Är det verkligen för mkt begärt?

Vita_N_6520

Trådstartare
När jag har stalltjänst så är det en självklarhet för mig att
1. vara noga med att hästen får rätt mat
2. Att ta bort ALLT bajs, ev ytligt piss (har bädd), jämna till bädden/ströet och spåna där det behövs. Även ta bort gammalt silage om det är skit i det.
3. Säga till hästägaren om något händer med hästen.


Är det verkligen för mkt begärt att andra ska göra likadant?
Jag skrev ett inlägg på fb att det ska bli skönt när stalltjänsterna slutar så jag får ta hand om min häst själv och slippa slarvet (visst, det var väl kanske onödigt och provocerande), och när jag skriver att man faktiskt inte ska behöva säga till folk att mocka ordentligt så får jag höra saker som att "stå i eget stall om det inte duger" osv.


ÄR det verkligen för mkt begärt att folk ska ge min häst sin mat, ta bort ALLT bajs (även det under "kullarna") och spåna om det stinker piss i boxen?

Min häst är en av de viktigaste saker i mitt liv, ska jag verkligen behöva må dåligt för att jag EN gång gnäller öppet på internet om att folk slarvar? :(
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Ärligt talat, det finns många varianter på mockning där ingen av dem innebär att hästen på något sätt lider.

Har själv blivit instruerad att all mockning under 30 minuter/box är slarv, och att om det ligger så mycket som ett fragment av en kotte kvar är det helt oacceptabelt. Personligen tycker jag det är trams, hästen är inte gjord av socker. Självklart ska det mockas varje dag, men att det ska vara på en så detaljerad nivå som vissa hästägare anser sig ha rätt till - nej, inte om det ska hinnas med mer på en dag.

Om man mockar en box/dag förstår jag att man kan lägga 30-180 minuter på detta, och sitta och sortera med händerna. Men att mocka ett helt stall på det sättet? Nej, aldrig.
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Det du skriver är iaf för mig en självklarhet!
När jag hade häst hände det flertalet ggr att hästar blev utan mat, en kompis häst gick till och med omkull i hagen rejält och blev blockhalt, men ingen ringde och berättade. Hästen togs inte ens in.
Jag sköter andra hästar på samma sett som jag sköter min egen = rätt mat, inga pluttar kvar i boxen, spån om det behövs osv.

Har även hört exakt som Lovisaleonora_ säger att under 30min per box är slarv.
För mig stämmer inte det, skulle jag stå och mocka samma box i 30min hade jag varit sjuk eller något, max 10min tar en box för mig.
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Nej, det är verkligen inte för mycket begärt. När jag hade stalltjänst då hade vi ca 65-70 boxar att mocka. Det går att vara nogrann och samtidigt få det rent och fint, allt handlar om hur snabb och effektiv man är.
Du gör helt rätt i att gnälla. Jag har lärt mig att "när boxen är färdigmockad så ska det vara så rent att du själv ska kunna tänka dig att sova där inne".
Personligen tycker jag att det är fullkomligt oacceptabelt att lämna skit/urin. Visst att hästar inte är gjorda av socker men det betyder inte heller att dom ska behöva stå i sin egen avföring.
Så ja, du har all rätt till att gnälla.
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Det är klart hästen inte lider av att den har en klutt eller två kvar. :p
Men det är ju självklart att man jämnar till bädden och då ser man ju var man eventuellt har missat och tar då bort detta.

Att man är långsam är ju ingen orsak till att slarvmocka åt någon annans häst, då får man väl helt enkelt träna mer.

Jag brukar få ut minst två HELA bajshögar gammalt bajs efter att andra har mockat, det är det jag kallar slarv.
Det har också hänt mer än en gång att ströet legat runt väggarna och hästen står i sitt eget piss eftersom hon ju har bädd, och när ströet tar slut över bädden så blir det ju pissigt.

Så det jag kallar slarv handlar inte om rena boxar med enstaka kluttar, utan om boxar där folk bara tagit bort de synligaste bajshögarna och struntat i resten.
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Låter som mitt stall. :cool:

Jag var naiv som trodde att folk skulle kunna bättra sig.
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Det finns ju grader av allt, och man har olika prioriteringar, så det är svårt det där när man ska komma överens med andra hästmänniskor! :p
Om mockningen är så dålig att det nästan är likvärdigt med att inte ha mockat alls eller att hästen kommer få äta vid sitt eget bajs/kiss, eller rulla runt i dito, så skulle jag inte tycka det är acceptabelt.
Om det bara är lite slarvigt i allmänhet och inte som man är van vid - får man nog inse att man får stå ut om man ska kunna samsas med andra hästmänniskor.

Personligen tycker jag man ska respektera olika personers prioriteringar, åt båda hållen. Alltså - är det något man själv tycker är jätteviktigt så tycker jag såklart andra ska respektera det efter max någon påminnelse (eller flera om det är olika personer som råkat göra samma grej), och är det någon annan som har prioriteringar man själv tycker är konstiga/överdrivna tycker jag man ska försöka respektera dom.
Men ibland funkar det helt enkelt inte, man kan ju inte styra över andra, bara över sig själv. Så OM ens egna önskemål inte respekteras så till den grad att man går och stör sig på det ofta och tillsägelser inte blir åtföljda, då är det nog bättre att se sig om efter en annan stallplats!
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Ja jag och många i mitt stall har väldigt olika värderingar i många saker. Det lär man sig leva med och hålla käften om. :p
Folk får göra vad de vill med sina hästar men när MIN häst inte blir väl omhändertagen tycker jag de gått över gränsen.


Frågan är om man vågar ställa hästen nån annanstans? Det kanske blir ännu värre?
Det som händer i mitt stall är ju ändå bara skötselsaker där hästen inte blir direkt påverkad, jag vågar verkligen inte stå i ett stall där folk ska hantera min häst! :crazy:
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Det är så himla olika. Jag har varit med om några riktiga skräckexempel på kollektivstall innan jag hittade nuvarande som är helt fantastiskt underbart, och nästan specialdesignat för Herr Häst. :)

Är du osäker så kan du ju alltid åka runt och titta på stallplatser, man måste ju inte flytta för att man tittar. Hör dig för om vad som finns att tillgå, vad som ingår i respektive stall, och vilka regler som gäller. Oftast märker man relativt fort om det är ett illa skött ställe. Tala med dem som står uppstallade om vad som gäller i hantering etc, har de gemensamma överenskommelser? Är det en massa extramännniskor som är med i stallet - folks kompisar/släktingar/barn/kollegor? Och så vidare...

Mockningen låter som den är slarvigt skött ibland, det är alltså olika personer som mockar varje dag? Tänker att hästen väl inte mår direkt dåligt av en slarvig mockning i veckan, även om den givetvis inte ska stå i sin egen skit. Men jag hade blivit mer upprörd över problem med fodringar. Har varit med om det själv, att hästen återkommande inte fick sin mat, eller fick bara halva givan. Helt galet och resulterade i en massa extra problem helt i onödan.
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

När jag har stalltjänst så är det en självklarhet för mig att
1. vara noga med att hästen får rätt mat
2. Att ta bort ALLT bajs, ev ytligt piss (har bädd), jämna till bädden/ströet och spåna där det behövs. Även ta bort gammalt silage om det är skit i det.
3. Säga till hästägaren om något händer med hästen.

Exakt så behandlar jag andra hästägare. Tycker att det är så det ska vara!
Sen som flera skrev och som du själv skrev så dör ju inte hästen av att det ligger 1-2 kluttar eller några bajssmulor kvar:p Men annars så är det inte för mycket begärt! Det är snarare ganska lite begärt!:D

Jag brukar få ut minst två HELA bajshögar gammalt bajs efter att andra har mockat, det är det jag kallar slarv.
Det är ju slarv på hög nivå!!!:eek:
Tycker att det är viktigt att det också se någorlunda snyggt ut! Spån upp mot väggarna osv gör mig sur!:p
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Nu är stallplatsen uppsagd och jag sköter hästen själv under uppsägningstiden.

Jag fick värsta jävla påhoppet av stallchefen, mitt i stallet, bland folk, där hon direkt högg och var otrevlig och nedvärderande och dessutom ljög mig rakt upp i ansiktet så då fick jag faktiskt nog.

Det är INTE okej att hon beter sig på det sättet! :mad:
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Ok, tråkigt att det blev så.

Hoppas att du hittar en bra stallplats snarast och kan komma iväg!
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Hej!

Jag kan tycka att om mockningen ingår i hyran ska den skötas, as simple as that.

Nu har du ju redan sagt upp platsen (låter vettigt efter vad du råkade ut för) så det är inte aktuellt.

Själv har jag den hårda vägen fått lära mig att om man vill ha nåt gjort rätt får man göra det själv. Sen jag tog hem min pålla i vintras har hon 1 gång inte fått mat och 2 gånger blivit utsläppt i fel hage. En gång med 2 okända hästar (och hon går alltså fortfarande i sjukhage och FÅR INTE springa okontrollerat eller gå i lera). Idag hittade jag henne i fel del av hennes hage- jag har delat av så hon inte ska gå i leran, då har dom ställt in henne i fel del och flyttat över vattnet till den sidan *suck*.

Så nu börjar jag väl snart leta nytt igen.. Trots att fröken trivs, det funkar inte när man inte kan lita på de andra i stallet, vilket känns riktigt tråkigt..

/Lavinia
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Lite sådär har det varit här med. Jag har stått här tidigare och haft en hel del problem, men efter att ha varit borta ett par år vill man ju gärna ge folk en andra chans.

Problemet är ju bara nu att stallchefen kommer snacka skit om mig, försöka få folk mot mig och hon kommer inte prata trevligt med mig mer (nej hon kan inte hantera folk bra.) om hon ens tilltalar mig....

Hon tror fortfarande att hon kan "lilla gumma" mig och om man står på sig mot henne får hon spel totalt.



Jag är på allvar rädd att de ska göra min häst illa. :crazy: :(
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Åk och titta på nya stallplatser - jag vet inte om det finns mycket att välja på i ditt område, men snart ska de ju ändå ut på bete. Du kan ju snabbt flytta till en mellanstation så att säga, men fortsätta leta efter den perfekta stallplatsen inför hösten.

*viskar* på ett de tidigare av stallen satte vi faktiskt upp en kamera i boxen, vilket visade sig vara tur för den arma hästen som snabbt flyttades efter att vi fått se vad som skedde där. OBS dock att det är olagligt att tjuvfilma.
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Jag har en kompis som stått på tre olika ställen + en kvinna som stått i ett av dem och ett till. Jag ska prata med dem om dessa.
Har även en släkting med stall och en med ladugård i närheten så skulle jag vara tvungen att flytta asap skulle det inte vara några problem.

Tack för tipset!
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Jag ser till att mina hästar har bra foder som håller hög kvalite,alltid friskt vatten,och en torr box. Eller mina,och mina,ALLA hästar jag mockat/tar hand om...

Vi har bädd och ena hästen skiter i ena hörnet,vilket är jättesmidigt,så där är spånet alltid helt fritt från bajs. Pinken gör vi som dig med,skrapar bort lite i fall det blir för högt,och så fyller vi på mer spån. Spånet håller sig relativt rent i den boxen.

Min unghäst däremot...:crazy: Jag tror han vänder upp och ner på halva boxen,skiter överallt,gräver ner det,strimlar det,och vänder upp och ner på det en gång till. När man ska mocka så ser det redan mockat ut,för varenda bajshög är totalt demolerad och nedgrävd.... :cool: Hur mycket jag än går igenom boxen så kommer det ofta fram nån småklutt när jag tar in honom,men då pratar vi verkligen SMÅ!!!! Sen är det alltid lite sånt som är yttepytte som inte ens går att få upp med grepen som blir liggandes eftersom han gör konfetti av sitt bajs,det kan jag tyvär inte göra något år,så den boxen är alltid lite snuskigare,trots att jag är precis lika noga i bägge boxar. Unghästens box måste jag fylla spån i flera gånger i veckan,medans gamlingens fyller vi kanske en gång? Brukar även få lov att skrapa av allt det "fluffiga" spånet och slänga och ha in nytt på den hårda bädden då det blir lite väl snuskigt tillslut när det blir så mycket konfetti kvar..

Men att få upp typ två bajshögar när det redan är mockat,NEJ,det är inte ok! :eek:

Vi kan köpa till mockning om vi vill,och jag skulle inte bli arg/besviken i fall det inte gjordes lika noga som jag försöker att göra,eller om stallägaren glömt ge min häst frukostkraften eller så,folk kan ha bråttom/glömma,men blir det mer regel än undantag så skulle jag definitivt säga till...
 
Senast ändrad:
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Vet hur det suger att stå uppstallad på ett ställe där stallägaren är minst sagt "knäpp"...
Har haft min beskärda del av dessa under mina år som hästägare. (jag har bott på många olika ställen i sverige pga jobb).

Det är efter alla dessa år som man inser att uppskatta de bra stallägarna! Saknar dom verkligen!
 
Sv: Är det verkligen för mkt begärt?

Jag håller med om att du har rimliga krav. Det känns inte alls märkligt om du blir missnöjd.
Men har du pratat med de ansvariga om det? Personligen reagerar jag mest över att du gnällt om det på FB.
Jag tar mina missnöjen live med människor, så fort det går. För att slippa skitsnack, missförstånd etc.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 091
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
556
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 049
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 284
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp