Äckliga boxväggar

SofiaToscana

Trådstartare
Hej! Jag skulle behöva hjälp med tips på hur man ska göra rent äckliga, bajsiga boxväggar! Min häst bajsar ibland, på boxväggen vilket gör att det ser äckligt ut. Nu har det fastnat ordentligt och jag vill gärna ha tips på hur jag kan få bort det. Han spiller även betfor på väggarna så att det ser äckligt ut.
Väggarna är helt naturliga, dvs inget målat med målarfärg.
Går grönsåpa bra med ljummet vatten? Tänker att det inte bli så att träet ruttnar..

Skulle använda starkare medel än grönsåpa, samt högtryckstvätt eller ånga.

Med rätt medel är det borta på ett kick.

Med högtryckstvätt försvinner det mesta. Ett stall bör högtryckstvättas varje år och det tål även obehandlat trä.
Betforn bör du ta bort varje dag. Betfor jäser och slickar/biter hästen på gammal betfor kan han bli sjuk.

Högtryckstvätt. Det lättaste sättet att få bort sådant.
Jag brukar först spola alla väggar och gå över det värsta med en borste och såpa. Sedan högtryckstvättar jag allt i stallet som inte går att flytta på.... :D

Jag säger också högtryckstvätt. :) Helt överlägset smidigast och det finns att hyra om man inte har själv. Att stå med rotborste och skura... Det är *extremt* tidsödande och väldigt jobbigt för kroppen. Har gjort det i en box men då var det en mycket renlig häst. Skulle ALDRIG ställa mig och göra det i en helt nerbajsad box. Det skvätter duktigt så man får hästskit precis överallt. :D

Hej! Jag skulle behöva hjälp med tips på hur man ska göra rent äckliga, bajsiga boxväggar! Min häst bajsar ibland, på boxväggen vilket gör att det ser äckligt ut. Nu har det fastnat ordentligt och jag vill gärna ha tips på hur jag kan få bort det. Han spiller även betfor på väggarna så att det ser äckligt ut.
Väggarna är helt naturliga, dvs inget målat med målarfärg.
Går grönsåpa bra med ljummet vatten? Tänker att det inte bli så att träet ruttnar..
När jag skurade ut boxen i stallet där hästen står nu (träväggar runt om), använde jag en riktigt hård rotbroste, varmt vatten och såpa. Skrubbade jäklar där det värsta bajset satt. Sedan sköljde av med högtryckstvätten. Skiten bokstavligt rann av väggen, blev riktigt bra efteråt. :up:
Sen fick det torka. Detta var förvisso inför sommarbetet när stallet skulle va tomt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 986
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka