Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror att man ska låta försäkringsbolaget få veta så lite som möjligt. De kan använda sådana saker som svepskäl för att inte betala ersättning för andra saker. Men jag vet ju inte, jag har bara hört hur andra människor har resonerat och behandlats av försäkringsbolag.Har just fått diagnosen ADHD på min 11-åriga grabb.
Han är sjuk- och olycksfallsförsäkrad sedan födseln.
Vad tror/erfar ni?
Nu tycker jag att du går händelserna i förväg och har en lite väl negativ syn. Man kan leva ett bra, produktivt och fullgott liv trots ADHD.Betalas ersättning ut för det livlånga handikapp det innebär?
Vår son har dyslexi, och vi fick rådet att inte berätta det för ev försäkringsbolag, eftersom barn med dyslexi allmänt är "klumpigare" och skadar sig lättare.
Han var 14 när han fick diagnosen, och det är 7 år sedan.
Sedan är ju varken dyslexi eller ADHD någon sjukdom, så det känns konstigt om det skulle omfattas av någon försäkring
*Jenny *
Läser lite förvånad att ni inte tror att försäkringen gäller.
För det första, det är ett handikapp och det är livslångt. Då trodde jag försäkringen gällde
För det andra spelar det väl ingen roll vad man säger till försäkringbolaget idag, försäkringen är ju redan skriven, eller vad menar ni?
Det jag tror att dom menar är att försäkringsbolag inte älskar att betala ut pengar. Om dom får veta att din son har ADHD och försäkringen inte täcker det, så kan dom få för sig att eventuella kommande skador beror på hans diagnos. Och då vill dom inte betala ut nån ersättning för det heller.
Och nej, jag tror heller inte att dom betalar ut ersättning pga ADHD. Men det är bara som jag tror.
Det hindrar inte att de tar den information de får och använder den senare. Om vi ponerar att din son senare i livet ramlar och bryter halva kroppen när han klättrar i berg så kan försäkringsbolaget hävda att det var hans ADHD som fick honom att utsätta sig för risken att klättra i berg och därmed vägra betala ut ersättning.För det andra spelar det väl ingen roll vad man säger till försäkringbolaget idag, försäkringen är ju redan skriven, eller vad menar ni?
Hur menar du att det är ett handikapp? Jag vill snarare påstå att ADHD är något som kan bli en funktionsnedsättning om man själv och eventuellt omgivningen saknar de kunskaper och verktyg som krävs för att överbrygga de svårigheter som kan uppstå.För det första, det är ett handikapp och det är livslångt.
Och jag menar att det kan bli, men inte behöver vara.Det är ett funktionshinder!
Hur menar du att det är ett handikapp? Jag vill snarare påstå att ADHD är något som kan bli en funktionsnedsättning om man själv och eventuellt omgivningen saknar de kunskaper och verktyg som krävs för att överbrygga de svårigheter som kan uppstå.
"Handikapp" och "livslångt" låter så definitivt. "Det är lika bra att ge upp på en gång för det är ju ett livslångt handikapp" ungefär.
Min lillebror har haft adhd-diagnosen sen dagis har jag för mig. Idag är han 15 år.
Min mamma får något bidrag för honom man kan söka på FK, om jag inte minns helt fel. Jag kan kolla det med henne vad det heter. Sen får han ett belopp varje månad från Folksam.
Det är ju mycket av pengarna som går till bara medicinerna...