Sv: Ab & B?

Haha, ja det är klart att jag menade..:crazy:
Men vad innebär det när det gäller hingstarna, är det en beteckning på hur bra de är inom aveln eller?? Vet att jag ställer dumma frågor men annars får man aldrig veta..:D

Ooops, jag tänkte inte på hingstarna:angel:
Följande klipp från ASVHs sida som jag länkade till tidigare.

En godkänd hingst har genomgått en avelsvärdering och befunnits lämplig för avel. En sådan hingst har efter individprövning tilldelats en avelsvärderingsklass som kan vara B, AB eller D. B- och AB-hingstarna stamboksförs av ASVH.

Hingstar som varit verksamma en tid i aveln kan, efter avkommeprövning, erhålla avelsvärdeklass ELIT, A, AB eller C. Dessutom kan både individ och avkommeprövade hingstar tilldelas INT (interimistiskt godkänd), V (väntehingst) och Kass.

För att få betäcka måste hingstägaren lösa betäckningslicens för hingsten. Hingstar som fått avelsvärdeklass C ges ej betäckningslicens och hingst som fått Kass får ej användas i avel.

För ston gäller:
Premiering innebär en avelsvärdering där stoet utifrån egna och eventuella avkommors meriter tilldelas en värdebokstav.
• För egna meriter får stoet värdebokstav B eller AB. Se regelverk "Sto & Unghästreglemente".
• För meriterade avkommor kan stoet få värdebokstav A eller ELIT-utmärkelse.

De hingstar som fått B vid sin premiering har bara fått ett års godkännande och ska visas igen.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
686
Senast: Amanda_F
·
Avel Jag ska rapportera in resultat av betäckning och funderar över vad som räknas som resorption vs kastning? Tekniskt sett innebär ju båda...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Hedwig
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka