Acetondoftande hösilage

Saigon

Trådstartare
Pga att vår vanliga leverantör fick så liten mängd i år kommer vi vara tvungna att även köpa in hösilage från annat håll.

Igår var jag och hämtade en provbal från ett parti som vi funderar på. Men den luktar nästan lite stickande, typ aceton. Har ni råkat ut för det någon gång? Är det "normalt" eller är balen dålig? Den ser inte dålig ut men det kan den ju vara i alla fall. Plasten var hel också så det beror inte på det.

Sv: Acetondoftande hösilage

Hösilage ska lukta friskt och gott.
Alla "bidofter" är dåliga, har jag fått lära mig.

Saken är den att det var så länge sedan vi hade något doftande ensilage att jag nästan glömt bort hur det luktar. Vårt vanliga är så torrt och grönt att det enbart luktar som hö. Det här är ensilerat och gult till färgen. Så det luktar "även" vanligt ensilage men med en skarpare doft än vad jag kan minnas att jag tidigare känt. Så jag tycker egentligen inte att det luktar illa på något sätt utan bara så väldigt skarpt.

Fast känner du en acetondoft så är den inte frisk.
Det kan vara en enstaka bal som doftar så - jag har träffat på det från mina tidigare leverantörer, som jag numera inte köper av... Men om en bal doftar så är nog risken större att flera balar kommer vara defekta. Jag har fått många balar med mögel och/eller acetondoft från dessa tidigare leverantörer, som jag inte haft hos den senare.

Ja, det är ju just det man funderar på då, om det är en enstaka bal eller om samtliga/fler luktar så. Det är svårt när man behöver byta leverantör... :(

Nej, illa ska det inte lukta.
Det är skillnad på att lukta starkt av hösilage (hur man nu beskriver den lukten) och att lukta illa.
Luktar det aceton skulle inte jag vilja fodra med det.

Jag kan inte så mkt om detta. Men min omedelbara tanke är att om det luktar som aceton (behöver ju inte vara just aceton) så har det hänt ngt som har stört den normala processen i balen. Det verkar därför inte vara ngt trevligt att ge till hästarna.

Nej då, det är ingen som ska behöva äta av det.

Luktade däremot på det nu igen när balen varit öppen ett par timmar och då var lukten försvunnen. Tyvärr var det ingen mer än jag som hann lukta på den så jag kunde inte få det bekräftat om det var fler som tyckte att den luktade aceton eller bara "starkt".

Hur som helst så ska jag och kolla på silage hos fler leverantörer nu i helgen. Som tur är har jag några att välja på.

Jag var mest nyfiken på om fler varit med om fenomenet och kunde ha en teori om vad som var fel. För frågan är ju om alla balarna är sådan eller om jag lyckades få en enstaka dålig. Eller så kanske det helt enkelt finns vissa sorter som luktar så starkt? Men Ameo verkar ju iaf ha råkat ut för samma. Men jag kommer troligen avskriva den här leverantören i och med att jag har fler att välja på. Känns inte roligt att starta med en dålig bal. :(

Om lukten var försvunnen så är det nog mkt möjligt att det var aceton eller ngt liknande för det avdunstar ju mkt snabbt. Jag föstår hur du menar. Vi har köpt jättefint ensilage i flera år från samma ställe. Jag vet att innan dess hade vi ett ngn bal som luktade konstigt men det minns jag knappt.
I år fick "vår" ensilagebonde inte in tillräckligt så jag har beställt av en annan. Det känns lite oroligt. Det är klart att en kan vara dålig men man vet ju aldrig.

Det var mest troligt aceton du kände, man kan få acetonjäsning i silage. Det är jäst som producerar något som heter något fint. Så även om det inte är farligt, så tyder det på att det gått lite snett i balen.

Jag har haft ett par balar genom åren som luktat aceton, har slängt dem för säkerhets skull. Och har kunnat vara så på bara en på en hel årsleverans.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka