AANHCP kontra traditionell verkning - igen

Sv: AANHCP kontra traditionell verkning - igen

Oj precis så såg hovarna ut på hästarna som stog i mitt förra stall o hon hade OL som "hovslagare", ja hon kallade honom hovslagare

Man ser tydligt att den växer mer/ belastar mindre i trakten o att tån trycks ihop-uppåt/framåt.

Ingen fånghäst på Strömsholm kom ut från hovis o såg ut sådär.
Han förvagade tån genom att xxx den (kommer inte ihåg vad det hette) raspade bort den missbildade kanten upp till frisk hov, för att den friska inte skulle dras med i samma felaktiga vinkel.

Undrar varför folk inte uppsöker klininker, utan anlitar OL?
Har man laborerat själv o inte vågar visa upp det för Vet.?
Av texten att döma, låter det så:crazy:

-Nästa gång ska hon göra si eller så SJÄLV.....

På min häst har min AANHCP verkare inte fungerat då hon lämnat för lång tå. Jag har själv hållt efter den lite eftersom min nya hovslagare och min förre verkare inte kortar den tillräckligt. När jag misstänkte fång i somras hade jag två veterinärer som kollade på min häst, och medans AANHCP-verkaren ojade sig över hur fasligt kortad tån var, så var båda veterinärerna väldigt nöjda (den ena veterinären stod och pekade på röntgenbilden av min hästs hovar och tyckte att tån var aldeles lagom.) Så det går inte att generalisera och säga att AANHCP'are kapar tån.

Min förra hovslagare (som Skuggi talar gott om här) var nog än mer agressiv med att hålla efter tån på min häst (som har en avlång hov och något trånga trakter (om än bättre nu än tidigare.)) Hade gärna haft honom, problemet är att min häst och han inte drar jämnt och att hovis har avsagt sig hästen därför (en av dessa hovisar med kort stubin och som ibland hellre skulle låta bli att verka (ena dagen skor han otroligt snyggt, nästa så blodverkar han 2 av 3 hästar och sömsticker även 2 av 3.))

Jag känner att det är viktigt att hålla efter tån, men även att trakten är lagom hög för att ge en bra vinkel.

På fånghäst har jag även sett hovslagare kapa tån, betydligt värre än vad som visas på barfotasidan som är länkad här. En hovslagare stod i samma stall som mig och kapade tån så att man tydligt såg att det fanns levande vävnad under den lilla vägg som fanns kvar; någon svensk hemsida med behandlingsbilder från en hovslagare visar en ännu mera extrem verkning då du anar att blod skulle kunna komma vilken sekund som helst. Inget illa ment mot hovslagare, men jag får ibland känslan av att hovslagare generaliserar och säger att ingen hovslagare gör illa hästen så mycket som en barfotaverkare, men det finns rötägg på båda sidorna och en utbildning skyddar inte mot att folk improviserar eller utvecklar egna, extrema metoder.

Man ska inte glömma att många hovslagare och hovvårdare lägger personlig prägel på hovvården. Av alla hovslagare jag har prövat har inte den ena skott den andre likt, utan de har alla en lite personlig bild av hur en hov ska se ut eller hur man ska sätta på skon enligt dem. Vissa har lämnat mycket trakt, andra har verkat ner jämnt runtom, vissa har verkat ner mera av hovväggen än andra, vissa slår i sömmarna högt, andra lågt, vissa vill trångsko, andra föredrar att lägga ut, vissa vill slå i 3 söm/sida, andra 4 söm/sida, och så sägs det ju att man ska sko olika beroende på om det är en trav eller ridhäst vilket jag däremot kännt varit en nackdel när de skott min "ridhäst".

Att dra alla AANHCP'are efter en kam är säkerligen dumt, lika dumt som att säga att alla hovslagare är dåliga och inte kan barfotaverka; för de vet åtminstone jag en som kan (och då har jag ju inte prövat alla hovslagare i hela länet.) Och bara för att man kan göra en bra barfotaverkning fungerar inte alla hästar lika bra barfota. Kanske de med lite djurplågeri, rätt foder och en hel del påtvingad motion skulle kunna få hovar som fungerar; men det finns lagar som ska skydda våra djur från att misshandlas av oss och det är synd att de inte alltid efterföljs. Låt oss säga att barfotaargumenten är sanna, att hästen får friskare ben, leder och håller längre barfota; jag har då hellre en häst som håller i 5 år men är glad, pigg och framåt; än en häst som håller i 15 år men inte har någon framåtanda eftersom den är rädd för att göra illa sig. Hästar är levande, kännande varelser som jag anser att man måste respektera. Det är enligt mig inte ok att tvinga dem att stå ut med lidande bara för att vi ska kunna utnyttja dem som hobby lite längre.

Ni får absolut rätta mig om jag har fel, men som jag förstått det så har certifierade strasserverkare regler som säger att de INTE får sätta personlig prägel på sin verkning, de får inte gå ifrån Strassers regler och de får inte inhämta information om andra verkninssätt som jag förstått det eftersom det kan påverka deras verkning. Hon vill väl skydda sitt sätt från andra metoder, så att inte Strasserverkare utövar något som inte är "ren strasserverkning".

/Joneya

Som tycker det är tråkigt att det alltid ska bli vitt eller svart, och att vi behöver lite mera gråtoner ('Lagom är bäst')

Kan någon förklara vad det är som är så dåligt med strasser, som många verka tycka? Vet inte själv så mycket om varken den eller andra verkningsmetoder...

Liknande trådar

Hästvård Förlåt, vet att barfota är diskuterat aldelles för många ggr redan... Men nu sitter jag och funderar på vad/hur jag ska göra med min...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 925
Senast: axel
·
P
Hästvård Källa: Christopher Johnston leg.Vet. VMD Swedish Hoof Group Inst för anatomi och histologi Sveriges...
Svar
12
· Visningar
1 382
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 577
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka