Acetylcystein dosering?

Iddefixen

Trådstartare
Är det någon som vet hur många tabletter och hur många gånger per dag man ska ge acetylcystein till häst? Fick höra att man kan ge hästen acetylcystein i brustablettform som eg är till människa.

Sv: Acetylcystein dosering?

Är detta ngt som ngn vet. rekommenderat?

Jag tycker att själva effekten av medicinen är hemsk.
slem blir till lättflytande o ohyggligt svårt att hosta upp- åker bara upp o ner- retar.

Hästarna har dessutom mkt längre hals, så det borde vara skitsvårt.
Har förresten inte sett ngn hosthäst hosta upp slem. Bara de med långt gången lunginflammation- där det kommit upp litervis med vätska:eek:

vill tillägga att jag bara spånar efter mina egna erfarenheter.:angel:

Jag vet en som gav det till sin gamla häst som hade problem med luftvägarna. Jag tror det var på veterinärs inrådan men jag är inte helt säker det är några år sedan nu. I alla fall gav hon sin häst tio tabletter om dagen ihop med betfor. Men jag skulle nog höra med veterinär först.

Är bara nyfiken på dosering.

Man kan ju ge Fabrol som vet skriver ut, men sedan ska det gå att ge vanlig humanmedicin istället. Samma sak sägs det. Men innebär det då att man måste hundrafaldiga dosen?

Som sagt - vill bara veta om det är sant att man kan ge humanvarianten ist.

Har sett hästar som både fnyst och hostat upp slem både med och utan Fabrol och eller Acetylcystein då de haft en akut luftvägspåverkan. Så så lättflytande blir det inte på alla så det bara åker upp och ner.

Har även träffat på hosthästar som svarat bra på Acetylcystein och som blivit hostfria. Har haft två allergiker som fått detta av veterinären, den ena för behandling och den andra i förebyggande syfte med mycket bra resultat.
Doseringen och antal medicingånger per dag var lite olika.

Så vitt jag vet så är väl acetylcystein i alla dess former receptbelagt? Och då ska du ju få en dosering på receptet från veterinären.

Min häst (550 kg) får acetylcystein när hans hostbesvär märks, ca två veckor sen är problemen borta.

Han får 5-6 tabletter 2 ggr per dag (vet. har ordinerat lite olika, tror det är 1 tabl per 100 kg 2 ggr per dag).

Peter-Stämmer det att man ger 1 tablett (av 200 mg varianten) per 100 kg, 2 ggr dagligen?

Tack alla för era svar :bow:

Jag fick på ATG kliniken till min häst med slem i luftvägarna. Doseringen var 6 tabletter 2-3 ggr per dag. Hjälpte jättebra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård