Ändra okänd stam till känd stam på papperet

T

Tasja

Mitt sto har känd stam. Men är reggad med okänd stam eftersom ägaren som hade henne inte ville blodtypa hästen. Hon hade stoet på foder och hingsten är en unghingst hon ägde som hoppade över staketet. Så min häst har grå papper raskod XXXX. Blodtypar jag får hon iof fortfarande grå papper raskod XXXX vilket inte spelar någon roll för henne egentligen mer än att stammen slipper stå som okänd i registren.

Men problemet är nu är hingst och sto sålda båda två till nya ägare sedan flera år och hingsten är numera valack. Går det överhuvudtaget att få fram korrekt ID utan blodtypning, DNA osv. Stoet är stamboksfört och pappan är reggat halvblod med gröna papper. Jag kan nog få tag på ägarna till hästarna men få blod av dom kan bli värre (har försökt få foton x antal gånger utan att lyckats. Har haft deras mailadresser innan datorn kraschade......)
 
Du måste blodtypa din häst, mamman och pappan för att kunna ändra. Tror inte dom godkänner det på något annat vis då det går att luras.
 
Jag har för mig att någon skrev i höstas om att man hade DNA-kollat med hjälp av tagel? Om det stämmer så behöver du inte blod från föräldrarna men väl tagel för DNA-utredning. För någon form av DNA-utredning kommer du inte undan.
 
Det stämmer att man kan DNA-kontrollera med tagel. Man tar c:a 30 tagelstrån MED rot från SVANSEN. Klistrar upp detta på ett pappersark och så skickas det till SLU's blodgruppslab för analys.
Men barn, mamma och pappa behövs.
 
Sv: Ändra okänd stam till känd stam på papperet

Men om mamman o pappan redanr registrerade med känd stam, borde inte deras dna finnas i systemet? Jag har samma problem nämligen. När det gäller halvblod är det asvh det ska skickas till?
 
Sv: Ändra okänd stam till känd stam på papperet

Du har plockat fram en åtta år gammal tråd och reglerna har ändrats sedan dess.

Är föräldrarna födda 2006 eller senare var de tvugna att dna-kontrolleras innan registrering, är de äldre finns inte deras dna i systemet.
 

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 320
Senast: lilith
·
Avel Hej på er, undrar om nån därute har info som kan hjälpa mig i mitt dilemma... Läget är som följer: Jag har ett tvåårigt hoppstammat sto...
Svar
6
· Visningar
2 075
Senast: SeagirlM
·
Avel Jag har sedan ca en månad i min ägo en liten ponny som är reggad med okänd stam på både möderne och fäderne, trots kända föräldrar...
2
Svar
21
· Visningar
2 372
Senast: Dalatjej
·
  • Låst
Avel Hejsan! Jag behöver hjälp.. jag ska försöka göra historien mkt kort men kan bara säga att man lär sig av sina misstag:smirk: jag ska...
2
Svar
35
· Visningar
3 077
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp