Constance

Trådstartare
Visst kan man göra det på häst?

Hur går det till?
Hur tidigt/sent i dräktigheten kan man göra det?

Måste man ha speciella skäl? Då menar jag, t.ex. tjuvbetäckning, skada på föl/sto, inseminerat med fel hingst på en seminstation?

Hur mycket kostar det?
Kan distriktsveterinären göra det?

Sv: abort

Ja man kan spruta bort ett embryo. Hur sent vet jag tyvärr inte men någon annan svarar säkert snart på det.

Du behöver inte ha speciella skäl, det räcker med att du inte vill ha någon dräktighet. Distriktsveterinär kan göra det ja.

Hittade detta på fass btw:

Induktion av abort, avbrytande av patologiska dräktigheter: 1 ml intramuskulärt. Effektivast mellan 5 och 35 dagars dräktighet. Vid dräktighet över 35 dagar kan behandlingen behöva upprepas en eller flera gånger med 12 timmars intervall.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 745
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 420
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30