Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Filippan skrev:Hmm... nu är jag förvirrad! Får man eller får man inte ha aachennosgrimma när man rider på isländskt stångbett på tävling?? Såg massor på VM som hade det, men andra har sagt till mig att det är ej tillåtet... så vad gäller?
Freyr skrev:Övre delen på aachennosgrimman (den som blir en engelsk nosgrimma utan aachenremmen) sitter en bit ovanför kedjan och aachenremmen skall sitta nedanför kedjan.
/Malin
JennyD skrev:Det var ganska mycket munskador på detta VM. Inte för att jag "skyller" på något speciellt bett eller nosgrimma, men reglerna finns ofta för att skydda hästen. Själv tycker jag att den isländska stången i sig är ett så pass effektivt bett som man med små medel får bra resultat med så jag förstår inte varför nosgrimma alls behövs till ett sådant bett.
Filippan skrev:Min häst har aldrig fått skador i munnen när jag ridit honom, med eller utan aachennosgrimma... min hand förändras inte beroende på vilken nosgrimma jag har. Min häst går bättre med aachennosgrimman, det är vad jag har konstaterat.
Freyr skrev:Övre delen på aachennosgrimman (den som blir en engelsk nosgrimma utan aachenremmen) sitter en bit ovanför kedjan och aachenremmen skall sitta nedanför kedjan.
/Malin
Silkisif skrev:Stångbett får inte "stångbettseffekten" om den inte har en kedja! iaf inte på min foderhäst. Om jag tar av/inte spänner kedjan är han så het att jag måste "dra", följden blir att han får ont och gapar. använder jag kedjan så förstår han bettets inverkan och går mkt bättre!! på tredelat drar han bara, han vill sticka..
Jag orkar inte lägga upp anledningen här, men han e sån, klaga inte, fråga inte.
JennyD skrev:Du får absolut inte ta detta som ett personligt påhopp för det är inte min mening, men det är lite intressant att veta om du kollar din häst i munnen regelbundet? Jag tror inte att din häst går omkring med sår och lider, men eftersom du så bestämt hävdar att han inte har skador i munnen är det intressant att höra efter om insidan av munnen hör till regelbunden visitation. Givetvis skulle han inte gå bra om han inte mår bra, sunt förnuft råder, det är viktigast att tolka sin häst bra och det verkar du göra.