Åderbrock?

torsdag

Trådstartare
Jag har 2 stora åderbrock på benen (och en del små) De är riktigt fula och värker ibland och mina ben blir lite svullna.

Hur vanligt är detta?
Vad kan man göra?
För vc kan inte göra något åt det?

VC lär väl kunna remittera dig vidare. Stora åderbråck som värker kan åtgärdas. Har en mamma och en moster som blivit opererade för det.

Åderbråck är jättevanligt och ofta ärftligt. Min mamma har haft stora åderbråck större delen av sitt vuxna liv och opererats flera gånger. Jag har begynnande åderbråck.

Stödstrumpor kan man använda för att minsta svullnaden och hjälpa att hålla ihop blodkärlen lite. Har man problem med större åderbråck är det ofta bara operation som gäller.

Åderbråck är jättevanligt och ofta ärftligt. Min mamma har haft stora åderbråck större delen av sitt vuxna liv och opererats flera gånger. Jag har begynnande åderbråck.

Stödstrumpor kan man använda för att minsta svullnaden och hjälpa att hålla ihop blodkärlen lite. Har man problem med större åderbråck är det ofta bara operation som gäller.

Bra inlägg.
Och som tillägg: Man får räkna med att använda stödstrumpor i stort sett hela tiden.
Många landsting är numera väldigt restriktiva med operativa åtgärder eftersom åderbråcken som regel återkommer även efter operation. Hur restriktiva eller generösa kan skilja. I flera landsting är det kroniska bensår eller återkommande ytliga proppar som är skäl till remiss för eventuell kärlkirurgisk åtgärd.

Om man tycker att åderbråcken är kosmetiskt störande, finns det i många medelstora och större städer möjligheter att åtgärda åderbråcken privat (används flera olika metoder) så det kan löna sig att söka på internet i någon stad i närheten.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 105
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
531
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama