Äppelcidervinäger - sänker blodsockret?

Rosett

Trådstartare
Har läst detta på flera sidor, minns inte vilka.
Undrar om nån här provat och sett att det fungerar? Kan ju inte vara farligt iallafall.
Jag har för högt blodsocker men inte diabetes så tänker prova äppelcidervinäger, 1 msk i ett glas vatten en gång/dag ska tydligen räcka.
 
Har läst detta på flera sidor, minns inte vilka.
Undrar om nån här provat och sett att det fungerar? Kan ju inte vara farligt iallafall.
Jag har för högt blodsocker men inte diabetes så tänker prova äppelcidervinäger, 1 msk i ett glas vatten en gång/dag ska tydligen räcka.

Har du testat krom? Jag gjorde det för ett antal år sedan och var tvungen att sluta, det fungerade för bra (jag hade inte högt blodsocker men ville testa för att mota sötsug).
 
Har aldrig hört talas om det, eller har ett svagt minne av att någon läkare sa att det inte stämmer. Men inget problem att försöka.
 
Har du testat krom? Jag gjorde det för ett antal år sedan och var tvungen att sluta, det fungerade för bra (jag hade inte högt blodsocker men ville testa för att mota sötsug).
Blev ditt blodsocker lägre av krom?
Jo för länge sen tog jag krom, minns inte riktigt, men det hjälpte nog inte. 🤔
Jag har inte speciellt mycket sötsug, är nästan avvand på socker.
 
Vad jag förstått, så gör äppelcidervinägern att maginnehållet blir surare, vilket gör matsmältningen lite långsammare, vilket gör att man känner sig mätt längre. Om det verkligen stämmer vet jag inte, men det är den förklarting jag fått.
 
Vad jag förstått, så gör äppelcidervinägern att maginnehållet blir surare, vilket gör matsmältningen lite långsammare, vilket gör att man känner sig mätt längre. Om det verkligen stämmer vet jag inte, men det är den förklarting jag fått.
Låter helt omöjligt att (utspädd) vinäger skulle kunna vara surare än magsaft.

Edit: äppelcidervinäger har tydligen ph 4-5, magsaft 1-2.
 
Låter helt omöjligt att (utspädd) vinäger skulle kunna vara surare än magsaft.

Edit: äppelcidervinäger har tydligen ph 4-5, magsaft 1-2.

Min tanke är att om en intar vinägern med maten sänker den pH för magsäcksinnehållet snabbare (det en svalt sjunker ju inte i pH direkt) men gissar att det är nog snarast övriga ämnen i vinägern som har effekt, enzymer etc.
 
Vad jag förstått, så gör äppelcidervinägern att maginnehållet blir surare, vilket gör matsmältningen lite långsammare, vilket gör att man känner sig mätt längre. Om det verkligen stämmer vet jag inte, men det är den förklarting jag fått.
Kanske en liten stund precis efter du druckit, men kroppen är bra på at reglera sig. Vilket är tur, jag kan inte tänka mig att det är särskilt nyttigt att magsaften blir ännu surare.
 
En jättesnabbt sökning på Google Scholar säger att det finns vissa indikationer på att det kan ge effekt iaf på möss. Obs jag kollade inte närmare på studien, när den är publicerad, relaterade studier osv så det får du kolla vidare på själv. Jag sökte på "Apple cider vinegar blood sugar".
 
Skulle rekommnedera grapefruit på morgonen det har en sänkande inverkan på mitt bs. Nu kan jag inte äta det pga av statiner men har du inte några andra läkemedel så är det ett alternativ alternativ lite.

För att motverka sötsug så är det en vitamin/mineral man kan köpa p apoteket kommer bara inte ihåg vilken. Jo Zink! som ska hjälpa en att inte vara så sötsugen så det kan vara ett tips :)
 
Skulle rekommnedera grapefruit på morgonen det har en sänkande inverkan på mitt bs. Nu kan jag inte äta det pga av statiner men har du inte några andra läkemedel så är det ett alternativ alternativ lite.

För att motverka sötsug så är det en vitamin/mineral man kan köpa p apoteket kommer bara inte ihåg vilken. Jo Zink! som ska hjälpa en att inte vara så sötsugen så det kan vara ett tips :)
Har flera mediciner som inte får kombineras med grapefrukt plus att grapefrukt smakar illa. :yuck:

Har inte så mycket sötsug, som sagt. Undviker socker så mycket det går.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 475
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 726
Senast: Lingon
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 769
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 433
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp