Abortvirus!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nobbeled
  • Startdatum Startdatum
N

Nobbeled

Jag har i dagarna fått ett dåligt besked på posten. Ett av mina avelsston testades mot abortvirus och det visade sig att hon hade antikroppar mot detta.

Jag har haft "något" på mina unghästar som enbart visat sig med lätt hosta och jag var i kontakt med flera veterinärer om detta. Det enda de sa var att det var förkylningsvirus och inget att oroa sig för.

Sedan blev unghingsten akut stel och apatisk. Jag åkte och kollade honom och han hade jättehöga infektionsvärden. Han blev bra med hjälp av flera penicillinkurer. Min ordinarie veterinär (jättebra) tyckte att vi skulle ta några referens blodprov och det gjorde vi, vilket resulterade i att jag står här med detta besked...

Jag måste nu vänta ytterligare innan jag får veta hur mycket antikroppar hon har.

Om hon är smittad med abortvirus är troligen mina andra ston det oxå! Jag har helångest, tänk att få sena kastningar på mina 3 ston i år!

Jag tycker själv att jag har drabbats av otur. 2002 fick jag 2 fölisar varav den ena fick stå på djursjukhus i omgångar, visserligen nu helt frisk men fruktansvärt ful!2003 fick jag bara en fölunge på 3 betäckta ston. Jag betäckte 4 ston 2003 varav nu 3 är konstaterade dräktiga.

Som liten uppfödare är det nu min fasa att jag inte får något levande föl i år!!

Har ni några erfarenheter om abortvirus? Om stona kastar, kan man betäcka dem i år eller måste man vänta till 2005? Ska man sanera hela stallet eller vad är det som gäller?

En deppig o orolig Lill

Skriv ut

Hästboken
Herpesvirus som orsak till kastning hos häst

Foto: Bengt Ekberg

Hästar kan drabbas av olika Herpesvirus-infektioner. Hästens herpesvirus 1 eller Ekvint herpesvirus 1, (EHV-1), är det som är mest fruktat. Det kallas också abortvirus då dräktiga ston som infekteras med detta virus kan kasta sitt foster.
I dagsläget känner vi till ytterligare tre herpesvirus på häst. Herpesvirus 2 ger förkylningssymtom och 3 ger blåsor på yttre könsvägarna. Herpesvirus 4 är närbesläktat med Herpesvirus 1 och tills för några år sedan gick det inte att skilja dessa två virus åt. Herpesvirus 4 ger luftvägsinfektioner hos framförallt den unga hästen och bedöms inte som speciellt allvarlig.

Herpesvirus 1 sprids framför allt via luften och ger förkylningssymtom hos den unga hästen. Symtomen kan vara mycket milda men även hög feber och hosta hos drabbade hästar förekommer.

Om ett dräktigt sto smittas av EHV-1 i början av dräktigheten kan hon ibland visa så milda symtom att man knappt lägger märke till dem. Virus ligger sedan vilande i stoets kropp till senare i dräktigheten, oftast de sista fyra månaderna, då det finns risk att det åter aktiveras. Fostret infekteras och får skador i inre organ så att det dör och stoet kastar fostret. Vissa föl kan födas fullgångna men är då svagfödda och dör inte sällan efter några dagar.
Stoet visar oftast inga symtom i samband med kastningen utan är till synes fullt frisk. Hästar som drabbats av EHV-1 infektion blir bärare av virus efter genomgången infektion. Virus är då vilande i kroppen och smittar inte så länge det är vilande. Virus kan dock aktiveras och då t. ex. smitta till andra hästar. Aktiveringen kan komma t. ex. om hästen utsätts för stress, exempelvis vid transport och stallbyte. EHV-1-infektion kan också ge neurologisk sjukdom hos häst. En smittad häst kan uppvisa allt från milda symtom till allvarlig sjukdom med vinglig gång och till och med förlamning.

Typiskt för en häst med rörelsestörningar orsakade av EHV-1 är att symtomen inte börjar uppträda gradvis, utan att de kommer tämligen snabbt jämfört med rörelesestörningar orsakade av annat. Även urinblåsan kan påverkas, så att hästen har svårt att urinera. En del drabbade hästar tillfrisknar, medan andra aldrig återhämtar sig helt eller får så allvarliga symtom att de dör eller måste avlivas av djurskyddsskäl.

Smittvägar
EHV-1 smittar framför allt via luften. En infekterad häst frustar eller hostar ut miljoner viruspartiklar som fångas upp i näsborrarna av en mottaglig häst. Kastade foster innehåller mycket virus och får en mottaglig häst kontakt med ett sådant foster eller fostervattnet blir den lätt smittad.

Diagnos
På en häst med förkylningssymtom kan en nässvabb tas och skickas till SVA för undersökning. SVAs virologiska laboratorium letar då efter virus-DNA (nukleinsyra).
Vid kastning/dött föl fås den säkraste diagnosen om fostret/fölet undersöks genom obduktion eller genom att prov från några inre organ skickas in till laboratorium. Det går också att med ett blodprov se om hästen har haft EHV-1 infektion. Laboratoriet letar då efter antikroppar som hästen bildar vid infektion. Säkrast uppfattning om hästen just haft en akut infektion fås genom parprov, då två blodprover tas med cirka tio dagars mellanrum och analyseras samtidigt.

Förebyggande åtgärder
Placera nytillkomna hästar i ett karantäns- eller mottagningsstall 14-21 dagar.
Stress kan aktivera en herpesinfektion, undvik därför stressande situationer för dräktiga ston.
Blanda aldrig dräktiga ston med ung- eller tävlingshästar.
Låt så långt som möjligt separat personal sköta de olika enheterna tävlingsstall/ karantänstall/unghäststall/ och avelsston.
Det finns vaccin mot EHV-1. Vaccinet ger dock ett relativt kortvarigt och inte fullständigt skydd mot infektionen, men kan förebygga abortstormar bland dräktiga ston.

Louise Treiberg Berndtsson
Bitr. statsveterinär
Avdelning för virologi

Detta var vad jag hittade......

Jag har också avel i liten skala och förra året kastade bägge mina ston i mkt sent skede.
Vi fick hem en ponny innan jul som blev lite snorig, stona märktes det inget på, men efter ett par månader (i mars) så kastade den ena ett litet stoföl och ytterliggare en månad efter henne så kastade sto nr två, bara ett par veckor innan fölning också ett fint stoföl.
Jag hade ute veterinär som sköljde stona denena sattes på penicillin, hade "karens" i en månad och betäckte sedan tre ston, bägge som kastat var struliga att få dräktiga, vilket de inte brukar vara och mitt tredje sto som inte varit dräktigt den våren tog sig direkt på ett strå!
Enligt min vet. så kan man betäcka den säsongen och hon tycker inte att de ska vara krångliga att få dräktiga.
Håller med om att det är en smärre katastrof när sånt här händer. I år har jag vaccinerat mot abortvirus!

Stackars dig. Hoppas verkligen att dom inte har det utan att du får dina 3 föl till våren.

Vill ju ha några gulliga föl att hälsa på senare ;)

Usch, vad trist! Mina grannar fick med sig abortvirus hem från Helsingborg när en av deras hästar varit där. Hoppas att dina ston klarar sig.

oj.... :eek: går det abortvirus i Helsingborg? När var det? Vad hände ? kastade de?
har precis en tråd om mitt ena sto som är dräktigt och har varit dålig..är ännu...jag hoppades att det inte skulle vara abortvirus, ....

Det var tidigare i vintras. Som väl var hade de inget dräktigt sto i stallet. Det värsta tycker jag var att de var så långsamma att meddela hästägarna, som tex skulle ha ut veterinär efter hästens hemkomst. Inte så kul om veterinären hade åkt vidare till nästa ställe utan att veta nåt.

jasså...ja det är ju rätt dåligt att de inte kan informera om det! Det är ju så det sprider sig! Jag står med mina ston, alla dräktiga i ett stort stall i Helsingbirg. Några hästar inkl ett av mina ston var förkylda i höstas. Nu har det andra stoet haft feber och grön snor. vi tog blodprov som visade virus med för lite vita blodkroppar. Man kunde inte utesluta abortvirus, emnd et var inte säkert. Konstigt! Det måste finnas något sätt att se det på....eller visade inte blodproven på det alls! Vetrinären sa bara att det var ett virus!
Fick din kompis häst några symtom?

Jag hoppas att du klarar dig! Har du haft några symtom eller förkylningar på dina ston? De kan ju klara det om de hade antikroppar? Vad för slags blodprov tog de? Var det något speciellt blodprov för abortvirus eller var det ett blodprov för virus i allmänhet? Jag är lite i samma sitaution som du så man har tusen frågor!
Jag hoppas att dina ston klarar det!

Jag tror bara den hade rätt luddiga symtom, lite snuva och så. Tycker också man borde kunna se det på ett blodprov?

Det var ett blodprov som skulle kolla förekomsten av antikroppar mot abortvirus. Jag har fortfarande inte fått reda på hur många enheter de har av antikropparna men de hade typ 1 och typ 2.
Vi ska ta nya prover om 14 dagar för dubbel check.
Jag hade lite lätt hosta och rinnande ögon på mina ston i höstas (sept-okt) men ingen utav dem hade feber eller näsflytningar. Jag gjorde inget annat än sprang runt med min febertermometer.
Jag är extremt noga numera med att inte ha mina stallkläder i någon annans stall. Tyvärr har jag mina unghästar i hop med stona och jag måste ju träna dem så det blir ju lite ridhus besök..
Jag kan bara hålla tummarna att min sommar blir full med friska fölungar...

Lill / Stall Nöbbeled

Abortvirus är ju alla uppfödares stora mardröm.
Själva fick vi en varning förra fölsäsongen då föl nr 4 (av totalt 18 )dog helt utan först synbara tecken.
Provsvaren från SVA visade virusabort.
Vi kunde inte fatta det eftersom fölstona är isolerade.
Det var hemskt att ringa alla stuterier som vi levererat fölston till för betäckning.
Än värre att ringa alla hästägare som fortfarande hade ston hos oss som inte fölat än.

Nu hade vi "tur" för SVAs andra provsvar visade negativt.

Vad vi gjorde förutom att informera alla i vår omgivning var att spärra av gården, och lämna info på nätet.

Tre av våra "grannstuterier" drabbades förra året.
En fick hela årskullen utraderad ( sex eller åtta stycken)
En annan fick 4 av 30-40 som dog.
Den tredje lade locket på och ingen visste nåt.

Förr eller senare kan man ju bli drabbad men det är viktigt att så långt som möjligt skydda sig.

Först och främst att aldrig blanda fölston med unghästar eller tävlingshästar. Aldrig.

Vaccinering hjälper men dom har inte fullgott skydd.

Själv tycker jag det är mycket viktigt att våga gå ut och tala om att man har smittade hästar.
Är fast övertygad att ridskolor/träningsanläggningar och hingststationer kniper käft om sånt, av ekomomiska skäl.

Vi rotade i alla fall vidare om info hur man gör under betäckningssäsongen.
Tre till sex veckor efter sista rapporterat fall är stallet fri från karens :crazy:
Lite kort tid eller??
Vi nekade tre ston tillträde i höstas som kom just från ett "drabbat" stuteri.

Sanering? Absolut tycker jag.Men det är knappast någon idé att tömma stallet så länge du har djur som skall föla.
Men om en av stona kastar sent eller fölar dött/döende så skall du hantera efterbörd/fölboxhalm och allt runt omkring som mycket smittbart. Helst så skall det brännas och inte läggas på dyngstack.
Har du fler fölston så isolera den sjuka hästen så fort som möjligt. rengör verktyg/grepar/skottkärror. Ha inte samma kläder när du går mellan den sjuka och dom övriga.
Boxen kan saneras med VirkonS eller liknande.
Till betessäsongen när ingen häst är inne så tömmer du hela stallet, högtryckstvättar (helst ånga) och går sedan över med VirkonS på alla ytor.

Hoppas det reder sig för dig.
Berätta gärna hur det går.

AM

Inte alla ridskolor kniper om det ska jag säga vi hade Abort virus på den ridskolan jag jobbar på för 2 år sen vi fick det framåt våren och då fick vi det från en ny häst som kom till privat stallet vi gick ut med det varnade med stora skyltar i en omkrets på 100 meter runt hela området lämnade ut lappar till alla elever vad som gällde med kläder osv osv , själv har jag aldrig varit så nervös eftersom jag har uppfödning här hemma men som tur var så fick ingen av mina det men i stort sett alla hästarna på ridskolan och privat stallarna fick det har nog aldrig tempat så många hästar varje dag i 3 månader för så lång tid tog det för våran ridskola att bli smittofria. Men däremot vet jag att det finns stora försäljningsstal och uppfödarstall som har det varje år och som kallar det vår och höstförkylning ingen som har varit i det stallet kan jag lova får komma in hos mig

Mitt sto fick abortvirus men hon gick inte med föl vid tillfället men hon blev förlamad och fick avlivas.

Sv: Abortvirus!!

usch, i söndags kastade en av våra inackorderingar, det enda dräktiga stoet i stallet iår. Fick veta i tisdags att det var abortvirus.

Enligt de veterinärer vi har varit i kontakt med så väntar man en månad innan man betäcker om, och ägaren kommer att försöka betäcka om i vår. Så det går tydligen.

Otäcka små saker,de där virusen.Nu är vi isolerade tills in i april... Men mest fruktansvärt är såklart kastningen...Så tragiskt!

Sv: Re: Abortvirus!!

Vi hade Abortvirus på ridskolan som jag hobbar på för några år sen och vi gick ute med det klart och tydligt med stora skyltar runt hela ridskoleområdet , inormation till eleverna, då man inte behöver stänga ridskolan för ridksoleverksamhet när man har det.Vet att distriktsvetrinärerna här skrev om våran ridskola i vetrinärtidningen om hur exemplariskt vi skötte vårat tempade alla hästarna varje dag i 3 månader som det tog för oss att bli friskförklarade , hur jäkla jobbigt som helst kan jag säga.
Men var vi blev smittade ifrån har jag ju mina misstankar då det kom en ny häst från en stor uppfödare och färsäljningsstall härifrån och vi ringde tom dit men det hette att deras häsar inte var sjuka utan lite vårföklylnigar eller höstförkylningar har ju alla. Kan tala om att jag vet att de brukar ha en del sjuka hästar där vet jag att folk har varit där får de inte gå in i mitt stall i allafall.
Jag klarade mig här hemma i allfall från att få det på mina hästar och alla föl klarade sig emn jag har nog aldrig varit så ren och haft så rena hästkläder som de 3 månaderna.

Sv: Re: Abortvirus!!

*S* det är ok , jag menade med mitt inlägg att det finns både och *ler*

Liknande trådar

Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
957
Senast: Karro-Lina
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 985
Senast: Tussinussen
·
Avel Jag har ett sto som jag ville betäcka i år. Jag letade hingst och hittade en som jag tyckte skulle passa mitt sto. Jag kan tillägga att...
Svar
13
· Visningar
2 071
Senast: EmblaAsk
·
T
Hästvård HejHej!! För ca 2 veckor sen så köpte jag tillbaka min islandshäst som varit hos en seriös uppfödare i ett år ca. Hon betäcker sin...
Svar
2
· Visningar
1 014
Senast: tinkewink
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross