Äckliga små odjur

G

Gazzan

Idag när jag borstade min häst så vart hon plötsligt helgalen och jag fattade inte varför hon ville att jag skulle klia henne på halsen.
Och DÅ såg jag ett kryp jag inte sett förr..Ett grått litet djur, platt snabb som bara den.
Den försvann POFF in i pälsen och var nästintill omöjlig att hitta. Efter mkt om och med fick jag bort den och min häst vart sitt lugna ja igen..

Vad kan de vara för kryp?? såg ut som en blandning av fästing
LÄSKIGT var dt iaf:crazy:

Sv: Äckliga små odjur

låter som om du har träffat på en älgfluga.
små vidriga djur som gärna bosätter sig under svansen på hästar.. (och på andra ställen oxå för den delen)och kryper omkring och är allmänt äckliga. *burr*
svåra o ha ihjäl e de med..
men ofarliga (tror jag??).

Älgflugor/älgloppa osv. de ska visst kunna suga blod, men de gör mest skada iom att de krälar runt och orsakar lätt panik hos hästarna.

usch såna är äckliga, här kallar vi dom snespringare, hästarna blir som galna ju och när man själv får dom i håret :spysmilie:

Jo tack fick en själv i håret och fanskapet vägrar att försvinna.. jag fick till slut stälal mig i duschen och duscha ur den:crazy:

Finns det inga medel som håller dessa saker borta?? typ om det inte gillar flygmedel eller nått sånt!

*lutar mig bakåt och ler nööööööjt*
åååh vad det är skönt att vara norrlänning :banana: ;)

fy f*n vad har ni för vidriga odjur igentligen? :eek:

Låter som du har stött på en älglus...äckliga otrevliga bitande kryp!!! Svåra att fånga och kommer ibland i flock...hästarna drabbas hårt...men, dom kan inte fortplanta sig på annat än hjortdjur...klen tröst, jag vet:crazy:

hahaha ja någon fördel ska det väl vara att bo där uppe:D

Hmmm ska prova och smörja in hela hästen i skillingaryds salta OCH mig... eller så håller jag mig ifrån skogen tills snön kommer0)

men va äckligt! :crazy: har aldrig hört talas som älglus/loppa förut. hur stora är dom?

Hmmm ska prova och smörja in hela hästen i skillingaryds salta OCH mig... eller så håller jag mig ifrån skogen tills snön kommer0)

Ja...hittar du nåt som hjälper mot dessa kryp skriver du GENAST och berättar det...jag har inte hittat nåt än:cool:

Jo, de finns även i Norrland. Ta en promenad ut i skogen så får ni se...:( Överallt ska de vara o helst innanför kläderna.:mad:

Älgfluga kallar vi dom i Värmland. Suger blod och bits som bara den gör de. Switch håller iaf inte dem borta för det har jag provat.

Undrar ja om fästings medlet håller de borta..Stinker vitlök gör amn men hellre de än ha dessa äckliga saker på en

Liknande trådar

E
Hästvård Idag stog jag å gosade med hästen min, som vanligt. Han brukar oftast vara lugn av sig men idag fick han tokspel vägrade stå stilla på...
2
Svar
25
· Visningar
3 678
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden