Sv: Adhd ? ?

Det blir en väldigt stor hage och då tappar man ju lite av syftet med det hela. Hunden ska ha mycket begränsad yta att röra sig på så att den inte kan fara runt. Om de inte orkar hålla ihop i knoppen får man stilla kroppen, typ.

Det låter som min Jack Russel! han var precis likadan när han var runt 8 månader... Han har väl lugnt ner sig nu, biter inte söner saker längre. Nu är han ett och ett halvt år.

Bopplan skrev:
Det låter som min Jack Russel! han var precis likadan när han var runt 8 månader... Han har väl lugnt ner sig nu, biter inte söner saker längre. Nu är han ett och ett halvt år.

Skönt att höra att den har lugnat ner sig, då blir säkert vår också lugnare . . :)

Jadzia skrev:
Det blir en väldigt stor hage och då tappar man ju lite av syftet med det hela. Hunden ska ha mycket begränsad yta att röra sig på så att den inte kan fara runt. Om de inte orkar hålla ihop i knoppen får man stilla kroppen, typ.

Ok. Det borde vi kanske prova. .

Hur e det med maten då?
Min lilla tramsa till hund blev som natt och dag (nåja, nästan) när jag bytade från torrfoder till färskfoder... Hon var väldigt pigg men på ett virrigt och litet dampigt sätt innan.. är fortfarande pigg, men på ett lugnare och mer kontaktbart sätt ( det där var svårt att förklara :crazy: )
Menar inte att man behöver byta till just färskfoder.. men kanske höra i nån djuraffär om ett mindre energirikt foder???
Och en annan tanke.. det där med bur.. tycker inte jag är så illa (längre), kan ju liknas till vargarnas lya.. (trångt, mörkt och mysigt :) )

Jag tycker hon verkar stressad över något. Separationsångest? Har hört från andra dobbeägare att det är vanligt hos dobermann att de inte gillar att vara själv hemma. Att stänga in en sådan hund i en bur kan väl inte få henne att må bättre då skulle jag tro. Kanske ni ska ge henne lite mer tid för ensamträning?

Har själv dobermann men han har inga problem med att koppla av inomhus eller vara själv. Däremot när vi ska ut och gå och göra oss klara så flyger han runt som en dåre. När det kommer folk blir han också vild. Har lärt honom ett kommando som betyder att han ska ligga och vila i sin korg. I början var det väldigt svårt för honom. Han låg still i kanske en minut innan han satt en prövande tass utanför, men genom att vara mer envis än vad han själv är så har det nu löst sig.

Isis skrev:
Jag tycker hon verkar stressad över något. Separationsångest? Har hört från andra dobbeägare att det är vanligt hos dobermann att de inte gillar att vara själv hemma. Att stänga in en sådan hund i en bur kan väl inte få henne att må bättre då skulle jag tro. Kanske ni ska ge henne lite mer tid för ensamträning?

Har själv dobermann men han har inga problem med att koppla av inomhus eller vara själv. Däremot när vi ska ut och gå och göra oss klara så flyger han runt som en dåre. När det kommer folk blir han också vild. Har lärt honom ett kommando som betyder att han ska ligga och vila i sin korg. I början var det väldigt svårt för honom. Han låg still i kanske en minut innan han satt en prövande tass utanför, men genom att vara mer envis än vad han själv är så har det nu löst sig.

Nej, en bur ska vi absolut inte ha. Jag tycker att hon ska få gå runt som hon tycker här. .Bara hon skulle sluta tugga på allt. .:crazy:

Mycket tålamod behövs.! :) Hur gammal är din dobermann?

ratataa skrev:
Hur e det med maten då?
Min lilla tramsa till hund blev som natt och dag (nåja, nästan) när jag bytade från torrfoder till färskfoder... Hon var väldigt pigg men på ett virrigt och litet dampigt sätt innan.. är fortfarande pigg, men på ett lugnare och mer kontaktbart sätt ( det där var svårt att förklara :crazy: )
Menar inte att man behöver byta till just färskfoder.. men kanske höra i nån djuraffär om ett mindre energirikt foder???
Och en annan tanke.. det där med bur.. tycker inte jag är så illa (längre), kan ju liknas till vargarnas lya.. (trångt, mörkt och mysigt :) )

Jo, det började vi faktiskt fundera på idag, hon får mat 3 gånger per dag nu, men det skall minskas ner till två gånger så småningom. Hon får kanske alltför mycket energi från just det fodret + att hon äter 3 ggr/dag. Vi kanske borde försöka byta. Och färskfoder kanske är en bra idé. .

Ska testa :)

Ville bara säga att om det är en PET flaska som det varit dricka i brukar dom vara ganska hårda och det är lätt hänt att flaskan spricker och hunden får vassa plast flisor i halsen, och det är inte nyttigt. Tänk på det om ni ska underhålla hunden, använd inte plast flaskor som leksak. Bara ett tips.:bump:

Lazy1 skrev:
Ville bara säga att om det är en PET flaska som det varit dricka i brukar dom vara ganska hårda och det är lätt hänt att flaskan spricker och hunden får vassa plast flisor i halsen, och det är inte nyttigt. Tänk på det om ni ska underhålla hunden, använd inte plast flaskor som leksak. Bara ett tips.:bump:

Det vet vi, vi har hårda plastflaskor, men de spricker inte lätt. Vi har aldrig ens sett att någon har spruckit eller på något vis gått sönder. Men en boll som man kan ha godis i som sysselsättning för hunden, finns de verkligen, eller är det bara jag som har sett/förstått fel.?

:bump:

Vår pincher var minst sagt "livlig" upp till två års ålder. De som inte kände honom log besvärat och försökte finta den ouppfostrade "dobermannvalpen" medan släkt och vänner seriöst frågade om det inte finns metaamfetamin för hundar... ;)

Vi har fått öva JÄTTEMYCKET med ensamhetsträningen. Han har gått från att ha haft kattluckan runt halsen när vi kommit hem, till småsömnig. Lösningen för oss var begränsning till ETT rum och möjlighet att kunna kika ut genom fönstret, ut över gården.

Hans "ADHD" har också tränats genom mycket tydliga begränsningar.
För oss gällde det att avbryta stressbeteenden och belöna passivitet.
Det är tillåtet att hälsa och vara med när främmande kommer, men det är INTE okej att fara runt som en yr höna. Ofta fick vi gå in handgripligen och ta honom till sin bädd. Där var det plats ligg tills annan order gavs. Om du sett "Nannyakuten" med barn som inte vill gå och lägga sig/ sova i egen säng, så får du en rätt god idé om hur det gick till i början.
Han lugnade sig snabbt när han visste vad som förväntades av honom och verkade tycka det var skönt att inte behöva ha så mycket "ansvar".
Samma sak gällde i princip ute.
Nu kan han vara ensam hemma, gå lös på promenader, jagar inte fåglar/harar/katter och vi har fått en helt annan hund, som är glad och trygg. Många blev rätt bestörta över vårt sätt att uppfostra vår hund och tyckte vi tryckte ned honom och var överdrivet stränga, men för just denna hund har det fungerat kanon.

Morran skrev:
Vår pincher var minst sagt "livlig" upp till två års ålder. De som inte kände honom log besvärat och försökte finta den ouppfostrade "dobermannvalpen" medan släkt och vänner seriöst frågade om det inte finns metaamfetamin för hundar... ;)

Vi har fått öva JÄTTEMYCKET med ensamhetsträningen. Han har gått från att ha haft kattluckan runt halsen när vi kommit hem, till småsömnig. Lösningen för oss var begränsning till ETT rum och möjlighet att kunna kika ut genom fönstret, ut över gården.

Hans "ADHD" har också tränats genom mycket tydliga begränsningar.
För oss gällde det att avbryta stressbeteenden och belöna passivitet.
Det är tillåtet att hälsa och vara med när främmande kommer, men det är INTE okej att fara runt som en yr höna. Ofta fick vi gå in handgripligen och ta honom till sin bädd. Där var det plats ligg tills annan order gavs. Om du sett "Nannyakuten" med barn som inte vill gå och lägga sig/ sova i egen säng, så får du en rätt god idé om hur det gick till i början.
Han lugnade sig snabbt när han visste vad som förväntades av honom och verkade tycka det var skönt att inte behöva ha så mycket "ansvar".
Samma sak gällde i princip ute.
Nu kan han vara ensam hemma, gå lös på promenader, jagar inte fåglar/harar/katter och vi har fått en helt annan hund, som är glad och trygg. Många blev rätt bestörta över vårt sätt att uppfostra vår hund och tyckte vi tryckte ned honom och var överdrivet stränga, men för just denna hund har det fungerat kanon.

Okej, vi föröker lära henne att det ÄR okej att hälsa och vara glad, men inte för mycket. (Vi brukar lägga henne på hennes plats då hon har gjort någonting fel. Men jag har hört att man inte ska lägga dem på sin egen plats då de gör något fel. Då förknippar de sin plats med att de har gjort någonting fel. Det är deras egen plats som de ska få sova och ta det lugnt på. .Men jag vet inte vad som är bäst. . ) Man MÅSTE nästan vara "för" sträng då det gäller hundar i denhär situationen så att man ska få dem att lugna ner sig. . :crazy:

Det som fungerat bäst för oss är att ignorera skällningar, studs och jämfotahopp när vi kommer hem. När han lugnat ned sig så blir det hälsning och belöning med klapp och Frolic.
När vi fått främmande vid dörren så har vi löst det på följande sätt:
Han får ALDRIG hälsa först. In med hundskrället i vardagsrummet med kompostgaller i dörrhålet så han ser vad som händer. Släpp in besökarna som instrueras att ignorera hunden. Prata, alt låt dem klä av sig. Släpp ut hunden som får hälsa när han är vid vett och sans. När han nosat, blivit klappad etc. AVBRYT om han spelar upp sig igen. Avled genom att gå iväg, skicka in i andra rummet etc.

Platsliggning behöver inte bli negativt, snarare ett "Okej, nu ligger jag här och håller låg profil till jag blir tillsagd om annat". Vi har skickat honom till bädden när vi vill att han skall vara ur vägen eller tagga ned och berömt när han lagt sig ned. Alltså inte ett "NEJ, FY, dumma hund gå och lägg dig." Utan, "kom här, lägg dig ned" Det behöver iofs inte vara bädden, utan kanske bredvid dig i soffan eller vid dina fötter.
Gör det till ett kommando precis som sitt eller fot, någonting hunden skall göra tills du är nöjd. Så prova att ge kommandot, beröm när hon gör rätt. Men har du gett kommandot så skall hon stanna där tills du är nöjd. Fya inte om hon går upp, utan led tillbaka henne utan ett ord, beröm när hon ligger ned.

Men vi har dessutom varit noga med att bädden är en fredad plats. Går vår hund dit självmant så får ingen under några som helst omständigheter gå dit och prata, titta, klappa etc. Nu vet han att man går dit när man vill vara ifred.

Summan av kardemumman; det som fungerat på VÅR ADHD-hund är:
MASSOR med passivitetsträning.
Det lönar sig ALDRIG att stressa upp sig och slå knut på sig själv.
Var BENHÅRD, tydlig och konsekvent i början tills du märker att hunden fattat fördelarna med att lyda. Även om du känner dig som en skurk och djurplågare. ;)

Morran skrev:
medan släkt och vänner seriöst frågade om det inte finns metaamfetamin för hundar... ;)

Haha!! Mina kompisar frågade mig om jag gav min lilla vovve nått uppiggande när de säg honom fara runt som en galning. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Sedan i går har min hund betett sig ganska illa. Han är nio år gammal och har varit min i två år. Jag vet inte så mycket om hans...
Svar
7
· Visningar
3 822
Senast: AraSlei
·
Hundträning 5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 481
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Kan hundar ha damp? :crazy: Trodde inte jag skulle få sådanan problem med med uppfostran som jag har nu med ettåringen.Hon är av...
Svar
6
· Visningar
1 246
Senast: Qodrofenia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30