Äckelpäckel...

Dorro

Trådstartare
För tredje gången denna vecka har morgonprommenaden slutat med att hunden blivit skurad om nosen. Anledning? Nån äcklig människa har satt sig och skitit längs strandprommenaden. Hunden vet så väl att matte blir vansinnig men tydligen är det jättegott.... [kräksmiley]

Folk kan klaga på hundägare som inte plockar upp efter sina hundar, men att plocka upp efter sig själv... Okej om det är mitt i skogen, men efter ett vältraffikerat gångstråk i tätbebyggt område.

De kan väl börja ha hundpåsar med sig om det är ett sånt problem att hinna hem.

Sv: Äckelpäckel...

Kan inte annat än hålla med. Tyvärr är det jätteavnligt. Å äckligt. Men vad gör man om nöden inte har någon lag? Folk som inte rör på sig får ju rännskita om de råkar springa 2 km...

Urk, vet hur det är.
Lagotton har också "smaskat" sånt och labben rullat i det (bläääääää :eek: ).
Nästa gång gäller det att ha bättre minne än hunden, så man hinner koppla och locka bort från platsen innan det är för sent!

Min kompis hund är tokig i människoskit. Hon har sedan några veckor tillbaka börjat med "skvallerträning" på skiten och har inte längre problem med att hon äter.

Något att pröva kanske!? Det har ju inte fått henne att låta bli att springa fram ännu, men hon har i alla fall slutat att äta och trycka ner näsan i det. Troligen är det bara en tränings/tidsfråga innan det räcker med att hon på avstånd känner lukten av avföringen innan hon vänder.

Lycka till! Basjhundar är inte kul. :crazy:

skitäckligt..har ännu inte stött på liknande på våra promenader och hoppas jag slipper :mad:

Gud vad äckligt. Hoppas din hund slutar snart med det. Eller att människorna slutar att bajsa ute, det är ju facktis 2005.

GA, hör inte till tråden, men jag har hört det så mycket....vad är "skvallerträning"?

Istället för att hela tiden säga nej till hunden när den ser andra hundar, vilt eller människoskit så lär man in att det lönar sig att springa till matte och "skvallra" istället. Men då gäller det att ha en belöning som vinner över det andra roliga. Men det går nästan alltid att hitta.

Har lärt in det på mina vad gäller vilt. Har iof aldrig haft problem med att de går på vilt, förutom tiken som faktiskt började i samband med att vi började spår. Men hon har aldrig dragit iväg, men hon visar ett mkt större intresse än hon gjort tidigare och då tränade jag in skvallerträningen. Så nu springer hon till mig när hon får syn på vilt.

Jag lider verkligen med dig. Min förra hund var också förtjust i människoskit, först brukade hon äta det och sedan rullande hon sig i resterna *ryyyyys*. I sådana fall är man överlycklig över att ha trädgård samt vattenslang som kan kopplas till varmvatten - för in i badrummet hade jag inte velat ta in en hund full med människoskit....

Om det bara hängde på minnet... Det är olika platser varje gång. Tro mig, hon får inte chansen att gå till samma ställe två gånger.

Rullar sig gör hon inte i skit. Den ynnesten förbehåller hon döda djur... Tur att hon är söt oftast alltså.

Helt klart läge för att se om det går att skvallerträna. Tack för tipset GA!

Det var en hund här i malmö som for in i buskarna och var borta en stund. Ägaren kallade och kallade och till sist kom hunden. Luktade bajs om den. På kvällen några timmar senare blev hunden dödligt sjuk. Det var väldigt nära att den dog. Det visade sig att det var en människas bajs och en knarkares desutom som hunden ätit. Hunden överlevde med nöd och näppe.

GaurdianAngel skrev:
Istället för att hela tiden säga nej till hunden när den ser andra hundar, vilt eller människoskit så lär man in att det lönar sig att springa till matte och "skvallra" istället.

Det fungerade utmärkt på min kompis hund, som haft problem med utfall. Hon har provat det mesta - allt från skrämselmetoder, vattenspruta, knöla ihop hunden, vända om tvärt, avleda osv. Tills hon provade att använda klickern. I samma sekund som hunden spänner sig och ska till att göra utfallet klickar hon, vilket resulterat i en hund som vid varje "spänt" hundmöte tittar på matte och får godis/beröm/kel. Principen bör vara densamma som det du beskriver.

Nu fick jag en benämning på metoden också. :D

Ah, då gäller det bara att lagotton ska lära sig vad klickern betyder då :D ....allt annat lär hon sig fort, men inte klickern....

Jaså? Till och med min annars så omotiverade hund fattade det direkt! Jag behöver bara snegla på klickern så går han igång direkt och kör hela registret sitt-ligg-rulla-vinka-snurra runt-spela död... :D

Svår att tro på att så mkt skulle gå ut den vägen, låter mest som en skröna eller har du haft direktkontakt med hund/ägare ifråga?
PL

Nej det stod i tidningen och jag tvekar inte på att det har hänt. Hörde mycket snack om det eftersom det är en omtalad hundrastplats i malmö så det blev en hel del snack om händelsen. Ska se om jag kan hitta artikeln.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 773
Senast: Tualma
·
Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 169
Senast: snorp
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 951
Senast: Milosari
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka