Äckliga små odjur

Sv: Äckliga små odjur

men usch blä :S låter som de där äckliga snabba djuret som ja hittade i en fågelunge som hade trillat ur boet :S

Fy vad äckliga djur jag har aldrig träffat på några hos mej i allafall och jag bor i mälardalen. Är mycket ute i skogen, rider och går med hundarna i skogen men har tack och lov aldrig stött på någon.

Ja visst e de äckliga!!!
Igår när jag var ute i skogen, red jag in i en hel svärm! Min lilla häst blev lätt hispig... fast kanske inte lika mycket som jag!
Fast som sagt, de är ju inte ett dugg farliga.

Älgflugor. usch, de är inte roliga. De smiter så långt ner i pälsen att man inte känner dem alls. Det gäller att få syn på dem innan de dyker ner.
Jag hade älgflugor på min häst förra året. Jag gick igenom henne noggrant med piggborsten varje dag för att kunna krafta upp de små gynnarna. När det blir kallt försvinner de.

ÄLGFLUGOR! Usch dom e skit äckliga, det finns massor av dom nu. de ser ut lite som en flygande spindel, festing tycker jag. de biter hästarna skit hårt, de kan bita människor med, det gör jätte ont!

/Pontiac

jag säger bara ett ord. ÄLGFLUGOR ! usch, jag hatar dom små kräken. de är så hemska. jag brukar gå på dom o spreja ner dom med sommarsprayet som jag har till min häst. och när dom inte kan flyga lr flytta på sig så mosar jag dom med hovkratsen :devil: jag vet, jag är hemsk. men om man hatar flugorna så gör man. :angel: jag fick en av dom i min tröja en gång och det var hemskt. min häst kollade på mej som om jag var dum i huvudet när jag sprang runt i stallet och försökte få bort det lilla odjuret. tillslut fick min kompis hjälpa mej. :crazy: så kan det vara när man bor i blekinge. hästarna är fulla med älgloppor hela sommaren :mad:

tack - nyttig information. Min häst ser lite maläten ut just nu - tänkte aldrig på att odjuren kunde skada pälsen också. Jag tror inte det finns några på honom nu - men han kliar sig efter betten og har som sagt nakna fläckar - då hade vi också extremt många flugor här i höst (västa Värmland).

i småland finns dom oxå bor ca 10 mil från motala/ mantorp och här går dom under namnet älgfluga eller hjortfluga. suger blod och är allmänt vidriga. tror även att det är dom som gör att älgarna tappar päls. men inte alls säker på det. flyger till värddjuret där dom sen tappar vingarna och kryper runt o suger blod. lika onödiga insekter som fästingarna.
som sagt hittar du nåt medel mot krypen så skriv så vi andra stackare kan få hjälp.:bump:

Usch och fy, de där är riktigt otrevliga. Svårt att hitta dem i pälsen, och jag har inte kommit på nåt medel som avskräcker em. BLÄ!!! *spysmiley*

Liknande trådar

E
Hästvård Idag stog jag å gosade med hästen min, som vanligt. Han brukar oftast vara lugn av sig men idag fick han tokspel vägrade stå stilla på...
2
Svar
25
· Visningar
3 678
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden