ännu en matfråga:P

astronaut

Trådstartare
Vad har kornkross för ngn funktion? vad bidrar det med? Vad är det till för?
vitaminer o mineraler; vad finns det för olika saker? vet b-jäst (men ska nog som de gör i stallet använda det under vintern för hon fäller peruker till världens alla människor). men mineraler; vad för olika slags mineraler finns det? Är det nödvändigt eller inte?

kan man byte ut foderstaten så hon får tex; 1kg havre eller 1kg kornkross istället för ½havre o ½kornkross för varje gång hon ska utfodras? Kan man skippa havren helt och bara ge henne 1kg kornkross (kommer ju dock vänja av sakta, har för mig att man ska göra det).


Och soja, vilken funktion har den?


I dagens läge får hon (under lunchen)

3kg hö.
½havre
½kornkross
1dl soja
mindre än 1dl b-jäst
mindre än 1dl vitaminer
1kg lucern.
 
Sv: ännu en matfråga:P

Kornkross är spannmål, som havre, fast med lite mer energi (och lite mindre fibrer och fett). Bidrar (liksom havre) framför allt med energi till hästen. Du kan byta ut havre mot korn, men då kornet ger mer energi så kanske du inte ska byta mängd rakt av om hästen är lite rund .

Vitaminer och mineraler behövs, men många av dem finns ofta redan tillräckligt i det "vanliga" foder som hästen får, så tillskott av t.ex mineralfoder behövs inte alltid. Det beror på vad som redan finns i foderstaten.

Soja ger man framför allt för att öka hästens proteinintag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ännu en matfråga:P

Inte har korn mer energi än havre väl? Har hört att havre ger het häst,korn ger fet häst. Har hästar problem med hullet kan man ge lite korn/kornkross istället för havre som bara ger dom energi. Det är inget problem att ta bort korn/havre från hästen. Däremot måste man sakta öka mängden. Är hästen för pigg i dina ögon så kan du ta bort havren. Är hon bra så kan hon bli lite orkeslös utan havre.
 
Sv: ännu en matfråga:P

Jo korn har mer energi eftersom att energi = hull!
Men sen blir de flesta hästar piggare av havre än korn.
 
Sv: ännu en matfråga:P

Jag blev också konfunderad...Korn är det mer fett i än havre.
Har också lärt mig att korn ger man hästar som har svårt att hålla hull. Havre är mer energi rikt.
 
Sv: ännu en matfråga:P

Havre har faktiskt mer fett än korn... Korn har mer stärkelse och är energirikare, medan havre har mer fett och fibrer.
 
Sv: ännu en matfråga:P

Rosenlund skrev:
Jag blev också konfunderad...Korn är det mer fett i än havre.
Har också lärt mig att korn ger man hästar som har svårt att hålla hull. Havre är mer energi rikt.
skilj på energi som ger hull och energi som ger pigga hästar! Korn har mera Mj=energi än havre. Alla hästar blir inte pigga=stirriga av havre heller.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 456
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag har i alla år gått på känsla och med ögat fodrat mina hästar. Hittills har det gått bra, men så i somras så blev en av hästarna...
Svar
14
· Visningar
1 053
Senast: saltopeppar
·
Foder & Strö Vilka fodrar med havre? Varför? Varför inte? Hade nyss kontakt med en "duktig foderrådgivare" (eller vad man ska kalla det) som kastade...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 930
Senast: axel
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 026
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp