Acacio 948

M

Muffe

Hej
Är det någon som har avkommor efter Acacio och som vill dela med sig av både bilder och lite erfarenheter. Hur är de i psyket, tidigt/sent utvecklade, extriör mm. Har ni någon bild vore det självklart jättekul! Funderar på honom som hingst till ett av våra ston.

Sv: Acacio 948

Mitt sto fick ett hingstföl e. Acacio i våras. Nu var det hennes första föl, så jag har inga tidigare avkommor från henne att jämföra med, men han är av ganska lätt modell jämfört med stoet själv. Jag har träffat andra äldre avkommor e. Acacio och valde honom då de är relativt lätta i typen med både bra gångarter och god hoppförmåga samt ett mycket trevligt temperament. Min avkomma har också ett gott temperament, han är nu såld och de nya ägarna har ringt och berättat att de tycker att han är mycket trevlig att ha att göra med. Här finns lite bilder på honom http://www.dropshots.com/day.php?userid=91022&cdate=20060808&ctime=070950

Jag vet att det skrivits en del om hans avkommor, prova sök på namnet så hittar du garanterat info. Jag vill minnas att åsikterna (som vanligt ;) ) gick i helt olika riktningar.
Ulrika

De Acacio avkommer som jag har träffat är väldigt snygga, rör sig trevligt och har gåd ridbarhet. Dock är de ganska sent färdiga i både kropp och psyke... De har heller inte heller haft fantastisk hoppteknik vilket varit en besvikelse!! De är inte släkt med varandra i övrigt.

Jag vet att många avkommor här i Mälardalen fått dubbeldiplom på tre-års test. Jag tycker att det är en mkt trevlig hingst med bra modell och jag väntar själv föl efter honom i maj. Han fick visst bara 6 ston i år, lite konstigt tycker jag.

Min sköthäst (E: Cortez - Ismir) fick föl efter acacio förra året, ett sto. Hon var jättevacker, med ett ädelt huvud och härligt temprament. Hon ville alltid vara med om något hände, "klappa på mig, gosa med mig". Dom som köpte henne har hört av sig flera gånger och berättat vilken fin häst hon är och att dom är så nöjda med henne! Epona heter hon för övrigt, jag döpte henne ;)

Cattis, som stoet heter, ska föla med acacio även i år. *längtar*:love:

Har en tvååring i stallet också, efter accaio. En valack, en riktigt stor en! Han är lite grövre i typen, men det är hans mamma också så... han har även han ett underbart psyke och är inte rädd för någonting. Även hans mamma ska få föl efter acacio i år.

Min Acacio avkomma gick klass ett på fölvisning med goda vitsord.Hon rörde sig bra i alla gångarter .Var ganska stor men mycket elegant och ädel med en bra halsansättning och korrekta ben.Såldes som ettåring men har startat LC som fyraåring med noll fel alla gångerna.Supertemprament.

Hej! Jag är ny här men blev lite sugen på att berätta om mitt sto efter Acacio.
Hon är född -01 och har Landlord som morfar. En bestämd dam men som har varit väldigt snäll under hela inridingen. Köpte henne som treåring och red in henne sent samma höst,mest skogsriden, inte tävlad bara visad på kvaliteten. Där fick hon goda vitsord på löshoppningen 7-teknik förmåga och 8- temprament och allmänt intryck.
Kanske lite sämre på ridningen där det blev 7or rätt igenom/återkommer

Väcker liv i en gammal tråd...:angel:

Börjar bli lite smått irriterad här, finns det någon som skulle kunna hjälpa mig att hitta en exteriörbild på Acacio, uppställd - tagen från sidan!?

Man kan ju börja undra varför det finns sådana bilder på ALLA ANDRA:smirk: hingstar... men inte på honom.

Hittade en nyss, men den var såååå liiiten och det gick inte att klicka på den alls...

Väldigt tacksam för svar :bow:

//Sandra och Tuva.

Har en fyraåring e. Acacio - Laurin som är väldigt bra på alla sätt. Snygg, ridbar, tre bra bra gångarter och en mycket bra hoppteknik. På treårstestet var hon trött och gjorde inte sig själv rättvisa ändå fick hon 46 på som gångartstalang. Hon är en bit över 170, men enligt BLUP-index så lämnar Acacio ganska litet.
http://www.blup.se/horses/167665-acordancia-loca-swb

Har ett 3 årigt sto e. Acacio - Rocky 770.
Kan se att det mesta som är skrivet här stämmer även på min häst, hon är en mycket trevlig individ. Trevligt temperament, med på allt, inkörning har gått mycket bra, inridning påbörjad, oxå utan problem.
Jag upplever henne som nyfiken, tuff och orädd.
Löshoppar med bra teknik.
Det enda negativa är storleken, idag 155 cm, blir 3 år till midsommar, exteriört är hon högrest, kort rygg och kort hals, blir nog åt det något grövre hållet, mamma är ingen fbl typ direkt.... ;)
Hon ser inte "färdig" ut i kroppen så jag hoppas att hon är något sen i utvecklingen som någon annan skrivit om Acacios avkommor och att hon klämmer i med några cm till!
Men i det stora hela en mycket trevlig häst, ångrar inte mitt hingstval!
Kan lägga in bild lite senare....
På avataren är hon aldelles nykläckt! :love:

Jag har ett fyraårigt sto, Dalwhinnie efter Acacio och undan Glen Garioch xx som är fullständigt underbart. Hon är väldigt mogen och uppträder inte alls som en fyraåring. Orädd och gör alltid sitt bästa. Ingen som träffar henne tror att hon är bara fyra. Hon hoppar bra, och hoppar allt. För några veckor sedan var det stora tävlingar där hon står, och när de var klara sänkte vi några tävlingshinder och provade. Hon hoppade allt jag styrde på, allt från vattenmattor till murar, utan att tveka. Hon hade ganska dålig trav när vi köpte henne, men den är så mycket bättre nu. Det är den mest underbara häst jag någonsin träffat.

*Väcker en gammal tråd*

Jag har en 11-åring e. Acacio. Mamman är ett Irländskt sto som gått svår hoppning, EM-ponny (connemara) på pappans sida och draghäst på mödernet. En rätt rejäl mamma alltså vilket han nedärvt till viss del.
Han är 165 cm, väldigt högrest. Ser lite ponnyaktig ut och är väl lite grövre i modellen.

Har gått 140-hoppning och hoppar det mesta. Traven är inte alls kul men det kompenserar han med en helt fantastisk galopp! Strålande hoppteknik.

Väldigt pigg, ganska het men alltid snäll. Fantastisk utstrålning & personlighet, har en jäkla massa idéer för sig! Är som en stor ponny men det kommer väl inte från pappan antar jag.

Har tillsammans med uppfödaren träffat den domaren som bedömde Acacio i Sverige och han undrade varför hon tagit ett föl efter honom. Hon svarade varför och han berättade vad han skrivit som omdöme om hingsten... "Inget mer att önska"

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 980
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21