Ägglossningskalender - hur tillförlitligt?

No1

Trådstartare
Fick nyss syn på denna:

http://www.familjeliv.se/Gravid/agglossningskalender.php

Så då undrar jag, går det att ha oskyddat sex utifrån den där om man tar någon extra dags säkerhetsmarginal?
Fungerar kvinnors ägglossning som en säker klocka?

Jag menar, om man har regelbunden cykel, är ägglossningstestet då en sanning?
Eller kan ägglossningen ändå på vissa kvinnor ske på helt andra dagar än enligt "normen"?
 
Sv: Ägglossningskalender - hur tillförlitligt?

fertila friska kvinnor har normalt ägglossning 10-16 dagar *före* mens, alltså oavsett hur länge sen det var man hade sin förra mens. Har man en regelbunden cykel + inga fertilitetsproblem, då går den alltså att lita på. Men annars är det ju lika enkelt att ha sex dag 9, 11, 13, 15, 17 och 19 efter mensen (om man har en normallång menscykel).
 
Sv: Ägglossningskalender - hur tillförlitligt?

Beror ju lite på killen oxå, om hans spermer är envisa rackare som håller sig vid liv i 1 vecka eller inte ;)

Jag gick efter FL + testade med ägglossningsstickor och det tog ändå 8 månader innan jag blev gravid.
 
Sv: Ägglossningskalender - hur tillförlitligt?

Aha! Fast jag tänkte mer huruvida man kunde förlita sig på den för att undvika bli gravid :D

Men fungerar det åt ena hållet borde det ju gå bra åt andra!
 
Sv: Ägglossningskalender - hur tillförlitligt?

Är de starka, envisa och lever gott så kan de överleva så pass länge ja ;) Medans ägget bara lever i 24 timmar.
 

Liknande trådar

F
Gravid - 1år Chiao, alla. Måste slänga ut lite frågor här, då sjukvården bara läser innantill i manualen som en rakad apa som kan skriva maskin...
2
Svar
20
· Visningar
21 812
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp