Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Är det någon som vet hur många tabletter och hur många gånger per dag man ska ge acetylcystein till häst? Fick höra att man kan ge hästen acetylcystein i brustablettform som eg är till människa.
Jag tycker att själva effekten av medicinen är hemsk.
slem blir till lättflytande o ohyggligt svårt att hosta upp- åker bara upp o ner- retar.
Hästarna har dessutom mkt längre hals, så det borde vara skitsvårt.
Har förresten inte sett ngn hosthäst hosta upp slem. Bara de med långt gången lunginflammation- där det kommit upp litervis med vätska
vill tillägga att jag bara spånar efter mina egna erfarenheter.
Jag vet en som gav det till sin gamla häst som hade problem med luftvägarna. Jag tror det var på veterinärs inrådan men jag är inte helt säker det är några år sedan nu. I alla fall gav hon sin häst tio tabletter om dagen ihop med betfor. Men jag skulle nog höra med veterinär först.
Man kan ju ge Fabrol som vet skriver ut, men sedan ska det gå att ge vanlig humanmedicin istället. Samma sak sägs det. Men innebär det då att man måste hundrafaldiga dosen?
Som sagt - vill bara veta om det är sant att man kan ge humanvarianten ist.
Har sett hästar som både fnyst och hostat upp slem både med och utan Fabrol och eller Acetylcystein då de haft en akut luftvägspåverkan. Så så lättflytande blir det inte på alla så det bara åker upp och ner.
Har även träffat på hosthästar som svarat bra på Acetylcystein och som blivit hostfria. Har haft två allergiker som fått detta av veterinären, den ena för behandling och den andra i förebyggande syfte med mycket bra resultat.
Doseringen och antal medicingånger per dag var lite olika.
Hästnyheter Å andra sidan måste de ju kolla starthistoriken om man ska kunna stoppa den här typen av stolpskott, eftersom de inte verkar ha eget förnuft
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.