag menar är att om hästen, direkt när den kommer in, skiter flera skitar plus pissar, kan inte jag se det hysteriskt upprörda i att det råkar ligga ytterligare en skit kvar sen tidigare.

Nej, håller med. Har själv ett sto som tycker att det är äckligt att kissa ute och håller sig i det längsta tills hon kommer in i boxen.
Men jag tolkade situationen i denna tråd som att mockning ingår i stallhyran, men att boxen ser i stort sett omockad ut trots det (TS har inte nämnt att det bara skulle ligga "en skit" kvar). Då kan man ju undra varför man ska betala för en tjänst man inte får. Det är väl inget "hysteriskt upprört" över det? Eller det är kanske inte mitt inlägg som är "hysteriskt upprört"? Jag får erkänna att jag inte förstår dina svar på mina inlägg. Som var inriktade på en reflektion angående att klaga på FB istället för IRL.:confused:
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Jag menar inte att du var hysteriskt upprörd. Det jag menar är att folk som känner TS behöver ju knappast vara detektiv för att räkna ut vilket stall det handlar om.
Lite tråkigt när folk hängs ut på internet, utan att kanske kunna försvara sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 091
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
556
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 049
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 284
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp