Ännu en fråga om dragvikter.

Galant

Trådstartare
Snälla hjälp mig att reda ut detta om dragvikter. Kan jag med B-kort och bil som får dra 1350kg dra en transport som väger 750kg och är typad för 1500kg. Om jag får dra den hur mycket kan jag då lasta?
 
Sv: Ännu en fråga om dragvikter.

Menar du att släpets totalvikt är 1500kg och den maximala vikten för b kortsbehörighet är 1350kg?
Isf är svaret nej.
 
Sv: Ännu en fråga om dragvikter.

Jag är ju så apdålig på detta så det finns inte. På släpet som är ett böckmann står det 750 + 750. Om jag förstått det rätt så väger själva släpet 750kg och man får lasta 750kg i det. I stallet är det oenighet om vad som gäller. Några menar att det är 1500kg som då gäller och alltså kan jag inte hänga på det, andra menar att reglerna ändrats och att det är 750kg som gäller. Totalvikten antar jag finns på regbeviset om det inte går att reda ut från dessa två siffror. ska höra med ägaren om detta.
 
Sv: Ännu en fråga om dragvikter.

Nej du får inte dra det släpet med den bilen.

Transportstyrelsen har en släpvagnskalkylator som är lätt att använda, den finns på hemsidan :)
 
Sv: Ännu en fråga om dragvikter.

Tack för tipset! Jag inser ju att jag borde lära mig detta ordentligt men åker nästan aldrig någonstans. Har ingen egen transport utan ska försöka låna en som "passar" och då blev det lite bökigt.
 
Sv: Ännu en fråga om dragvikter.

Men har inte reglerna ändrats från och med i år?

Du får köra ett släp med en totalvikt på 1500 även fast bilen bara får dra 1350 sålänge du ser till att din last inte gör så att det väger mer än sammanlagt 1350. Alltså skulle du i så fall få lov att lasta 600 kg.

Jag vet att det tidigare har varit så att man inte får köra ett släp med en lastkapacitet som gör att totalvikten överstiger "b-kortsgränsen" även om det körs helt tomt, men som sagt så har jag hört samt läst om att denna regel har ändrats.

Rätta mig om jag har fel :)
 
Sv: Ännu en fråga om dragvikter.

Är inte det för utökat B?
Alltså att du till exempel kan ha en bil med "max släpvagnsvikt" t.ex. 1600 och "släpvagnens maximala totalvikt vid b-behörighet" 1350. Då får du koppla på släp med totalvikt 1600 men inte lasta för mer än 1350. Så har jag för mig att det är, alltså enbart vid utökad b-behörighet.

Men jag är inte säker.
 
Sv: Ännu en fråga om dragvikter.

Ja, några i stallet där jag står är inne på detta med regeländring. Är det någon som vet om det är en generell ändring eller om den bara gäller för utökat b kort? Blir tokig på detta med vikter hit o dit. Vill inte riskera att köra olagligt och förlora körkortet.
 
Sv: Ännu en fråga om dragvikter.

Regeländringen gäller inte för b-kort. Och oavsett utökad b-behörighet eller BE så får du aldrig dra släp tyngre än det högsta tillåtna dagvikt för bilens tekniska konstruktion vilket står på bilens reg.bevis.

Allt detta kan du hitta på transportstyrelsen.se inkl släpvagnskalkylatorn där du fyller i bilens + släpets reg.nr och din egen behörighet och enkelt ser om det är tillåtet.
 
Sv: Ännu en fråga om dragvikter.

Tack så mycket för hjälpen ni som svarat. Har hittat till kalkylatorn på transportstyrelsens sida, gillar den :) Har nu förstått lite mer om vad som gäller.
 
Sv: Ännu en fråga om dragvikter.

Men har inte reglerna ändrats från och med i år?

Du får köra ett släp med en totalvikt på 1500 även fast bilen bara får dra 1350 sålänge du ser till att din last inte gör så att det väger mer än sammanlagt 1350. Alltså skulle du i så fall få lov att lasta 600 kg.

Jag vet att det tidigare har varit så att man inte får köra ett släp med en lastkapacitet som gör att totalvikten överstiger "b-kortsgränsen" även om det körs helt tomt, men som sagt så har jag hört samt läst om att denna regel har ändrats.

Rätta mig om jag har fel :)

Den enda regeländring som gäller B-kort är att man tagit bort kravet på att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt. Men det som står på reg.beviset avseende max totalvikt vid B-behörighet gäller alltid och den gränsen får inte överskridas varken "på pappret" eller i verklighten.

Det du kanske tänker på är att du kan ha en bil som får dra 1350 kg max släpvagnsvikt men det står att du får dra 1500 kg med B-behörighet. Då får du koppla en släpvagn med totalvikt 1500 kg men inte lasta mer än till 1350 kg bruttovikt. Men du får aldrig koppla en släpvagn med högre totalvikt än maximal släpvagnsvikt vid B-behörighet.

Eftersom vikten vid B-behörighet är en pappersprodukt som enbart utgår från bilens och släpets vikter och inte tar hänsyn till bilens förmåga att faktiskt dra släpet så kan siffrorna bli som i exemplet.
 

Liknande trådar

Fordon La på skojs skull in vår andrebil i släpvagnskollen med hästtransporten och fick detta svar. Enligt denna får jag dra transporten men...
Svar
1
· Visningar
308
Senast: Elo
·
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
955
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
853
Senast: Sassy
·
Utrustning Har inget sadelskåp och har helt ärligt inte hittat något snyggt eller praktiskt. Just nu så hamnar sadeln i baksätet, en påse med mina...
Svar
13
· Visningar
1 107
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp