Aachen o stång

Sv: Aachen o stång

Övre delen på aachennosgrimman (den som blir en engelsk nosgrimma utan aachenremmen) sitter en bit ovanför kedjan och aachenremmen skall sitta nedanför kedjan.

/Malin

attans! då blir det antingen till att börja i c-klass :angel: eller hoppas på det bästa :D
(vanligtvis rider jag med tredelat men nu är det mycket motor *vårkänslor?*)

Nåja, det blir nog bara nån firmakeppni i år...

Filippan skrev:
Hmm... nu är jag förvirrad! Får man eller får man inte ha aachennosgrimma när man rider på isländskt stångbett på tävling?? Såg massor på VM som hade det, men andra har sagt till mig att det är ej tillåtet... :crazy: så vad gäller?

Det var ganska mycket munskador på detta VM. Inte för att jag "skyller" på något speciellt bett eller nosgrimma, men reglerna finns ofta för att skydda hästen. Själv tycker jag att den isländska stången i sig är ett så pass effektivt bett som man med små medel får bra resultat med så jag förstår inte varför nosgrimma alls behövs till ett sådant bett.

Freyr skrev:
Övre delen på aachennosgrimman (den som blir en engelsk nosgrimma utan aachenremmen) sitter en bit ovanför kedjan och aachenremmen skall sitta nedanför kedjan.

/Malin

Prexis.

.

JennyD skrev:
Det var ganska mycket munskador på detta VM. Inte för att jag "skyller" på något speciellt bett eller nosgrimma, men reglerna finns ofta för att skydda hästen. Själv tycker jag att den isländska stången i sig är ett så pass effektivt bett som man med små medel får bra resultat med så jag förstår inte varför nosgrimma alls behövs till ett sådant bett.

Min häst har aldrig fått skador i munnen när jag ridit honom, med eller utan aachennosgrimma... min hand förändras inte beroende på vilken nosgrimma jag har. Min häst går bättre med aachennosgrimman, det är vad jag har konstaterat.

Filippan skrev:
Min häst har aldrig fått skador i munnen när jag ridit honom, med eller utan aachennosgrimma... min hand förändras inte beroende på vilken nosgrimma jag har. Min häst går bättre med aachennosgrimman, det är vad jag har konstaterat.

Du får absolut inte ta detta som ett personligt påhopp för det är inte min mening, men det är lite intressant att veta om du kollar din häst i munnen regelbundet? Jag tror inte att din häst går omkring med sår och lider, men eftersom du så bestämt hävdar att han inte har skador i munnen är det intressant att höra efter om insidan av munnen hör till regelbunden visitation. Givetvis skulle han inte gå bra om han inte mår bra, sunt förnuft råder, det är viktigast att tolka sin häst bra och det verkar du göra:).

Freyr skrev:

/Malin

Okay, då så. Eftersom jag föredrar att man rider med så lite grejjer som möjligt på hästen - vad är syftet att man överhuvudtaget får rida med både Aachen och kedja?? Det synses som det borde räcka med antingen eller.

Alltså - vad vill man få fram med både Aachen och kedja? All utrustning har ju ett syfte.

Stångbett får inte "stångbettseffekten" om den inte har en kedja! iaf inte på min foderhäst. Om jag tar av/inte spänner kedjan är han så het att jag måste "dra", följden blir att han får ont och gapar. använder jag kedjan så förstår han bettets inverkan och går mkt bättre!! på tredelat drar han bara, han vill sticka..

Jag orkar inte lägga upp anledningen här, men han e sån, klaga inte, fråga inte.

Silkisif skrev:
Stångbett får inte "stångbettseffekten" om den inte har en kedja! iaf inte på min foderhäst. Om jag tar av/inte spänner kedjan är han så het att jag måste "dra", följden blir att han får ont och gapar. använder jag kedjan så förstår han bettets inverkan och går mkt bättre!! på tredelat drar han bara, han vill sticka..

Jag orkar inte lägga upp anledningen här, men han e sån, klaga inte, fråga inte.

Klaga:confused: Jag frågar vad syftet är att ta på både rem och kedja på hästen och önskade en förklaring till syftet med detta.

Då bör du veta varför du lägger på alltihopa på din häst - men du orkar inte ta upp det :angel: Dock orkar du förklara hur hävstångseffekten fungerar på din häst.

JennyD skrev:
Du får absolut inte ta detta som ett personligt påhopp för det är inte min mening, men det är lite intressant att veta om du kollar din häst i munnen regelbundet? Jag tror inte att din häst går omkring med sår och lider, men eftersom du så bestämt hävdar att han inte har skador i munnen är det intressant att höra efter om insidan av munnen hör till regelbunden visitation. Givetvis skulle han inte gå bra om han inte mår bra, sunt förnuft råder, det är viktigast att tolka sin häst bra och det verkar du göra:).

Nejdå, tog det inte som ett personligt påhopp ;) Nej, han visiteras inte regelbundet i munnen, men jag skulle nog märka om han fick skador... och han beter sig precis som vanligt och jag har inte hittat några sår, så ;)

Till alla:
Har fått svar av Lena Lennartson nu och det ÄR tillåtet med aachennosgrimma till stångbett!

Sa hon varför det är tillåtet nu?

Själv tycker jag inte det är bra, finns nog många okunniga som kommer börja använda det. Urk säger jag bara.

Dock ska inte du ta åt dig personligen Filippa ;)

Jag tror det är så att aachenremmen skall sitta lösare än en remont eller pullargrimma och därför är tillåten!

/Malin

Förlåt om det lät otrevligt- det var inte meningen!
Kan ju säga som så att jag orkar inte rabbla allt, precis vad jag menar med klaga- dpå menar jag klaga/ifrågasätta... Precis vad du gjorde:p menmen....

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 429
Senast: Habina
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka