Adventskalender tipsartråden

majola

Trådstartare
Spinoff på den andra kalendertråden... Där handlar det om färdiga kalendrar, här tänkte jag att vi kunde tipsa varandra om hemmagjorda kalendrar.

Jag älskar adventskalendrar (faktum är att jag älskar advent och jul och alltihop!).

I år har jag tre barn att göra kalender åt, så för at tinte bli vare sig helt utmattad eller ruinerad började jag samla småpresenter redan i våras. Nu börjar det bli dags att inventera gömmorna och se vad som behöver kompletteras.

Jag vill inte heller ha godis alltför ofta, speciellt som jag har en knappt ett och ett halvt-åring i adventstid, så det får nog bli på söndagarna "bara". Och på första december - då är det alltid godis plus en ny tandborste!

Tänker mig lite böcker (har fyndat jättefina från bibliotekets skänkesbord), badgrejor, playmobilgubbar osv. Svårast är den minsta tycker jag. Och lättast mellantjejen.

Aktiviteter är ju också roligt. Typ åka på badhus, baka tillsammans eller nått som barnet gillar.

Japp, jag ska nog ha cirkusbiljetter en dag (ett par möbelaffärer i närheten brukar ha gratis/jättebillig barncirkus på besök under december)! Hade nästan glömt det, tack för påminnelsen! Förra året fick de egna små kavlar den dagen de skulle baka med farmor.

Mina ungar har gillat sudd, det finns ju i massor av olika varianter! :D Men även strumpor och liknande brukar får vara med i kalendern.
Till den minsta, lite duplo kanske? Åh vad svårt det är med såna där små, jag kommer knappt ihåg vad de tyckte var roligt. ;) Plåsklämmor har mina gillat men kanske inte i en adventskalender... ;) Jag tror inte att mina har fått innan 2-3 års åldern... Elaka mamman... :angel: Några saker att hänga i julgranen kanske? Små leksaksbilar? Jag har för mig att min yngsta fick lite bilar och grejer i sin adventskalender och på julafton fick han ett bilgarage, vilket var mycket uppskattat! :D Något gosedjur kanske?
Hoppas att du fick några idéer åtminstone! :D

Men vadå? Vad är det här för grej? Får barnen små presenter VARJE DAG fram till jul? :eek: O_o :o
Är det så man gör nu för tiden? Har jag bott under en sten de senaste åren?

Så många frågor!

Men vadå? Vad är det här för grej? Får barnen små presenter VARJE DAG fram till jul? :eek: O_o :o

Så många frågor!

Jag vet inte riktigt vad du menar med "nu för tiden" men jag och mina bröder hade en sån när vi var små för sisådär 20-25 år sedan :p Vad jag minns var det ganska vanligt bland kompisarna. Men det var ju verkligen små paket.

Jag tipsar om vad mamma gjorde när vi var små. Vissa dagar var det inte paket utan lappar. Där stod det olika julförberedelser vi skulle göra. Typ "idag ska vi baka pepparkakor", "idag ska vi köpa julgran" eller "idag ska vi åka på julmarknad".

Vi såg nästan fram emot lapparna mer än paketen! Och för mamma var det ju smidigt eftersom det var saker som för det mesta ändå skulle göras :)

Jag vet inte riktigt vad du menar med "nu för tiden" men jag och mina bröder hade en sån när vi var små för sisådär 20-25 år sedan :p Vad jag minns var det ganska vanligt bland kompisarna. Men det var ju verkligen små paket.

Jag tipsar om vad mamma gjorde när vi var små. Vissa dagar var det inte paket utan lappar. Där stod det olika julförberedelser vi skulle göra. Typ "idag ska vi baka pepparkakor", "idag ska vi köpa julgran" eller "idag ska vi åka på julmarknad".

Vi såg nästan fram emot lapparna mer än paketen! Och för mamma var det ju smidigt eftersom det var saker som för det mesta ändå skulle göras :)

MÄH! Jag har bott under sten.

/Snuvad_på_adventspresent_86

När jag var i adventskalenderåldern, och jag antar att jag är fem år äldre än du, så var min uppfattning att det fanns presentkalendrar men de som hade det var kanske lite bortskämda... Eller så var det mina föräldrar som lät mig förstå att det var så... Jag har inte bestämt hur jag ska göra med barnet. Älskar ju jul och att ge presenter men kanske pyssel tillsammans är en bra idé?

Japp, jag hade kalender med present varje dag (i en jättefin kalender med små sydda strumpor) fram tills första lillasystern förstod vad kalendern gick ut på: då fick vi varannan dag. När yngsta systern också skulle dela på kalendern övergick den till att bli presenter på adventssöndagarna och det fick vi låååååångt upp i åldrarna.

Mvh - också 80-talist (och kanske lite bortskämd :angel:)

Till TS: i våra kalendrar var det tex kritor, suddigum, någon liten tomte/julprydnad, ljus och liknande. När vi fick adventspresenter var de lite större (och vi barn lite äldre) så då kunde det vara någon bok eller grej från tex. Body shop.

Min mamma var förresten rätt innovativ även när hon tyckte att vi var för stora för paketkalender :p

Hon gjorde paketen så tråkiga som bara möjligt. Vi fick typ en tejprulle eller ett paket russin. Slutade med att vi bad henne sluta med paketen. Score sa mamma :D

Så många frågor!

Mina äldsta barns fantastiska gudmor gjorde adventskalendrar med presenter åt dem (samt åt sitt eget barn) i 5 år!!! Bara för att hon själv hade fått det som barn och uppskattade det så mycket. Våra barn tyckte det var toppenskoj, så skoj att de hela december månad klev upp rekordtidigt. Vilket inte blev helt uppskattat av de morgontrötta föräldrarna. I januari återgick dock allt till sin vanliga lunk.

Jag insåg förra hösten att Netto-butikerna har mycket trevliga småsaker emellanåt. Min dotter har fått Duplofigurer, chokladtomte, En liten snöglob mm

Kollade igenom mina förråd ikväll och insåg att jag har en hög mini-playdoh-burkar, så det lär det ju bli en dag. Och glitterlimmet tog slut nyligen... Sudd var ett bra tips också, de har precis börjat sudda en massa.

Till lillebror ska jag kolla efter Duplo-figurer på höstens basarer. Vi har massor med Duplo, men nästan bara vanliga klossar och lite gubbar. Några djur kunde vara kul.

Så många frågor!

Jag och min bror fick inte heller någon julkalender med paket när vi var små. Vet inte om det var så vanligt här? Hörde aldrig någon klasskamrat prata om det iallafall, och ingen kompis hade det heller.

Jag skulle aldrig idas göra en 24 dagars kalender med grejer. Jag kör på adventspaket här då jag tycker det är mysigt. Ger något pyssligt i paketen.

Min pappa är en pysslig människa så han brukar leta rätt på pussel som är för lagom stora barn och har ett antal bitar som är delbart med 24. Pusslet läggs först av papps och delas sen upp i 24 påsar eller askar som syskonbarnen får en varje dag av. På julafton är pusslet klart! Smart och hyfsat ekonomiskt! Om pusslet läggs på en bricka också så behöver det inte vara framme och ta plats.

Senast ändrad:
Min pappa är en pysslig människa så han brukar leta rätt på pussel som är för lagom stora barn och har ett antal bitar som är delbart med 24. Pusslet läggs först av papps och delas sen upp i 24 påsar eller askar som syskonbarnen får en varje dag av. På julafton är pusslet klart! Smart och hyfsat ekonomiskt! Om pusslet läggs på en bricka också så behöver det inte vara framme och ta plats.
Det har jag också gjort något år, jag hittade ett Sverige pussel så då kunde man prata lite geografi samtidigt också! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka