Äldre ponny- ren lucern eller granngårdens blandning?

Linnea_

Trådstartare
Jag har en 25 årig ponnytjej på foder :) Hon behöver gå upp i hullet. I dagsläget får hon fri tillgång på hö (ca 10 kg/dygn) och 4 dl betfor 1gg/dag. (har ej möjlighet är ge oftare). Tänkte testa lucern efter tips från bukefalos tidigare. Hittade på granngården, men då innehåller det både lucern, gräshö, melass och olja. Vad tror ni, ska leta efter ren lucern och e.v. blanda ut det med ngt? Eller ska jag satsa på den här, vad passar äldre hästar? Hon går på lösdrift om det gör någon skillnad.... Tacksam för all hjälp, även råd om jag ska ge något annat istället/också. :)
 
Sv: Äldre ponny- ren lucern eller granngårdens blandning?

fick tidigare rådet att ge lucern + oljha vilket ju den här innehåller. Är det riskabelt att ge melass till äldre, liten ponny?
 
Sv: Äldre ponny- ren lucern eller granngårdens blandning?

Min 29-åriga häst svenskt halvblod, med mkt fullblodslinjer i stammen och svårfödd, får

Hö, fri tillgång inne, samt ett par kg 9, 13 och 15 ute i hagen

Tre kg ren lucern
Två kg Betfiber mix (som är den påsen du talar om)
1.5 kg músli
1.5 kg vetekli
4 dl olja

/dag

Så jag tycker att du ska satsa på lucern, betfiber mix och olja. Funkar inte det, lägg till vetekli och eller Hippo Alfa Grov.
 
Sv: Äldre ponny- ren lucern eller granngårdens blandning?

Kvarnbyfoder har ren lucernpellets. Det ger jag. Och linfröolja.
 
Sv: Äldre ponny- ren lucern eller granngårdens blandning?

Jag ger min 27-åring Edel lucernpellets.
Den är billig & lätthanterlig eftersom den löser upp sig väldigt lätt. Prövade Kraffts lucernpellets också en gång, men den var inte alls lika trevlig att ha att göra med...å inte ville ponnyn äta av den heller.
 
Sv: Äldre ponny- ren lucern eller granngårdens blandning?

Tack för svaren! :) Har hittat Kraffts lucern, både pellets och hackad innehåller melass. Vågar jag ge det till en så gammal liten ponny? Fast det kanske inte är så mycket...? :confused:Kvarnbyfoders pellets innehåller inte melass, men tyvärr bor jag långt från närmaste återförsäljare. På edel hittar jag ingen lucern över huvud taget. :(
 
Sv: Äldre ponny- ren lucern eller granngårdens blandning?

Vad du nu än väljer för sort så välj det som är enklast för dig att få tag i hela säsongen som du behöver använda det. Också att tänka på att den som heter Mix (Kraffts) inte är det foder som du vill ha utan är tänkt som ett ersättningsfoder t ex vid tävling och mer har värden som vanligt hö. Visst det innehåller lusern men också gräsförhalm och inte alls det som du är ute efter till en gammal häst.
 
Sv: Äldre ponny- ren lucern eller granngårdens blandning?

Tack för svaren! :) Har hittat Kraffts lucern, både pellets och hackad innehåller melass. Vågar jag ge det till en så gammal liten ponny? Fast det kanske inte är så mycket...? :confused:Kvarnbyfoders pellets innehåller inte melass, men tyvärr bor jag långt från närmaste återförsäljare. På edel hittar jag ingen lucern över huvud taget. :(

Från Kvarnbyfoder kan du få en halv pall (eller hel) Vitafor Lucern (15 säckar) avställd utanför stalldörren!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 452
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 201
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: elle12
·
T
Foder & Strö Har setat och läst om lite olika foder och tillverkare, bla mustangs olika fodersorter. doddson & hornell(stavning?) och krafts foder...
2
Svar
20
· Visningar
2 040
Senast: Tequilasun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp