Är det verkligen för mkt begärt?

Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Vart så nyfiken.. Vad fick ni egentligen se när ni tittade på videon?

Kl.
Jag tycker det är självklart att behandla alla hästar lika och har man kommit överräns att hästen ska få x antal kilo så är det så. Och mockar lika noggrant till andra som till mina. Förstår inte varför man inte skulle göra det. Jag har förövrigt en person i stallet som kan hjälpa om det skulle krisa och tvärtom. Men är i stallet i regel varje dag, men var bortrest ganska nyligen och det är toppen med en person man kan lita på. Fast klart, det allra bästa är ju såklart att göra själv. Har alltid mockat själv. Kollektivstall verkar ju vara ett gissel om alla gör så olika. Men med bra ledning så... Annars går de utför.
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

När jag har stalltjsten, exenpel idag, så tar jag bort allt bajs,
Och ridskolechefen sa till o mee idag helt förvånat "oj, vad du är noga! Roligt att se, men det är inte ditt jobb att ta ut gammal skit efter andra so slarvmockat så du behöver inte känna någon press?"

Jag sa : jag känner absolut ingen press. Mockar dessa boxar två gånger per termin, går inte att andas i stallet för det stinker och min häst skulle inte ens få en så illaluktande box om ja lät den vara omockad i en månad.
Jag tyckerrligt talat synd om hästarna, jag tar hellre 40 mi /box än att slarva som alla andra..

Ursäktade min attityd men hon blev väldigt glad och den andra ridskoleläraren kom in i stallet o sa "oj vad fint mockat det var idag, roligt att se!!!"

Jag tycker det är en självklarhet. Att ta bort allt bajs, och i detta stall även piss då de luktar hur illa so helst :( så gjorde det idag i ALLA Boxar, de hade inte bädd men folk som mockar orkar helt enkelt inte..

Jag kollar alltid hela hästen oavsett om det är privat eller ridskolehäst om den är hel efter natten före utsläpp. När vi leder de och är de släpps kollar ja så de går rent. Är täcken sönder och ej användningsbara enl. Min åsikt så ringer jag alltid och kollar efter reserver elr liknande. (vintertid)
Jag ser alltid till att de finns vatten i alla hagarna, ridskolehästarna har vattenkoppar i hagen och privathästägarna fyller väldigt sällan och de är deras ansvar enl kontraktet men ändå fyller jag alltid!

Jag är mycket noga med att alla ska få rätt mat och rätt tidpunkt eftersom de faktiskt har rutiner och är hungriga efter mat vissa tider..

Det är en självklarhet att ringa vid strul osv.
Får man inte tag på ägare ringer man stallchef.
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Ja det var som sagt onödigt av mig. Jag skulle ha skött det bättre.

Problemet är att det går inte att säga till om något eller klaga om något för då får man höra exakt samma saker. "duger det inte så får du sköta det själv" eller "flytta då om det inte duger".
Skitsnack, ännu mer slarv och allmänt otrevligt bemötande kommer som ett brev på posten.
Jag bara väntar på att det kommer upp en lapp om att man inte får skriva negativa saker på internet. Det är på den nivån de är, gnäller man eller gör något "fel" så kommer det alltid upp en lapp.

Så nu får de som de vill. Jag sköter allt själv och jag flyttar i sommar.
Förhoppningsvis lär de sig något av det (men den chansen är ju inte så stor..) och tänker sig för i fortsättningen, men tyvärr i nuläget så anser de inte på något sätt att de gjort något fel.
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Kan folk inte sköta den tjänsten de har så är det bättre att sköta det själv.

att ta ut det värsta är inte att mocka:cool:

det är skillnad på ngn enstaka gång, men inte konstant.

Reagerade på att hästar inte var gjorda av socker eller hur det var.
En häst skulle aldrig lägga sig i skiten på bete.

Mockningen är det enda jag är pedant med o mockar konstant i boxar o hagar.
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Jag ser att du löst problemet genom att säga upp stallplatsen. Det enda raka när man inte tycker att det fungerar.
Personligen tycker jag att rätt foder i rätt mängd är viktigare än mockning. Meddelande vid skadad häst viktigare än mockning.

Mockar gör jag - självklart - dagligen men erkänner att det kan ligga någon kula kvar utan att det stör mig (eller hästarna). Du skulle säkert tycka att det var oacceptabelt illa mockat hos mig, utifrån hur du beskriver.

Generell tanke, inte riktad till TS:
någon skriver att den inte kan tänka sig att få hästen hanterad av någon annan. Antingen har man då mycket dålig erfarenhet av alla andra människor som håller på med hästar, och har alltså haft extrem otur. För alla andra är inte klantar som inte kan hantera hästar.
Eller så har man uttalad hybris: "bara jag kan hantera hästen".

Men det som är största bristvaran inom hästvärlden är ödmjukhet kring och insikt om att det finns många sätt att göra rätt. Både vad gäller fodring, mockning, ryktning, uppstallning, hagstorlek, hantering och ridning/träning.
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Hej!

Jag håller på ett sätt med dig på ett annat inte.

Min pålla är extremt lätthanterlig, men misstänksam mot nya människor. Jag har fått veta nu (efter 2 månader i nya stallet) att flera har problem att ta på henne grimman (jag har endast problem med det om hon har skadat huvud/öron- annars inte).

Hon har också blivit skadad (slagit i höftknölen fler än en gång) vid in och utsläpp, samt då förstås utsläppt i fel hage (jag förstår inte själv varför det är så roligt att hon hamnade i fel hage, men jag har fått höra det från flera håll. Hade det varit lika kul om det var en senskadad häst som sprang runt i leran så den tappade en sko och slet upp skadan?? Hade det varit lika skoj om det var en fånghäst som släpptes i gräshage??).

Hon är en ängel att hantera, men har problem med att ta av täcke- alltså får hon gå naken hellre än att resten av stallgänget ska försöka (och bli mosade när hon får panik, varpå hon med största sannolikhet får stryk och blir ännu svårare att ta av täcket från).

Så nog 17 tar jag gladeligen emot hjälp och tips, men när hagstorlek bestäms av veterinär och folk i stallet har problem med de mest basica grejerna, ja då misstänker jag att jag kan göra det bättre själv..

/Lavinia, som frågade stallägaren om pållans hull (svårt när hon inte längre är tvärfet) och får till svar att hon "är lite rund, men inte så jag behöver sänka maten". Om definitionen är lite rund får hon ju definitivt för mycket mat! *suck*
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Har mina hästar hemma och sköter allt själv men är stallvärdinna på ridskolan och då ingår stalljour några gånger per termin + att när man är värdinna så ser man till att hästarna får mat och mockar under kvällen man är där.

Finns ett privatstall också som på veckorna sköts av stallägaren och en anställd (och ibland praktikanter), helgerna har de inhyrda stalljour.

Jag skulle inte vilja ha min häst där. Visserligen är jag petig med mockning, för petig kanske men tycker verkligen inte det ska finnas en massa skit eller gammal mat kvar när man mockat.

Tror iofs inte att hästen dör om det är lite skit kvar i boxen men hur trevligt är det? Sen att de mer noggranna ska få lägga mycket mer tid på att mocka boxen bara för att andra är slarviga tycker jag är fruktansvärt tråkigt.
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Jag mockar hyfsat "pedantiskt". Dvs allt piss och bajs åker ut, utan undantag. Jag står inte och silar ut bajssmulor, och någon boll kan bli kvar, men inget syns kvar i boxen när jag är klar. Det tar mig max 15min totalt: hämta kärra och grep, mocka och jämna till ströet, tömma kärran och ställa tillbaka den + grepen, sopa vid boxdörren.

Så nej, jag skulle inte acceptera att hela bajshögar ligger kvar. Så lång tid tar det inte att ta ut dem.
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Skönt att du har beslutat att flytta iallafall, när det verkar ha varit så mycket annat runtomkring också!
Själv kan jag stå ut med rätt mycket om stallägare och stallkompisar är trevliga och går att prata med. Då kan man hugga in lite extra själv istället för att försöka få det så bra som möjligt för kusen. Även om man ibland går och muttrar för sig själv om det inte blivit som man vill så går det att ta liksom. :p
Men det är hopplöst om man känner att man inte kan prata med stallägaren! Hoppas du hittar ett bättre ställe!
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Kl.

Kom på en grej. Kan det vara så att nån i stallet vet vem du är här på bukefalos? Kanske därför hon fick ett utbrott? Pallade inte att läsa sanningen? Eller förneckar kanske.
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Kl.

Kom på en grej. Kan det vara så att nån i stallet vet vem du är här på bukefalos? Kanske därför hon fick ett utbrott? Pallade inte att läsa sanningen? Eller förneckar kanske.

Eller kanske de tycker att det varit bättre att prata direkt med personerna/personen i stallet, istället för att skriva på nätet. Det hade kanske uppfattats som mer rakryggat. Bara en tanke.
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Tror inte det, det handlar om vad jag skrev på fb.

De anser inte att de gjort något fel. Det gör de aldrig. De kan inte ta kritik i någon form för det är alltid den som ger kritiken som har/gör/är fel.
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Helt normala krav. Varje seriös hästägare kräver samma saker. Du ska absolut inte må dåligt för att andra inte tar sitt ansvar. Kan du inte prata med stallägere/stallansvarig?
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Nej, de tycker inte att man har rätt att klaga öht.

Och det är ju knappast mer rakryggat att snacka skit, frysa ut eller som stallchef bete sig värre än en hormonstinn tonåring.
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Jag brukar inte gnälla eftersom jag tycker är så onödigt att bråka om saker, och speciellt då i stallet när jag vet hur det blir.
Nu när jag indirekt (utan att ens peka ut någon) klagat så blir det såhär.

Jag har liksom mockat hos min häst nästan dagligen och strött vid behov sen hon fick boxvila utan att gnälla ens lite och de blir mest sura för det.

Idag hade de satt lås på spånförrådet så att man inte ska kunna hämta spån när man vill.
Det är SÅ de gör vid konflikter. De låser in saker, sätter upp lappar och säger inte ett ord om nåt.
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Och det är ju knappast mer rakryggat att snacka skit, frysa ut eller som stallchef bete sig värre än en hormonstinn tonåring.

Det är väl precis lika omoget och fegt att posta på FB? Gör du likadant själv tycker jag du förbrukar rätten att hacka på andra.

Själv hade jag blivit verkligt förbannad om jag hittat gnäll på nätet från någon som inte har tillräckligt med ryggrad att ta det IRL.
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Och var nånstans i tråden skriver jag att jag inte har gjort fel?

JA det var onödigt av mig (Vilket jag även på fb innan allt tjafs förtydligade noga och skrev att jag menade inte att någon skulle ta det personligt och att det enbart är hästens välmående jag tänker på), men om någon hoppar på mig PGA ett inlägg på fb så ska ju den personen själv INTE göra på just det sättet som den själv klagar på, det är det jag menar med det du citerade.
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Jag vill bara tillägga att allt det här från början egentligen bara är ett missförstånd som har eskalerat iom att jag inte fått en chans att förklara mig och med tanke på att stallchefen direkt betedde sig illa och ljög för mig så jag var "tvungen" att säga emot.

Det jag skrev på fb var inte menat som gnäll. Det jag menade (inne i mitt huvud) var att det skulle bli skönt att få ha sina egna rutiner och göra på sitt eget sätt som jag brukar på sommaren.
Jag använde ordet slarv i den bemärkelsen att det blir sån enorm skillnad renlighetsmässigt på hästarna när jag mockar och när de andra mockar (har haft häst på boxvila flera gånger innan). När de andra sköter mockninrgen är det skit (och piss) överallt, när jag gör det så lägger hästarna skiten längs kanterna. Det har märkts skillnad från dag 1 med alla mina tre 'gödselspridare'.


Återigen håller jag med om att det var fel av mig, jag skulle ha tänkt mig för bättre innan jag skrev något, jag ville bara förklara mig.

Inlägget här skrev jag för att jag blir så ledsen över att folk inte förstår och utöver mockningen har jag i denna konflikt inte tagit upp något annat iom att det inte är dagsfärskt.
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Nej, de tycker inte att man har rätt att klaga öht.

Och det är ju knappast mer rakryggat att snacka skit, frysa ut eller som stallchef bete sig värre än en hormonstinn tonåring.

Nej, det är det ju verkligen inte. Jag vet dock inte hur det går till i ditt stall, även om det onekligen inte låter som något vidare trevligt ställe. Jag kan prata utifrån hur jag hade reagerat. Hade jag haft inhysingar som skrivit illa om mig på FB istället för att klaga direkt till mig så hade dessa inhysingar ögonaböj fått leta annan stallplats. Men å andra sidan så hade jag inte fryst ut någon heller.
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Fast jag har å andra sidan inte skrivit illa om någon och jag var noga med att direkt skriva att ingen behöver känna sig utpekad och jag raderade även allting och ursäktade och förklarade mig i ett långt inlägg eftersom folk tog åt sig på ett sätt som inte var menat.

Men jag förstår absolut hur du tänker.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 091
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
556
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 049
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 284
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp