Men det här är ju en helt annan sak och faller snarare under kategorin "köpa från katthem eller dylikt" eller "raskatter osv är undantag" (alltså syftar inte på bara raskatter utan att det finns undantag gällande privatpersoner övh) även om det kanske inte framgår i mitt inlägg. Så du har absolut inte gjort något fel.
Det är alltså inte själva grejen att köpa från en privatperson som är den felande länken, utan att dessa privatpersoner i regel har blivit med kattungar pga oaktsamhet/okunskap/nonchalans, och det ska man inte stödja.
Jag tog mig an en kull jag hittade för några år sedan, och två kullar i fjol. Kunde inte behålla och kastrera alla själv, så jag fick såklart (som privatperson) också lägga ut annons, (där jag påtalade att de var hittekatter och att "priset" för en kattunge var garanterad kastrering och utevistelse i kattvänlig miljö. Jag törs inte ta betalt för dem, för jag tänker såhär; om jag skänker bort med krav på kastrering så kanske chansen är större att bra hem hittas och att de blir kastrerade. Annars kan ju eventuella köpare känna att de lika gärna kan vända sig till närmsta bondgård där de får gratis kattunge och inga krav alls på sig.. )
Jag vet mycket väl att jag inte har gjort något fel. Jag har gjort vad som har krävts. Vad jag menar är att om du hade sett min annons så kan du omöjligt veta att det var hittekatters ungar eller om jag var en oseriös buskavlare. Jag skrev inte i annonsen att det var hittekattsungar eftersom jag inte ansåg det vara relevant. Det viktiga för mig var att katterna fick bra hem och därför tog jag betalt för ungarna. Att ge bort katter skulle jag aldrig göra. Jag hade krav på alla köpare att de skulle kastrera men sålt är sålt och man har ingen möjlighet att påverka vad någon annan gör eller inte gör med sina djur. Jag tror att en person som kan tänka sig att betala för en katt också är mer villig att betala för kastrering och övrig veterinärvård. Köparna hade om de ville alltid möjlighet att ringa och rådfråga mig om katterna vid behov. Det är ganska mycket värt för en nybliven kattägare och den möjligheten lär knappast finnas om man hämtar en kattunge gratis från en bonde. Min erfarenhet är att katter som ges bort lätt blir slit och släng. När katten var gratis är det enklare att hämta en ny när den könsmogna katten har irrat bort sig än att ta sitt ansvar och kastrera, märka och ta hand om katten och leta/efterlysa/annonsera efter katten om hen ändå irrar bort sig. Jag tycker absolut att man ska ställa krav! Ingen som inte verkar seriös får köpa katt av mig. Då får katten hellre bo kvar.