A3 försäkring?

S

Silly

Har pratat med lite olika försäkringsbolag och kom fram till att det är svindyrt att ha hästen helförsäkrad. Det handlar om ett 13 årigt halvblod för 40 000 och A1 försäkring + vet vård på ca 50 000, självrisk ca 2500 + 20% kostar 6 500-8 000 om året! Hursomhelst fanns "A3 försäkringen", vilket innebär att om hästen dör plötsligt, alltså brand eller akut avlivning (tror det är så va?) får man ut hela försäkringsbeloppet men vid utdömning pga förslitningsskador t ex KS eller kotledsinflamation får man bara 80 %. Den här försäkringen var bra mycket billigare och sen kan man ju kombinera lite hur man vill med olika försäkringar. Väljer man denna försäkringar man dessutom råd att försäkra för 45 000, vilket ger lite mer om hästen skulle dö. Tror att detta gick på 5500-6000 kr/år. Bolaget som erbjuder detta ger också 5 % rabatt/år om hästen är frisk hela vägen upp till 20 % rabatt. Hur tycker ni det låter? Är det något jag missat eller missförstått?

Och så undrar jag om försäkringspremien stiger iochmed att hästen blir äldre?

Sv: A3 försäkring?

Hej!

Jag vet vilket bolag du menar och kan förklara lite om A3 försäkringen. Det är en slags "light" variant av A1. Om hästen blir utdömd för förslitningsskador i ben eller rygg, t. ex. upprepade kotleds- eller knäledsinflammationer eller KS så får man 80% av värdet. Övriga diagnoser får man fulla värdet, alltså inte bara vid "ond bråd död" utan t.ex. också vid fång eller kvickdrag.
Däremot har du nog missuppfattat bonusen. Det finns ingen bonus i
A3, däremot i A1. Bonusen innebär att man får 5% rabatt om året i max 4 år om man inte behöver använda försäkringen.
Självrisken är 1900:- + 20% och självriskperioden är 150 dagar.

Jag är själv jättenöjd med detta bolag och vet att det har mkt gott rykte hos veterinärer och djurkliniker.

Mvh

A

"alla" försäkringsbolag har numera en större valfrihet på de sätt du beskriver. Börka med att se hur du använder hästen och vilka kostnader du vill försäkra dig mot. Kolla därefter de olika bolagen. Har du redan andra försäkringar (bil eller hemförsäkring) så kan du få rabatter.
Det kan skilja ganska mycket mellan bolagen och de har olika riskbedömningar på en del raser.

Någon hade mailat mig privat, men nybörjare som jag är på detta forum lyckades jag klicka bort det och hittar det inte igen.

Försök igen!

A

Liknande trådar

Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 584
Senast: Picky
·
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 003
Senast: Sockertoppen
·
Hästmänniskan Vet inte om detta ligger på rätt ställe, moderator får gärna tipsa om bättre plats att lägga den på om den ligger fel =) Några...
Svar
7
· Visningar
1 713
Hästmänniskan Jag har en valack på 11 år som jag vill byta försäkringsbolag på. Idag har jag Sveland, 20 000:- i A1, 20 000:- i A2. Jag hade tänkt...
Svar
6
· Visningar
1 738
Senast: Etienne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama