Ack så stolt!

Chili

Trådstartare
Måste få berätta! Min lilla hund gör mig så stolt hela tiden. Han har aldrig tidigare fått följa med på ridturer, i början ville han alltid sticka efter vilt om han var lös. Visserligen kom han alltid tillbaka på något vis inom några minuter, men det är ju inte direkt en hund man vill ha med på ridturen...

Sen kunde han ju inte riktigt gå promenader, fast han var 1,5 år när vi köpte honom. Slet, drog, hetsade, blev stressad av kommandot Gå Fot. Outtröttlig är han ju också, så gott som.

Nu är han 5 år (redan :o) och kan gå fot både lös och kopplad. Han kan gå kopplad och kopplet är slakt. Kommer när man ropar, stannar och väntar på kommando. Han har inte sprungit efter viltspår på väldigt länge och uppför sig kanon hela tiden. Så idag fick han följa med på en ridtur. Och tro det eller ej men alla kommandon funkade även när jag satt på hästryggen :love:

Jag trodde knappt han skulle följa med hemifrån, men han följde med och verkade se det precis som en promenad. Lyssnade jättefint, sprang före eller bredvid oss utan problem :laugh: Och extra stolt blev jag att han klarade av att gå fot, hela tiden checkade han av upp mot mig och gick bredvid pålles framben. Han är lite, lite hästrädd så det var inte illa att han gick där så snällt!

Det blev precis som jag ville - hunden sköter sig själv, snarare hästen som är besvärlig. Så nu kan jag äntligen slå två flugor i en smäll :bump: STOLT!

7_36245173.jpg

2-3.jpg

Sv: Ack så stolt!

Grattis :)
Vad roligt att det funkar, du ger lite hopp till en som också väntar på att det ska funka att vara lös på prommisar utan att jaga vilt.

Vacker hund.

Jag känner igen det där väldigt väl! Förutom att min hund fortfarande inte kan gå i koppel.. :angel:

Grattis och bra kämpat! :)

Grattis!!!
Hoppas att jag kan uppnå samma sak med min lilla Spike så småning om. Han är bara 11 veckor änsålänge..Hundar tycker ju att det är så himla kul att raca med hästarna!!
Bra jobbat att du fått honom att sluta dra på vilt, det är ju nästan det svåraste man kan göra! :bow:

Underbart. Vad roligt!
Min hund har också mognat med tiden (haft samma problem som du haft med din) och det var ljuvligt när man vågade ta med henne på ridturen och allt fungerade!

Om han får syn på vilt vet jag inte vad han gör ;) Men viltspår låter han vara nu för tiden. Han sprang jättesnällt, mestadels framför hästen, idag :) Blev lite rädd första gången vi kom i galopp men andra gången ropade jag till honom så han skulle springa på lite, och det gjorde han men utan att sticka/rejsa.

Snarare hästen som ville rejsa, han var MYCKET busig ;)

Fö. så kan ja säga att Kenzo går mycket bättre utan koppel än med! Vet inte om han har dåliga minnen. Visserligen kan han gå utan att dra, men gå fot gör han mycket bättre utan koppel (det var effektivt när vi lärde om gå fot, utan koppel försvann stressen för honom).

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
612
Senast: YlvaG
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 235
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar