Äldre ponnier...!

C

chilipop

Hej!

Jag har en 18 årig NF valack som en så länge är ungdomlig, frisk och kry men nån gång blir han ju äldre... tyvärr!
Ska man ge äldre hästar annat foder? ska man ge dom mer grovfoder än kraftfoder eller tvärt om?
Snälla, nån som haft/har en äldre häst/ponny, ge mig tips!
Jag vill vara förbered!
Finns det någon bra bok ute om äldre hästar föresten????
Tacksam för alla tips och råd!!!!
 
så länge han är fin i hullet kan du fodra som vanligt. annars ökar du på kraftfodergivan lite, äldre hästar kan börja tugga lite sämre, det märker du på hur länge det tar att äta upp t ex höet. det ska du vara uppmärksam på om han går i hage med andra hästar...
 
Ja, dom ska ha annat foder. Jag ger min gammla häst Eggersman Senior müsli, har också gett Spillers Veteran Mix. Båda är bra. Jag ger även lusern för att höja proteinet ytterligare. Gammla hästar har ett helt annat näringsbehov än den vuxna hästen, deras behov liknar faktisk mer unghästens.

Man ska inte vänta till hästen börjar falla ur med att byta foder, då kan det vara för sent!!
 
När jag tänker på det så tar det nog längre tid för honom att äta upp sitt hö än de andra...
Betyder det att jag ska börja ge honom sån müsli eller mix som du skrev eller mer protein eller????
Känner mig lite osäker....
Han är i fint "ponnyhull" nu... normal för ponnier alltså, inte i tävlingshull men träningshull om ni förstår....
Tack för svaren!!!!!
 
Äldre hästar tar inte upp näringen lika bra och tänderna kan bli dåliga, så mycket och näringsrik mat är aldrig fel. Fast 18 år är väl ingen ålder för en NF-ponny, har haft några stycken om det inte händer något speciellt så kan han nog vara "ungdomlig" i många år ytterligare. Vårt gamla NF-sto är 32 år, hon blir lätt mager på vintern, men börjar man i tid med att ge energirik och lättuggad mat är det inga problem. På våren överdoserar vi vitaminer, särskilt B-vitamin, för att hjälpa till med fällningen av vinterpälsen. Det verkar som om hon inte har samma förmåga att tillgodogöra sig vitaminer/mineraler som tidigare så därför får hon lite extra.
Lycka till med din ponny och hoppas ni har många roliga år framför er!
 
För sent att få upp hullet igen. Har man först låtit en gammal häst förfalla, så är det väldigt svårt att bygga upp den igen! Rätt foder är oerhört viktigt!

Min 23-åriga halvblodsvalack är fortfarande snygg och rund i kroppen, bred över ryggen (har xx-vid bom på sadeln) och rumpan, även om han knapt rids längre. Det är tack vara en foderstat med extra mkt protein och lättsmält müsli som är specialanpassad till äldre hästars behov.
 
För sent att få upp hullet igen. Har man först låtit en gammal häst förfalla, så är det väldigt svårt att bygga upp den igen! Rätt foder är oerhört viktigt!

Min 23-åriga halvblodsvalack är fortfarande snygg och rund i kroppen, bred över ryggen (har xx-vid bom på sadeln) och rumpan, även om han knapt rids längre. Det är tack vara en foderstat med extra mkt protein och lättsmält müsli som är specialanpassad till äldre hästars behov.

Jaha.. vad kul att du oxå har ett halvblod. Jag har själv en frisk o pigg 22-årig Halvblodskille. Jag ger honom betfor och lite fleromättat fett nu under sommaren när han går ute dygnet runt o äter gräs. Vatten och saltsten så klart oxå..

Kom gärna med mera gammel-häst-tips! :D
 
Ett bra tips för både rörlighet och hull är att använda täcken, så att hästen inte blir kall och stel i sina muskler och leder, och så den inte behöver "ödsla" energi från fodret på att hålla sig varm. Viktigast på vintern självklart, men ser på min gammling att han fryser om det är ruggigt väder såhär års också.
 
Mmm.. täcken är en självklarhet i detta kalla vinterland. Jag tänkte oxå sy en ryggmuskelvärmare till min pålle när vi flyttar in till stall igen o börjar rida i ridhuset/ på på banan.

Ryggmuskelvärmaren är en idé jag kom på själv då min gamle vän är lite stel i ryggmuskulaturen. Tänkte sy en rispåse á la storlek häst som man värmer i mikron. Den kan man sedan lägga på pålles rygg medan man borstar o grejjar innan ridning. Varmt o skönt o gör förhoppningsvis musklerna mindre stela.. :idea:

fast det var nog ett rejält sidospår.. :D
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 875
Senast: Strandad
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 479
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp