Aachen o stång

F

Filippan

Hmm... nu är jag förvirrad! Får man eller får man inte ha aachennosgrimma när man rider på isländskt stångbett på tävling?? Såg massor på VM som hade det, men andra har sagt till mig att det är ej tillåtet... :crazy: så vad gäller?

Sv: Aachen o stång

Jag trodde de gjorde undantag för aachenrem bara på internationella tävlingar? Så gick snacket på NM 2005 iaf. Och VM 2006. Ska inte vara tillåtet annars i Sverige vad jag vet. Man kan kolla med Marko Maazeland om man är osäker, han vet allt. PM:a mig om du vill ha hans mailadress.

foldar, så vitt jag vet har du rätt. Achen med isländsk stång är/var endast tillåtet på internationella tävlingar, ej enligt svenskt reglemente. För stångbett med kedja skall det då vara engelsk nosgrimma eller ingen alls (och inte i lätt klass, där stång inte är tillåtet) - om nu inte reglerna ändrats på senare tid?!

Om man kollar SIFs hemsida så står följande (under Arkiv, 2005 "05-10-29 Inför tävlingssäsongen 2006
Tävlingsplan och nya regler 2006 Läs mer" :
"Bett
Förra året bestämde man sig för att ge större frihet att använda olika sorters bett. (FIPO2.2.2)

Detta leder till att ett bett kan accepteras om det används på ett för hästen/ridningen ett korrekt sätt och mätning av betten kommer därför att vara överflödig. Naturligtvis skall stor vikt läggas på om hästen visar skador i munnen, om hästen visar klart obehag av utrustningen eller om ryttaren använder skarpa hjälper. Detta kan leda till varning eller diskvalificering.

(FIPO 2.2.3.1 försvinner år 2006, detta leder till att domarna inte kommer att mäta bett utan kommer att lägga vikten på att bedöma hur ryttaren använder bettet i ridningen på banan.) Uppdatera er på www.feif.org (FIPO)."

Är inte både aachen och engelska nosgrimma höga, alltså samma? eller vad är skillnaden?

Aachen är som en engelsk, men har också en rem som går snett nedåt och knäpps under hakan, framför bettet. (Sök på aachen på hööks t ex så ser du). Men det bör då bli lite krux, om det också skall få plats en kedja från stången där i kinnkedjegropen ...
Och kedjan har ju trots allt en stor betydelse för stångens inverkan, även om den kanske spänns lösare på en isländsk stång.

Men åh typiskt. Så man får alltså inte ha aachen tillsammans m stång? Men vad betyder de här nya reglerna då? *förvirrad* :crazy:

Skrev ju att jag inte är säker på hur de svenska reglerna är just nu, och nya FIPOt har ju inte givits ut ... Men, tar du bort "nedre" remmen på din aachengrimma så är det garanterat godkänt i öppen klass, i allafall har det alltid varit det förut :)

Okej! Men grejen är att jag vill ha den där nedre remmen :p Jag ska fråga min tränare, som är domare, hon kanske vet, hoppas det i alla fall!

Av ren nyfikenhet så måste jag fråga varför? Och hur fungerar det med kedjan?

*knapplån*

Rider man på stång ska man rida såpass mjukt att hästen inte blir störd av det och tex protesterar genom att gapa. Gapar hästen ska man inte stänga igen munnen med en rem, då ska man inte rida på stång enligt mig.

Som jag förstår det på nyaste FIPO (på feif.org) så är aachen tillåten! Däremot inte bygelhalter eller remont. Om jag var du skulle jag:
1. Maila till Lena Lennartsson och fråga
2. fråga huvuddomaren på nästa tävling och ha en alternativ lkösning om det inte är tillåtet.

/Malin

ang skrev:
Av ren nyfikenhet så måste jag fråga varför? Och hur fungerar det med kedjan?

Han går bättre med den helt enkelt :p
Hur fungerar vad med kedjan? :confused:

Freyr skrev:
Som jag förstår det på nyaste FIPO (på feif.org) så är aachen tillåten! Däremot inte bygelhalter eller remont. Om jag var du skulle jag:
1. Maila till Lena Lennartsson och fråga
2. fråga huvuddomaren på nästa tävling och ha en alternativ lkösning om det inte är tillåtet.

/Malin

Aha.. okej, tack för tipsen! Har mailat Lena nu :)

Kedjan o den remmen är ju på helt olika ställen?? Remmen är ju framför bettet, kedjan bakom...

*trådlån*

Får man tävla på pessoa på lätt tävling eller det är bara vanliga tränsbett som gäller?

Aachen har ju en rem runt nosen och ytterligare en bakom hakan, det blir ju samma med kedjan som också ska vara bakom hakan. Alltså tänker jag mej att du kommer ha både rem o kedja på samma ställe?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 429
Senast: Habina
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka