Absolut proteinbehov till unghäst?

C

cafu

Har sökt i gamla trådar för att hitta svar på min fråga, men utan framgång...

Det skrivs mycket om lämplig kvot protein till unghästar, men vad är det absoluta behovet? Jag vill alltså veta hur mycket grovfoder jag bör ge (i ts) för att uppfylla det totala proteinbehovet för min häst (proteininnehållet per kg/foder samt ts är alltså känt).

Tacksam för svar!

Sv: Absolut proteinbehov till unghäst?

Förstår nog inte riktigt vad du menar med din fråga men svarar som jag tror... Det absoluta behovet av protein beror på hur mycket Mj du petar i din unghäst och förstås på hur gammal den är.

Kan ta ett exempel för att visa. 10 månaders unghingst på lösdrift med låg tillväxttakt och med en beräknad vuxenvikt på 500 kg. Rekommenderad kvot är då 8,5 dvs Mj*8,5. Vi säger att pållen behöver ha 65 Mj i grundenergibehov, tillägg 10% för kön, tillägg 10% till för lösdrift totalt 78 Mj. 78*8,5 blir då 663 gr smbrp.

Hur mycket av ditt grovfoder du ska ge för att du ska uppfylla detta beror ju på vad ditt grovfoder innehåller. Ska vi ta ett exempel på det också? Kan ta mitt eget hö som exempelhö, det innehåller 8 Mj och 65 smbrp. 663/65 = 10,2 kg hö men vad blir då Mj? Svar: 81,6 Mj Hmmm då blir kvoten lägre än den rekommenderade... Nu räcker som du ser siffror inte till utan man måste se och känna på hästen. Klarar den sig på lägre kvot? Lägre Mj? Eller krävs det högre kvot och Mj?

Blev du något klokare på mitt svamliga inlägg?
//marti

Jo, det jag var ute efter var om det fanns några allmänna rekommendationer på hur mycket protein en unghäst behöver. Du skriver: "Rekommenderad kvot är då 8,5" samt "Vi säger att pållen behöver ha 65 Mj i grundenergibehov, tillägg 10% för kön, tillägg 10% till för lösdrift totalt 78 Mj.". Var får du dessa siffror ifrån?

marti130 skrev:
Förstår nog inte riktigt vad du menar med din fråga men svarar som jag tror... Det absoluta behovet av protein beror på hur mycket Mj du petar i din unghäst och förstås på hur gammal den är.

Kan ta ett exempel för att visa. 10 månaders unghingst på lösdrift med låg tillväxttakt och med en beräknad vuxenvikt på 500 kg. Rekommenderad kvot är då 8,5 dvs Mj*8,5. Vi säger att pållen behöver ha 65 Mj i grundenergibehov, tillägg 10% för kön, tillägg 10% till för lösdrift totalt 78 Mj. 78*8,5 blir då 663 gr smbrp.

Hur mycket av ditt grovfoder du ska ge för att du ska uppfylla detta beror ju på vad ditt grovfoder innehåller. Ska vi ta ett exempel på det också? Kan ta mitt eget hö som exempelhö, det innehåller 8 Mj och 65 smbrp. 663/65 = 10,2 kg hö men vad blir då Mj? Svar: 81,6 Mj Hmmm då blir kvoten lägre än den rekommenderade... Nu räcker som du ser siffror inte till utan man måste se och känna på hästen. Klarar den sig på lägre kvot? Lägre Mj? Eller krävs det högre kvot och Mj?

Blev du något klokare på mitt svamliga inlägg?
//marti

Siffrorna kommer från tabeller som finns över "normalhästens" behov. Finns bl.a. i Hästen Foder och Näringsbehov av C. Planck mfl. Annars finns samma tabeller i olika foderstatsberäkningsprogram på nätet.

Allmänna rekommendationerna är ju att du ska ge X gånger det antal MJ du ger. Ju mer energi din häst behöver, destå mer protein krävs det.

Hur mycket MJ och gSRP innehåller ditt grovfoder då? Vad blir kvoten där? Om du har hög kvot så kanske du täcker proteinbehovet snabbt, men energin hänger inte med, då kommer hästen tappa hull. Eller så har du lite lågt protein, och då kommer hästen bli fet om du bara ska täcka proteinbehovet med grovfoder.

:confused:

Kollade t ex på SLU:s sidor, där stod inget om något absolut proteinbehov, inte heller i någon av de artiklar jag läst i ämnet. Skicka gärna länk om du har! Blir så otroligt frustrerad av att inte kunna hitta denna info någonstans!!!!

Tycker det är lite missvisande nör man bara talar om gsmrp/foder, det gör ju en viss skillnad om man ger hästen 2 eller 20 kg (för att ta ett rent hypotetiskt räkneexempel) ???

Madick skrev:
Siffrorna kommer från tabeller som finns över "normalhästens" behov. Finns bl.a. i Hästen Foder och Näringsbehov av C. Planck mfl. Annars finns samma tabeller i olika foderstatsberäkningsprogram på nätet.

Allmänna rekommendationerna är ju att du ska ge X gånger det antal MJ du ger. Ju mer energi din häst behöver, destå mer protein krävs det.

Mitt hösilage har 63 % ts, ca 6 MJ samt ca 50 gsmrp/kg foder.

Men det är ju inte det intressanta, nästa år kanske man har ett annat grovfoder med andra värden, man vill ju veta hur stort behovet är i MJ och protein för att kunna räkna på vilket grovfoder som helst.

Madick skrev:
Hur mycket MJ och gSRP innehåller ditt grovfoder då? Vad blir kvoten där? Om du har hög kvot så kanske du täcker proteinbehovet snabbt, men energin hänger inte med, då kommer hästen tappa hull. Eller så har du lite lågt protein, och då kommer hästen bli fet om du bara ska täcka proteinbehovet med grovfoder.

Irriterar mig också på att många texter är mer av en forskningsrapport än en handfast rekommendation, det är ofta en genomgång av variationen av t ex protein på olika vallar olika år. OK, säkert intressant ur ett forskningsperspektiv, men hur hjälper det den genomsnittlige hästägaren om man inte har en aning om vilket värde som är det bästa?

Och vad är behovet av energi för min häst? Det skulle jag också vilja få mer info om. Visst, jag kan skriva in mina värden i ett foderstatprogram och få svar, men jag vill ju veta själv...

Mitt hösilage har 63 % ts, ca 6 MJ samt ca 50 gsmrp/kg foder.
I år har du utmärkta värden, en kvot på 8,3. Så du behöver inte fundera på proteinet utan ge så du hittar rätt nivå på energibehovet på just din häst. Visst kan man följa tabeller, men ofta får man justera per individ ändå. Den enda som kan säga exakt vad din häst behöver är DU.

Använd det här grovfodret och se var ni landar på för lagom kilomängd. När du hittat lagom mängd där hästen håller hullet lagom så har du hittat rätt MJ. Då vet du ju till nästa år vilket behov din häst har och kan räkna på det nya grovfodret.

Det finns inget absolut proteinbehov, utan det hänger ihop med individen. Om du har en häst med hög förbrukning av energi så ökar också behovet av protein, det är där du har hjälp av kvoten.

Så du börjar lite i fel ände. Hitta rätt energinivå för din häst och räkna ut proteinbehovet efter det.

Oavsett vilka tabeller du hittar och följer så är det ändå din häst som bestämmer, och det kan vi inte avgöra här på ett internetforum, eller genom nån bok, utan ditt öga och känsla måste vara med och avgöra. Det är i år du listar ut var din häst hamnar i "förbrukning", sen har du ju facit! Fast proteinbehovet minskar när hästen blir några år, och efter drygt 3 år räknas hästen som vuxen och behovet ligger normalt på 6 i kvot.

cafu skrev:
Och vad är behovet av energi för min häst? Det skulle jag också vilja få mer info om. Visst, jag kan skriva in mina värden i ett foderstatprogram och få svar, men jag vill ju veta själv...

Det finns en formel att räkna efter, dock kan jag den inte i huvudet, men om du söker här i foderforumet hittar du den säkert! Jag har hållit på med foderstater så många år och på så olika hästar att jag mer kör på känn efter erfarenhet, men då såklart på hästar jag ser på riktigt.

cafu skrev:

Vad behovet på MJ och protein är för din häst kan ju ingen annan svara på en hästen själv..

Genom att räkna ut en grund eller ta behovet som ett program säger och så ge det och sedan kolla hur hästen tar sig eller inte och sedan jämföra det med dina siffror du har så kan du får fram vad exakt din häst behöver just nu eller som en grund till nästa år. Men det där är ju föränderligt från år till år lite också.

Tittar jag på min egna häst så har han ett MJ-behov på ca 80 och ett protein-behov på ca 400 det blir en kvot på 5, vilket ju inte går hand i hand med boken, men är utmärkt IRL för den hästen (han står på mycket mer än tabellhästen). Vet du bara vad du ahr för värden så testa dig fram genom att räkna var för sig istället för att räkna kvotmässigt är mitt förslag till dig.

Till alla: tack för svar!

Anledningen till min fråga är för att jag tycker att min häst inte växer.

Hon föll ur på betet i somras men hämtade sig snabbt efter att jag hämtade hem henne så hon fick gå hemma på bete där jag hade koll på henne, började snabbt också stödfodra med kornkross och med det hösilage jag har nu. Tycker att hon sett fin ut i hullet ända sedan dess, men som sagt - vuxit dåligt. Hon blir 2 i juni.

Att en häst får tillräckligt med energi kan man ju delvis se, men hur vet man om den får tillräckligt med protein för att växa???

OK, nu tror jag att jag börjar fatta!

Man fodrar alltså så att man ser att hästen håller hullet och har man bara rätt kvot mellan protein och energi så behöver man inte bekymra sig! Men om man har ett grovfoder med sämre kvot? Då får man alltså de till att täcka det resterande proteinbehovet med något annat.

Det låter ju rätt enkelt...hade inte riktigt förstått själva grunderna i det hela, dvs hur man ska börja räkna för att hamna rätt.....TACK!

Dessutom såg jag faktiskt nu i efterhand att foderstatprogrammet jag använt visst räknade ut det totala proteinbehovet för just min häst...:o

Madick skrev:
I år har du utmärkta värden, en kvot på 8,3. Så du behöver inte fundera på proteinet utan ge så du hittar rätt nivå på energibehovet på just din häst. Visst kan man följa tabeller, men ofta får man justera per individ ändå. Den enda som kan säga exakt vad din häst behöver är DU.

Använd det här grovfodret och se var ni landar på för lagom kilomängd. När du hittat lagom mängd där hästen håller hullet lagom så har du hittat rätt MJ. Då vet du ju till nästa år vilket behov din häst har och kan räkna på det nya grovfodret.

Det finns inget absolut proteinbehov, utan det hänger ihop med individen. Om du har en häst med hög förbrukning av energi så ökar också behovet av protein, det är där du har hjälp av kvoten.

Så du börjar lite i fel ände. Hitta rätt energinivå för din häst och räkna ut proteinbehovet efter det.

Vad bra att du fick en aha-upplevelse i grunderna bakom foderstater! Mitt inlägg var ett rent EXEMPEL på vad en unghäst kan behöva i Mj och protein, alltså ingen verklig häst. Som Madick mycket riktigt skrev så kommer de värden jag tog direkt från de s.k. tabellvärdena, vilket är det man lättast kan använda då man inte vet vad hästen behöver. Slarvigt av mig att inte skriva det... Men de värdena är bara en UTGÅNGSPUNKT för vidare "forskning" med den egna hästens foderstat.

Ett både enkelt och billigt hjälpmedel är "Utfodringsrekommendationer för häst" som ges ut av SLU. Finns att beställa på publikation@service.slu.se. Den kostar ca 140 kr och är mycket bra som en första hjälp in i foderstaternas underbara värld...

De formler som finns för att räkna ut underhåll+behov för unghäst har ju använts för att skapa tabellerna, men tabellerna har bara jämna 100 kg:s intervall.

Många hästar växer ju i intervaller så jag tror nog att din pålle kommer att få ett ryck till våren/sommaren och skjuta iväg igen.
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka