Abortvirus!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare javill
  • Startdatum Startdatum
J

javill

HJÄLP! Jag behöver tips och råd från er vana avlare. Det är så här att mitt sto står på Helsingborgs djursjukhus nu för en hälta som visade sig bero på en knuta som satt på bäckenbotten (det finns en tråd om det under hästvård). Vi kom dit i onsdags i förra veckan, i söndags ringde en vet, därifrån och sa att hon fått ganska hög feber (40) och varit dålig under lördagen och att hon blivit flyttad till isolering. Hon var på söndagen bättre och de trodde att det berodde på ett virus som hon troligen fått där.

Mitt sto är inte dräktigt (resorberade :cry: ) men, jag har ett sto hemma som är dräktigt och beräknad att föla i maj/juni. Detta stoet är inte mitt så jag vill ju -verkligen- extra mycket att inget ska hända henne. Frågade vet, igår om det kunde vara abortvirus. Han trodde inte det men, vågade inte utesluta det. Symptomen kunde tyda på abortvirus. :eek: :crazy:

Vad ska jag göra? Imorgon ska jag prata med vet, igen så får jag veta hur det går med knutan. Vet inte när jag får hämta hem henne. Kanske redan imorgon?

Sv: Abortvirus!

Jag hade inte tagit hem stoet till det dräktiga stoet där hemma, finns det ingenstans du kan sätta henne i "karantän" i 3 veckor innan du tar hem henne ? Är alltid livrädd när jag måste ta in någon av hästarna på klinik just att få med sig skit hem, har tyvärr hört om många som varit drabbade av liknande. Och i och med att hon har visat symtom som mkt väl kan vara abortvirus och att du har ett dräktigt sto hemma hade jag ALDRIG tagit hem henne där.
Har själv fördelen att ha mer än ett stall här hemma varav ett som inte används när en av hästarna stått på klinik för operation satte jag den tillsammans med mitt gamla fullblod (fd galoppör som verkar vara immun mot de flesta sjukdomar) i det stallet och sedan fick de gå i paddocken på baksidan under de 3 veckorna tills jag var säker på att inte ha fått med smitta hem. Tänk dock på att du inte får använda samma kläder vid kontakt med de olika hästarna och tvätta hander och dylikt mkt noga.

Be att de tar blodprover som ev kan ge ytterligare ledtrådar om det rör sig om abortvirus eller inte. Abortvirus är ju anmälningspliktigt så KAN det vara det enligt vet så är de ju skyldiga att ta reda på det. Det tycker jag djursjukhuset borde bjuda på eftersom det är i deras intresse också att stoppa en spridning av en sådan smitta.

Håller dock med om att andra infektioner är betydligt mer sannolika. En så gammal häst brukar faktiskt inte bli så sjuk av abortvirus, de har väl oftast någon form av immunitet (även om fostret inte har det)

Tack för era svar! Jag ska prata med dem igen idag och be dem kolla det. De tar ju blodprover var och varannan dag nu ändå så då borde de kunna kolla upp om det är abortvirus eller inte också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 136
Senast: tott
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 505
Senast: Ela
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar