Acacio vs last liberty

Lintrollet

Trådstartare
Jag upplever dessa två hingstar som ganska lika. Jag har bara träffat Acacio. Men dom är högställda, lätta, hoppar bra och lika i färgen..... Eller har jag helt missuppfattat det hela. Jag vill gärna höra andras reflektioner.
Är dom lika?
Vad får dom för avkommor?
Några gemensamma drag?
Vilka ston tror ni dom passar på?

Sv: Acacio vs last liberty

Har sett en del avkommor till dom båda hingstarna, passar nog på ganska lika ston. Båda lämnar lite mindre, Acacio mindre än LL, hyffsade gångarter, trevlig typ och mkt hopp. Acacios avkommor är oftast bruna utan tecken. LL har jag sett svarta & bruna avkommor till.

Vi har en LL i stallet som är brun med bläs, rejäl modell, men alla delar på plats, bed. 8 på typ, mkt bärig & bra galopp 8 och hoppdiplom 8-8, tävlat 120 cm som 5-åring. Mamman är e.Robin Z.
Vi har även en Acacio, den är av mkt god typ med mkt fina rörelser, även traven. Mamman är ett fullblod.

I alla fall Last Liberty är underskattad i mina ögon. Båda hingstarna kommer dock från väldigt förärvningssäkra möderne, både verkar typa sina avkommor, lämna hyfsade gångarter och mkt hoppkapacitet.

Jag vet eg inte så mkt personligen om Acacio, men stammen tilltalar mig mycket. Last Liberty har jag dock sett mycket av och han har flera avkommor i svår klass i hoppning i Tyskland, och här ligger han väldigt högt i blup och har så gott som alltid avkommor i championaten.

Jag skulle inte använda dem på riktigt små ston, annars passar de nog på det mesta!

Last Liberty har jag dålig koll på men Acacio har jag faktiskt ridit lite när han var fyra. När han var yngre var han betydligt lättare och snyggare än vad han är nu. Han har fått väldigt mycket hingstkaraktär med åren. Själv var han supertrevlig, lätt och otroligt ridbar. Jag red honom i princip bara i skogen och han var alltid lika snäll och trevlig:).

Har ridit en avkomma och hon var typiskt brun med ett vackert huvud som Acacio lämnar. Hon rörde sig jättefint med plus för traven. Mamman var e Pontus och hon var betydligt lättare än sin mor. Dessvärre skadade hon sig i hagen med pålagringar på SI-leden som följd så hon togs bort som femåring (vilket gjorde mig lite putt eftersom hon kommer ur ett fantastiskt möderne där mamman gick msv d, h och ft, hon har även lämnat två avkommor i msv h och en sonson som hoppade 9-10 på treårs och nu går 1.40).

Jag gillar Acacio och har sett andra avkommor som ser mycket trevliga ut!

Tack för all intressant info. Det är ovärderligt vad mycket man kan få veta här på Buke. Jag vill gärna höra mer.

Om du söker på Last Liberty så finns det en gammal tråd med mkt info och bilder på avkommor!

Har haft 2 LL genom åren, med Stanford-Musketör resp Leuthen-Cortez på mödernet. Båda är väldigt lika till utseende och temperament, ca 170 cm, väldigt fina i typen och dessutom rört sig väldigt trevligt. 5 åringen jag har nu har riktigt stor kapacitet, super ridbarhet och balans trots sina 173 cm och är liksom storebror en "gosenalle" att ha att göra med. Håller med Cyllene om att LL nog är underskattad.

Det var trevligt att höra.
Jag planerar att betäcka med LAST LIBERTY.
På ett sto med stammen E: Carland EE: Contender
U: Vienna UE: Aerline H UU: Valencia UUE: Stanford.
Så Stanford finns i den här kombinationen också.
Vad tror ni alla kloka om det här?
Stoet är stort, snäll och har stora ledgångar. Rör sig trevligt.
Hon löshoppar lätt och okomplicerat.

Det var trevligt att höra.
Jag planerar att betäcka med LAST LIBERTY.
På ett sto med stammen E: Carland EE: Contender
U: Vienna UE: Aerline H UU: Valencia UUE: Stanford.
Så Stanford finns i den här kombinationen också.
Vad tror ni alla kloka om det här?
Stoet är stort, snäll och har stora ledgångar. Rör sig trevligt.
Hon löshoppar lätt och okomplicerat.

Jag har ju en åring här hemma e Last Liberty ue Master uue Stanford. Calisse HSS. Snygg modell, känslig och rätt tuff i hagen mot de andra. Detta kan ju bero på att mamman är ett riktigt ledarsto.
Hon fick på fölmönstring 8 på allt utom traven där hon fick 6 ( travade 2 steg på hela visningen, kan ju bero lite på det iallafall även om traven nog är hennes sämsta gångart) Vi har en stenmur i hagen som löper i mitten, två gånger har vi sett henne flyga över den när hon tagit sina galopprundar o hamnat på "fel" sida. Denna är ca 1 m hög o minst lika bred. Vig som en katt är hon, det ska bli kul att se vad det blir av den lilla damen. Nu har jag en nytagen bild på jobbdatorn, jag kan lägga ut den på måndag i tråden.

Kan nog bli bra för Dig med Last Liberty :)

Nej det hade hon "glömt" att nämna för mig.
Typiskt vimsiga Ylva.....
Vad roligt. Jag hörde att du fick träffa Valencias förstfödda också. Vad tyckte du om Vienna?

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 542
Senast: IngelaH
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 929
Senast: Jamtland
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 287
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 438
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka