Sv: AD/HD röntgen
*KL*
Vi hade föreläsning i skolan av Per Eksell häromdagen. Han pratade en del om HD och röntgen. Helt ärligt blev jag helt paff när jag hörde vad han sa.
1. Vad man använder för sövningsmedel kan ha stor inverkan.
2. Ägare ber ofta om ett visst medel (kommer ej ihåg namnet på det) för att det ofta ger bättre resultat på höfterna, alltså A el. B. Det betyder ju också att det medlet är sämre om det ofta visar bättre resultat.
3. Han hade gjort ett test på sig själv där han undersökte sina röntgentolkningar. Han gjorde en tolkning på knappt 400 röntgenbilder. Han lade undan de ett år för att sedan ta fram bilderna och tolka dem igen. Han blev chockad över att han kunde ha så olika resultat på bilderna. Det var i princip ingen av bilderna som hade samma bedömning som gången innan, skalan låg på mellan 1-7 tror jag det var.
4. Det är vida stor skillnad på hur olika veterinärer tolkar bilder.
5. Om man en gång fått bedömningen ex. C på sin hunds höfter och sen vill röntga om till ett bättre resultat ger det oftast ingenting. Det som kan hända är typ att hunden får ett ännu sämre resultat. Har hunden rena höfter så brukar det alltså synas på första röntgen.