AD/HD röntgen

T

Tallbarr

Har kikat runt lite på ett annat forum och där läst att det ofta förekommer att hundarna röntgas om ifall resultatet inte är vad ägaren hoppats på... Vad tycker ni om det?

Sv: AD/HD röntgen

Det beror helt på¨omständigheterna, men rent krasst så är det ju så att avelshundar ska ha A el B och måste man röntga om så kan jag tycka att hunden faktiskt inte håller måttet för avel.

Ibland har man röntgat innan hunden var färdigväxt och fått omdömet "slappa leder". Sedan spelar det in vilket lugnande medel man använder och hur duktig den röntgande veterinären är.

Vet en som sa att hennes hund blev röngtad för tidigt och dåligt att det inte alls stämmer att hennes hane har C-höfter. Hon röngtade om när hunden blivit äldre och då hade han D, och denna hund avlar hon med... Skrämmande! :crazy:

*KL*

Vi hade föreläsning i skolan av Per Eksell häromdagen. Han pratade en del om HD och röntgen. Helt ärligt blev jag helt paff när jag hörde vad han sa.

1. Vad man använder för sövningsmedel kan ha stor inverkan.

2. Ägare ber ofta om ett visst medel (kommer ej ihåg namnet på det) för att det ofta ger bättre resultat på höfterna, alltså A el. B. Det betyder ju också att det medlet är sämre om det ofta visar bättre resultat.

3. Han hade gjort ett test på sig själv där han undersökte sina röntgentolkningar. Han gjorde en tolkning på knappt 400 röntgenbilder. Han lade undan de ett år för att sedan ta fram bilderna och tolka dem igen. Han blev chockad över att han kunde ha så olika resultat på bilderna. Det var i princip ingen av bilderna som hade samma bedömning som gången innan, skalan låg på mellan 1-7 tror jag det var.

4. Det är vida stor skillnad på hur olika veterinärer tolkar bilder.

5. Om man en gång fått bedömningen ex. C på sin hunds höfter och sen vill röntga om till ett bättre resultat ger det oftast ingenting. Det som kan hända är typ att hunden får ett ännu sämre resultat. Har hunden rena höfter så brukar det alltså synas på första röntgen.

Min hane röntgades första gången med resultat B-C. Vi var förvånade eftersom det hd-mässigt såg väldigt bra ut bakom honom. (Har fött upp rasen i 20 år och känner till hd-statusen på i princip samtliga hundar bakom)

När han röntgades första gången var det en väldigt ung kille som gjorde det och som inte brydde sig om att lägga honom i en vagga. Hunden var 18 månader och väldigt välmusklad så det borde inte ha varit för tidigt.

Åkte och röntgade om honom 1 år senare hos en annan veterinär (fick samma lugnande båda gångerna) Resultatet blev fritt (B/B) Samma veterinär hos SKK läste av båda gångerna.

Jag har alltid fått höra att det är värt att röntga om en C-höft.

Om min hane kommer gå i avel vet jag inte, det krävs mer än ett par fria höfter för att man ska använda en hund i avel tycker jag.

Liknande trådar

Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
975
Senast: igbest
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 263
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka