Adoptera föl....?

giffan

Trådstartare
Hur vanligt är det?? :confused: :confused:
Jag har ett shettis sto, som har ett föl vid sidan. Skickade henne på ett bete med en annan shettis, med föl. Det skilljer ca:1-1½mån på fölen, och dessa hästar känner inte varandra sedan tidigare. Så skulle det andra stoet och hennes föl iväg på någon form av utställning.... Och min fölunge blev som galen.... han rusade runt å skrek å gick nästan genom staketet!!! Helt hysteriskt tokig med andra ord.... Detta trots att hans mamma gick kvar med honom. Sen när det andra stoet och hennes föl kommer hem igen senare på eftermiddagen (min fölis har lungnat sig något under dagen) så rusar han fram å diar henne!!! :crazy: Hon står alltså å diar två föl.... Detta trotts att han diar sin egna mor oxå.... Det andra stoet accepterar honom helt. Jag har tyckt att han varit så självständig som inte gått så mkt med sin egna mamma utan nästan alltid är i svansen av det andra stoet. Jag har då aldrig varit med om detta tidigare, har inte hört om någon som har varit med om det tidigare heller. Någon här som har hört om det?? Jag undrar bara hur det ska gå när jag ska flytta hem dem från betet?? Verkar som om jag måste skilja av dem :crazy:

Sv: Adoptera föl....?

Det händer nästan varje år i stora flockar... det finns alltid ston som med glädje låter andras föl dia dom...

Jo i stora flockar, men nu går de ju helt själva... Jag tycker det låter konstigt då hon redan har ett föl. Jag har varit med om att ston som inte själva har föl, gärna "snor" ett föl....

Mitt halvblodssto låter fbl-stoets föl dia på sig också och det är bara de två stona i hagen... (och fölen förstås)

Mitt föl har två mammor, den ena den som födde fram honom, den andra hans mormor. Han är mera med sin mormor, och båda tanterna uppfostrar honom likadant - dvs inte alls. De är alldeles för snälla så jag önskar han hade en till - lite strängare mamma....

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 047
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 743
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 867
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Svamp?