Ädel hingst med bra gångarter

Retzina

Trådstartare
Hej!

Efter mycket om och men har jag bestämt mig för att betäcka mitt sto även i år. Stoet i fråga är e. Royal Diamond (Rubinstein-Inschallah*)-Legat. Hon är ca 161 cm hög och av trevlig modell med bra rörelser. Något lågställd.

Hon har fått fyra avkommor som alla varit rörliga av god modell.

Åring e. First Wish

Årets unge e. Painted Black II

Jag skulle nu vilja ha förslag på en lämplig dressyrhingst till henne. Hingsten ska vara ädel (gärna med fullblodsinslag) och röra sig bra. Om det blir ett stoföl är tanken att jag ska behålla det själv och eftersom jag inte är så lång önskar jag att hingsten ej är för stor (under 170). Skulle även vilja ha lite vitt på fölis så gärna en hingst med mycket tecken. Kommer ni på några sådana så här på rak arm? De två sista kriterierna är underordnade och jag tar gärna emot förslag även på stora enfärgade hingstar. Hingstens kvaliteter går naturligtvis före mina personliga önskemål ;).

Har funderat lite på Bocelli eller på Loredes. Vad tror ni? Vilka fler kandidater kommer ni på? Tacksam för alla förslag och synpunkter!

Senast ändrad:
Sv: Ädel hingst med bra gångarter

Då ger jag min röst till Loredes :love:. En mkt fin och framförallt mkt trevlig hingst med mkt bra blod som troligen inte kommer vara tillgänglig här speciellt länge.
Nu är han ju inte under 170 men ta han ändå:p.

Lambourghini?

Har själv ett årsföl efter honom som rör sig mycket runt och lätt och är mer högställd än sin mor. Dessutom har Lamborghini sabinoanlag så du kan få massa vitt på fölet;)

Hej!

Efter mycket om och men har jag bestämt mig för att betäcka mitt sto även i år. Stoet i fråga är e. Royal Diamond (Rubinstein-Inschallah*)-Legat. Hon är ca 161 cm hög och av trevlig modell med bra rörelser. Något lågställd.

Jag skulle nu vilja ha förslag på en lämplig dressyrhingst till henne. Hingsten ska vara ädel (gärna med fullblodsinslag) och röra sig bra. Om det blir ett stoföl är tanken att jag ska behålla det själv och eftersom jag inte är så lång önskar jag att hingsten ej är för stor (under 170). Skulle även vilja ha lite vitt på fölis så gärna en hingst med mycket tecken. Kommer ni på några sådana så här på rak arm? De två sista kriterierna är underordnade och jag tar gärna emot förslag även på stora enfärgade hingstar. Hingstens kvaliteter går naturligtvis före mina personliga önskemål ;).

Har funderat lite på Bocelli eller på Loredes. Vad tror ni? Vilka fler kandidater kommer ni på? Tacksam för alla förslag och synpunkter!

Loredes är verkliegn "mumma" - dels för ögonen, men mkt pga av det fantastiska psyket han har "knähunden" :D

Sedan - aldrig att förglömma den mkt rörliga Tsarevitj:love: föeln ser verkligen kalas ut efter honom:love:

Om det var mitt sto hade jag valt mellan black Coffee, Lambourghini och Tsarevitj. Alla har fullblodsinslag och kan lätta upp avkomman.
Lambourghini är nog den som det är störst chans att få vita tecken efter. Har själv fött upp sju stycken avkommor efter honom och alla har blivit lättare i typ än sina mödrar.

Jag har också fött upp tre Black Coffee avkommor och även de ha blivit lätta i typen. Här är en bild på yngsta av dem fem dagar gammal och man kan ju inte med bästa vilja i världen kalla henne för grov.;)
BlackPoohXX061.jpg

du skulle ju inte betäcka om henne... ;) :angel: :rofl:

visst har du kikat på Twiligt tidigare? vet inte om det var till Royal, men du gillar väl Flemmingh blodet så varför inte?!? :laugh:

Bocelli och Loredes låter som bra alternativ, har sett många fina föl efter Loredes :love:

Några andra förslag: Tsarevitj, Hohenstaufen II, Belamour (mkt vitt), Wladimir O.A., Sandakan, Highcruiser, Hermes (ej så stor), Figaro R, Don Primero (ej så stor), Don Laurie

Loredes är verkliegn "mumma" - dels för ögonen, men mkt pga av det fantastiska psyket han har "knähunden" :D

Sedan - aldrig att förglömma den mkt rörliga Tsarevitj:love: föeln ser verkligen kalas ut efter honom:love:

Vad kul att du har bestämt dig!!

Jag håller med ancan fast med extra plus för Tsaren.

Säger som de andra vad roligt att du bestämt dig för att betäcka henne i år också!!

Både Loredes och Bocelli låter som bra alternativ.

Tzaren är ju jätte fin men det blir väl lite mkt linjeavel om jag inte tänker fel.

Bellamour gillade jag skarpt, kanske inte någon förädlar hingst dock.

Twilligt har vi fått ett jätte fint stoföl efter, undan Nouvelle och hon är ju av lite samma typ som Royal.

Vill du inte ha så stort så kanske Kennedy skulle kunna vara något, vår åring efter honom är en liten docka, hon är ju u Ginella så det blir ju lite samma blod på stosidan där.

Fortsätter på hingstar vi har använt så är vår Channon pojke mkt ädel och trevligt hittills. Blir linjeavel på Rubinstein men finns sämre hingstar att dubbla:)

Dionysos står ju i Sverige nu, dubbelt Rubinstein även där dock.

De var de jag kommer på just nu, kan klura lite till senare.

Grattis till årets fina föl!!

Vad säger du om Don Romantic eller De Noir? Båda är rörliga med fina exteriörer och rörelser. De Noir ger ngt mindre föl än Don Romantic.
Jag har ingen personlig erfarenhet av vad D.R. ger för temprament men De Noir ger bra lynne på avkommorna.

Ta inte illa upp nu, men du vet att ingen av hingstarna du nämner har licens i Sverige?
Det blir ju väldigt dyrt att betäcka om man ska lösa licens för hingsten också.

Om stoet har bra ben själv så finns ju också Daytona. Som avelsvärderingsnämnden rekommenderar som förädlare och typförbättrare.

Tack för alla svar :bow:! Fortsätter att fundera eftersom jag inte ska betäcka om förrän vid 30 dagarsbrunsten och lille Folköl bara är en vecka än så länge.

Loredes står fortfarande högt i kurs hos mig trots sin storlek. Han är snygg, rörlig och har en för mig mycket tilltalande stam. Det är ju det där med storleken då....Stoet lämnar stora av kommor även om hon är liten själv. Jag är bara 1.60 hög och vill inte ha en jätteavkomma om jag ska behålla den.

Tsarevitj gillar jag MYCKET. Han har Lanthan som morfar och min har L som morfarsfar. Kanske inte jättenära men jag vet inte om Lanthan är en tillräckligt bra hingst för att man ska välja att linjeavla på honom? Är han det?

Lambourghini gillar jag bättre än Black Coffee; sa jag att jag gillade mycket vitt :o :). Han är jättefin men jag vill se vad han lämnar lite mer innan jag väljer honom. Har en kompis med en häst med liknande stam och han är fantastiskt trevlig.

Twiligt-att jag inte tänkt på honom :laugh:. Han är en favorit hos mig och har inte minskat sin popularitet iom att jag själv införskaffat ett Flemmingh sto som är kanon i all hantering (och dessutom rör sig och hoppar bra :love:). Han är dessutom bara 165 cm. Ska fundera vidare på honom.

Hohenstaufen och Highcruser: har jag också funderat på men då är nog ändå Loredes och Twiligt mer intressanta för mig.

Belamour: gillar jag när jag ser honom i rörelse men han faller mig inte i smaken på Flyinges exteriörbilder. Är det någon som har en annan exteriörbild på honom?

Sandakan och Daytona gillar jag inte. Stoet är något inåttåad (mycket lite) men i övrigt korrekt och verkar ge korrekta avkommor.

Wladimir OA, Don Laurie. Metall, Jazz och CB II är väl inte i svensk avel i år? Samtliga hingstar hade definitivt varit heta kandidater och i så fall särskilt Jazz som jag har en hemlig crush on ;).

Don Primero är för dyr för oss.

Kennedy gillar jag stammen på. Ska titta lite närmare på honom innan jag bestämmer mig.

Gillar Channon och särskilt Dionysos också men det blir som sagt var Rubinstein lite nära kanske.

Londonderry, Don Romantic eller De Noir skulle definitivt kunna vara kandidater men ligger i prisklassen för högt för oss. Särskilt som det är transport från utlandet som tillkommer.

Fortsätt gärna att kommentera och ge förslag :bow:. I dagsläget lutar det åt antingen Loredes, Twiligt eller Kennedy men det kan mycket väl ändra sig. Det är ju flera veckor kvar till betäckning......:D

Wladimir OA, Don Laurie. Metall, Jazz och CB II är väl inte i svensk avel i år? Samtliga hingstar hade definitivt varit heta kandidater och i så fall särskilt Jazz som jag har en hemlig crush on ;).

Om du är intresserad av Jazz-blodet så finns ju Jazz Time tillgänglig till Sverige.
Har själv en riktigt fin åring efter honom (drömtemperament!). PMa gärna om du vill veta mer! :)

Hur nedärver sig Wilton? Kanske svårt att säga-ännu ung och oprövad.....

Jag röstar på Loredes eftersom han lämnar högställda vackra avkommor med bra rörelser. Bocelli lämnar mycket gångarter, men inte så mycket vackerhet.

Liknande trådar

Avel Jag har 2 ston som är bestämt att dom ska betäckas i år. Den ena är ett sto efter Quasimodo Z - Quick Star, hon har inte gjort något vad...
2
Svar
22
· Visningar
4 154
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Avel Hallå alla! Funderar på olika hingstar jag skulle vilja använda på mitt sto i framtiden. Alice är e. Last Liberty ue. Temple wind xx...
Svar
7
· Visningar
1 805
Avel Kommer med stor sannolikhet betäcka mitt 4-åriga sto i år för att ge henne en lång läketid efter en vrickning i hagen som inte vill ge...
Svar
0
· Visningar
968
Senast: Linn_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur