Ädelt och hoppigt

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GoldenSam
  • Startdatum Startdatum
G

GoldenSam

Jag söker en ädel hopphingst som kan matcha mitt Irco Marco sto.
Ska ej ha ren fullblods hingst denna gång (har två avkommor e.Goldmine xx)
Har ni några favoriter ?

Sv: Ädelt och hoppigt

Camaro M

Har en avkomma efter honom undan ett Feliciano-sto och det blev mycket ädel om än lite liten individ.

Jag söker en ädel hopphingst som kan matcha mitt Irco Marco sto.
Ska ej ha ren fullblods hingst denna gång (har två avkommor e.Goldmine xx)
Har ni några favoriter ?

En fråga, vad är det mer? är stoet grov? Skulle använda Corofino I eller Eurocommerce Berlin, men det finns ju en hel del franska hingstar som har väldigt mkt fullblod Pm:ar dig en länk på bra hingstar:banana:

Irco Marco - Partisan - Indus
Jo hon är grov i typen.

Cardento är kanske ett bra val men nackdelen är att en del blir väldigt små och ffa är han orimligt dyr.Ska man ha en hingst i den prisklassen tror jag Lord Z skulle passa-har sett flera mycket fina unghästar efter honom.

det beror helt på hur stort ts sto lämnar. Vårt Irco Marco sto är 163 cm och avkomman är allt annat än liten, han är runt 150 som 8 månader nu tros bli runt 170 som fullvuxen. Cardento har inte minus i blup vad gäller storlek, så storleken är nog det sista jag skulle oroa mig för. Sedan vad man tycker är rimligt pris eller inte är väl upp till var och en. Det är ju trots allt levande fölavgift på Cardento så jag tycker inte det är så farligt.

Jo Cardento har jag funderat på.
Jag ska titta vidare på Lasandos och Jaguar Mail

Av ngn konstig anledning faller dressyrhingstarna mig bättre i smaken, man kan tro att jag blivit dressyr tant:)

Jo det är väll så.
Camaro M kan man ha honom då eller är han för grov?

det beror lite på,jag hade nog inte valt honom till vårt IM sto, du har ingen bild på ditt sto?
Camaro M har inte speciellt många % xx/ox , han har runt 41% om man jämför med Cardento 59% och Lasandos 58%.
Har tyvärr inte så stor insikt i hur bra förädlare Camaro M är. Kanske någon annan kan ge bättre svar.

Ska försöka hitta en bild från förr för nu är hon ju inte riktigt samma häst ( efter 3 föl ) .
Hennes två sista avkommor har blivit ganska lika henne så om jag tar för tungt blir de lite väl grova och tunga.

Visning_Sam.JPG

Fösta avkomman e.Goldmine xx

flvisning_Samurai1.JPG

2008 års avkomma e.Rambo

Senast ändrad av en moderator:

Jisses, vad hon typar avkommorna! De är verkligen väldigt lika henne, framförallt halsen och halsansättningen.

Lucky Point kanske vore ett alternativ? Acacio? Tsarevitj? Carême? Saint Amour?

Jag tänker mig något ädelt och kvickt, och att lite nerv skulle funka när du har Irco marco som morfar. Och optimalt har en bra resning, men det är ju mer en skönhetsfråga.

Haydn 977 helt klart men han står ju på naturligt....
så beror ju på vad man föredrar.

Har använt Cardento 5 ggr på mitt Irco Marco sto, har 3 levande avkommor varav två är 174 cm och 3-årst stoet är idag ca 163 cm, slutar nog på 167 cm. Stoet är litet, ädelt med fullblod Som morfar och morfarsfar, hon är 163cm själv. Lämnar stort med stora hingstar och mindre med mindre hingstar, tydligt är att efter 8 föl som hon fått så är det att hingsten typar avkommorna vad gäller storlek men inte färg... Hon är mbr och alla är mbr, br eller svartbruna, inte fått någon skimmel ännu.

Jag rekommenderar varmt Cardento till IM-ston.

Jag tänker mig något ädelt och kvickt, och att lite nerv skulle funka när du har Irco marco som morfar.

Har haft två Irco Marco ston, det ena med Prince Fairxx-Drabant efteråt samt Crown Pointxx-Qantasxx på det andra och där har det inte saknats nerv iaf... Dom har varit oerhört ridbara, med bra mun, fin och stor galopp, fantastiska bakben och en stor och klok hinderuppfattningsförmåga, samt kvicka från marken.

Tror att man skall vara försiktig med att ta rent fullblod pga risken för "dålig" frambensteknik. Men gärna en super hopphingst med fullblodsinslag ex HeartBeat e. Heartbreaker-Ramiro-Periklesxx, Han har super front, bra galopp, stam, ridbarhet, storlek, samt är välmeriterad för sin ålder (8år i år)

Fast TS hade ju Partisan-Indus bakom på sin märr, så hon är nog lite grövre än en Irco Marco - xx. Irco Marco är väl heller inte känd för att lämna vassa hästar.

Ingen av hingstarna jag föreslog är rent fullblod, och det var just pga frambenen som jag tänkte att en kvick hingst vore lämplig.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
709
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 983
Avel Detta är en ren nörd/intressefråga: Som de allra flesta vet finns det idag tre existerande, ursprungliga hingstlinjer hos engelska...
Svar
12
· Visningar
2 129
Senast: Myrten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka